لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۰

دی‌میستورا: تنش تهران و ریاض تأثیری بر حل بحران سوریه ندارد


فرستاده سازمان ملل در امور سوریه می‌گوید در تهران و ریاض به او اطمینان داده شده که بحران جاری در روابط عربستان سعودی و ایران، تأثیری بر روند حل بحران سوریه نخواهد داشت.

استفان دی‌میستورا، که روز یکشنبه در تهران با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، دیدار داشت به خبرنگاران گفت که وزیر خارجه عربستان به او اطمینان داده که نگرش این کشور در قبال ایران، هیچ تأثیر منفی بر روند حل بحران سوریه نخواهد داشت، و چنین تضمینی از سوی وزیر خارجه ایران هم به او داده شده است.

آقای دی‌میستورا که هفته گذشته نیز به ریاض سفر کرده بود، یادآوری کرد که پیشاپیش سفر به پایتخت‌های ایران و عربستان، اثرات قطع روابط دیپلماتیک تهران و ریاض بر روند صلح در سوریه اصلی‌ترین نگرانی او بوده است.

فرستاده سازمان ملل در امور سوریه تأکید کرد که گفت‌وگوهای سوریه که برای ۲۵ ژانویه، دو هفته دیگر، در ژنو برنامه‌ریزی شده، «همچنان می‌تواند در فضایی صحیح آغاز شود».

او تصریح کرد: «می‌توانم شما را به سخنان وزیر خارجه، ظریف، ارجاع دهم که دلیلی ندارد تنش کنونی را بر اقدامات کنونی توافق وین [در مورد سوریه] - که ایران بسیار در آن دخیل است- تأثیر بگذارد».

در آبان ماه امسال وزیران خارجه نزدیک به ۲۰ کشور کلیدی در حل بحران سوریه، از جمله ایران و عربستان، در دومین نشست بحران سوریه در وین، بر سر زمان‌بندی گذار سیاسی در این کشور به توافق رسیدند، و حدود یک ماه بعد در اواخر آذرماه، شورای امنیت به اتفاق آرا قطعنامه فرایند صلح سوریه را تصویب کرد.

این قطعنامه خواستار تشکیل «دولتی قانونی، فراگیر و غیر فرقه‌ای» در شش ماه آینده و برگزاری «انتخاباتی آزاد و عادلانه بر اساس قانون اساسی جدید در ۱۸ ماه آینده» شده‌است.

سازمان ملل در تلاش است تا گفت‌وگوهای صلح میان گروه‌های سوری ۲۵ ژانویه در ژنو برگزار شود، و دولت بشار اسد نیز از حضور در این گفت‌وگوها استقبال کرده است.

در این میان در حالی که سازمان ملل به دنبال فراهم کردن مقدمات برگزاری این گفت‌وگوهاست، تنش در روابط ایران و عربستان به طور گسترده به نگرانی در مورد تشدید التهاب در خاورمیانه دامن زده، و کشورهای مختلف در مورد تأثیرات احتمالی این تنش‌ها بر روند صلح سوریه ابراز نگرانی کرده‌اند.

همین نگرانی هفته گذشته استفان دی‌میستورا، فرستاده سازمان ملل در امور سوریه، را راهی ایران و عربستان کرد و دستاورد این سفر در سخنان آقای دی‌میستورا این گونه بیان شده که تنش موجود، «بر مشارکت و همراهی [تهران و ریاض] در پیشتیبانی از تلاش‌های سازمان ملل برای شروع سازنده گفت‌وگوهای سوریه» اثر گذار نیست.

ریاض از گفت‌وگوهای سوریه کاملاً پشتیبانی می‌کند

اما در روز یکشنبه عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان نیز که برای شرکت در نشست فوق‌العاده وزیران خارجه اتحادیه عرب در قاهره به سر می‌برد، به خبرنگاران گفت که کشورش به رغم قطع رابطه با ایران همچنان از تلاش‌ها برای حل بحران سوریه پشتیبانی می‌کند.

او تأکید کرد که عربستان پیشتر هم حمایت خود را از مخالفان دولت سوریه و نیز تلاش‌ها برای حل صلح‌آمیز بحران در سوریه ابراز کرده است.

وزیر خارجه عربستان تصریح کرد که ما همچنان به این موضوع اعتقاد داریم، و با وجود افترا‌ق‌ها با ایران، کاملاٌ (از روند صلح حمایت) می‌کنیم.

این درحالی است که وزیر خارجه ایران، در همین روز، عربستان را به تلاش برای تأثیرگذاری منفی بر بحران سوریه متهم کرده بود و تأکید کرده بود که ایران اجازه نخواهد داد «رویکردهای تنش‌آفرین سعودی، تأثیر منفی برای حل بحران سوریه بگذارد».

XS
SM
MD
LG