لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۶

طوفان شن صدها شهروند سیستان و بلوچستان را راهی مراکز درمانی کرد


رئیس دانشگاه علوم پزشکی زابل خبر داد که تا صبح روز سه‌شنبه، ۲۰ مرداد، ۷۶۶ نفر به دلیل طوفان گرد و خاک در پنج شهرستان شمال استان سیستان و بلوچستان به اورژانس‌ مراجعه کرده و ۵۳ نفر از آنان بستری شده‌‌اند.

به گزارش وب‌سایت وزارت بهداشت ایران، علی نصیری گفت که تا صبح روز سه‌شنبه، ۴۱۵ نفر به اورژانس‌های بیمارستانی و پیش بیمارستانی مراجعه کرده‌‌اند که ۵۳ نفر از آنان بستری و ۳۶۲ نفر «به صورت سرپایی» ویزیت شده‌اند.

به گفته آقای نصیری، ۳۵۱ نفر نیز به مراکز بهداشتی روستایی مراجعه کرده‌اند.

در همین حال به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، رسول راشکی، مدیر جمعیت هلال احمر استان سیستان و بلوچستان اعلام کرد که از روز یکشنبه تا روز سه‌شنبه بیش از ۹۸ هزار ماسک بین مردم «طوفان‌‌زده» شمال این استان توزیع شده است.

به گفته آقای راشکی، وزش شدید باد همراه با گرد و خاک و حرکت شن‌های روان، از روز یکشنبه در شهرستان‌‌های زابل، هیرمند، هامون، زهک و نیمروز در شمال استان سیستان و بلوچستان وبیش از ۵۰ روستای این مناطق آغاز شده است.

خبرگزاری صدا و سیما روز شنبه ۱۷ مرداد خبر داده بود که براثر غلظت گرد و خاک در شمال سیستان و بلوچستان که به بیش از ۱۱ برابر حد مجاز رسیده است، تمامی ادارات شهرستان‌های هامون، نیمروز، زهک، زابل و هیرمند تعطیل اعلام شده‌ است.

در همین حال به گزارش خبرگزاری مهر، از صبح روز سه شنبه و پس از چهار روز از «توفان شدید شن» در این مناطق، اگر چه میزان ذرات معلق در هوا کاهش داشته اما همچنان غلظت گرد و خاک سه برابر حد مجاز است.

براساس گزارش‌ها طوفان‌های شن در منطقه سیستان از ۱۸ سال پیش شدت زیادی پیدا کرده و مدت زمان فصل طوفان شن در سیستان، یعنی بادهای ۱۲۰ روزه، اکنون به بیش از ۱۵۰ روز رسیده ‌است.

پیش از این، روز شانزدهم تیرماه، اعلام شده بود که به دلیل شدت گرفتن طوفان گرد و خاک، تنها نیمی از کارمندان ادارات استان سیستان و بلوچستان در سر کار خود حضور داشتند.

در همین حال روز ۲۵ خرداد نیز باقر کرد،معاون عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان از «انتقال» هزار و ۱۶۰ نفر به مراکز درمانی شهرستان‌های زابل، زهک، هیرمند، نیمروز و هامون به دلیل طوفان شن و گرد و خاک خبر داده بود.

روزنامه ایران پیش از این درگزارشی اعلام کرده بود که «خشکی تالاب هامون و شن‌های روان موجود در منطقه، به منشأ تولید و هدایت ریزگرد در آسیای غربی تبدیل شده که به گفته کار‌شناسان، دامنه تأثیرگذاری آن تا خلیج فارس، دریای عمان و کشور پاکستان نیز ادامه دارد.»

در همین حال معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران، روز سه‌شنبه در صفحه اینستاگرام خود لای‌روبی و «تعریض» کانال‌های اصلی منتهی به تالاب‌های هامون را از جمله اقدامات انجام شده در دو سال گذشته برای احیای این تالاب و کاهش گرد و غبار در این منطقه ذکر کرد.

به گزارش خبرگزاری خبر آنلاین، وی همچنین از برگزاری مذاکرات دو جانبه برای احیای تالاب هامون در جلسه با اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، خبر داد.

خانم ابتکار روز یکشنبه ۱۳ اردیبهشت، نیز از تشکیل کارگروه مشترک با افغانستان برای نجات تالاب هامون خبر داده بود. تالاب هامون در استان سیستان و بلوچستان ایران واقع شده و آب رود هیرمند، از استان هلمند افغانستان، به این دریاچه می‌‌ریزد.

قرارداد حق‌آبه هیرمند، سال ۵۱ خورشیدی بین ایران و افغانستان امضا شد. اما مسئولان جمهوری اسلامی می‌گویند، از اواخر دهه ۷۰ و افزایش خشکسالی در سیستان و بلوچستان، میزان ورودی آب رودخانه هیرمند به دریاچه هامون کم شده ‌است.

XS
SM
MD
LG