لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۴

باهنر: کاندیداهای انتخابات تکلیف خود را با فتنه روشن کنند


نایب رئیس مجلس ایران و رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری معتقد است که کاندیداهای انتخابات باید «تکلیف و موضع‌شان» را با موضوع اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، یا به گفته او «فتنه» روشن کنند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، محمدرضا باهنر، روز دوشنبه نهم آذر، تأکید کرد: «کسانی که وارد انتخابات می‌شوند، باید تکلیف‌شان و موضع‌شان را با فتنه روشن کنند. اینجا دیگر بحث حزبی مطرح نیست، بلکه موضوع ملی است».

آقای باهنر پیش از این نیز بار‌ها درباره افتادن کرسی‌های مجلس به دست اصلاح‌طلبان ابراز نگرانی کرده و «فتنه» را از خط قرمزهای اصولگرایان خوانده بود.

وی همچنین بار‌ها تأکید کرده است که معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ باید «اقرار و توبه» کنند، در غیر این صورت نمی‌توانند در انتخابات شرکت کنند.

در ادبیات اصولگرایان و مقامات نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی به اعتراض‌های بعد از اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ «فتنه» و به میرحسین موسوی و مهدی کروبی و همچنین محمد خاتمی«سران فتنه» گفته می‌شود.

اعضای شورای نگهبان بار‌ها اعلام کرده‌اند که صلاحیت کسانی که در این اعتراض‌ها شرکت داشته‌اند، برای انتخابات مجلس رد خواهد شد.

در همین حال به گزارش خبرگزاری مهر احمد خاتمی، عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه تهران روز دوشنبه گفت: «حامیان فتنه صلاحیت قرار گرفتن در هیچ پستی را ندارند و تنها راه بازگشت آنها توبه و عذرخواهی از رهبر معظم انقلاب است».

گفته‌های این چهره‌های اصولگرا در حالی بیان شده که پیشتر وزیر اطلاعات ایران در شهریور امسال در یک برنامه تلویزیونی گفته بود که «افراد به صرف آنکه به شخص خاصی رأی داده باشند، و یا در ستاد انتخاباتی کاندیدایی فعالیت داشته باشند، مصداق فتنه محسوب نمی‌شوند».

او که خود نیز در انتخابات مجلس نهم، مشمول رد صلاحیت شده بود، افزوده بود که «حضور در تجمعات، هنجارشکنی‌ها، تعرض به نیروهای امنیتی و ایجاد چالش امنیتی برای نظام» از معیارهای رد صلاحیت است و «کسانی که اقدامات ضد امنیتی بر علیه نظام داشتند، به عنوان عناصر فتنه رد صلاحیت خواهند شد».

اصلاح‌طلبان که تعدادی از اصلاح‌طلبان اعلام کرده‌اند که با «محوریت» محمد خاتمی، در انتخابات مجلس حضور خواهند داشت، عمدتاً در انتخابات مناقشه‌برانگیز خرداد ۸۸، از حامیان میرحسین موسوی و مهدی کروبی بودند، و انتظار می‌رود این دسته از فعالان سیاسی دشواری بیشتری برای عبور از سد شورای نگهبان داشته باشند.

فراخوان «عمومی» برای «تجمیع» جلسات انتخاباتی اصولگرایان

رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری، در بخش دیگری از سخنان خود گفت که اوایل هفته آینده فراخوانی «عمومی» داده خواهد شد تا جلسات اصولگرایان برای وحدت در انتخابات «تجمیع» شود.

آقای باهنر در واکنش به گفته‌های دبیرکل جبهه پایداری تأکید کرد که حضورش در جلسه چند حزب اصولگرا تنها برای دادن «مشورت» بوده و او در آن جلسه تأکید کرده که «خود این جلسات می‌تواند مایه تفرقه باشد».

وی تأکید کرد که جلسات علی لاریجانی رئیس مجلس، مرتضی مقتدایی قائم مقام جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و همچنین علی‌اکبر ناطق نوری، علی‌اکبر ولایتی دو چهره شناخته‌شده اصولگرا «موردی» بوده و آنان «برگزاری این جلسات را به عنوان یک پایه و ائتلاف تکذیب کردند».

آقای باهنر اضافه کرد: «یکی جلسات چهارنفره، یکی جلسات پنج نفره و یکی جلسات سه نفره تشکیل می‌دهد که این خود گرفتاری ایجاد می‌کند».

پیشتر مرتضی آقا تهرانی، دبیرکل جبهه پایداری، خبر داده بود که غلامعلی حدادعادل و محمدرضا باهنر به ترکیب جلسات وحدت اصولگرایان که پیش از آن با حضور نمایندگان این جبهه، حزب مؤتلفه اسلامی و جمعیت ایثاگران برگزار می‌شد، اضافه شده‌اند.

محمد رضا باهنر، پس از درگذشت حبیب‌الله عسگر اولادی به عنوان رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری که شامل شانزده گروه اصولگرا است، انتخاب شد.

در انتخابات مجلس نهم و انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ تلاش‌های این جبهه و برخی از چهره های اصولگرا برای ارائه فهرست و کاندیدای واحد به نتیجه نرسید.

در انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ چند کاندیدای اصولگرا شرکت کردند و در انتخابات مجلس نهم نیز جبهه پایداری فهرستی جداگانه از فهرست گروه‌های اصولگرا ارائه کرد.

علاوه بر جبهه پایداری، اعضای جبهه یکتا متشکل از تعدادی از مدیران دولت محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور سابق ایران، نیز اعلام کرده‌اند که در رقابت‌های انتخابات مجلس دهم حضور پیدا می‌کنند.

XS
SM
MD
LG