لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۸

آب پاکی روی دست اصولگرایان


یکی از نشست‌های موسوم به همگرایی اصولگرایان در مهرماه ۹۳
یکی از نشست‌های موسوم به همگرایی اصولگرایان در مهرماه ۹۳

در هفته گذشته اگر ماجرای حمله به مراسم سخنرانی «آذر منصوری» عضو حزب اتحاد ملت در دانشگاه یاسوج و چاقوکشی مخالفان، ستادهای انتخاباتی اصلاح‌طلبان را شوکه کرد، خبر «غلامرضا مصباحی مقدم» عضو جامعه روحانیت مبارز از بی‌نتیجه بودن تمام جلسه‌های تشکل‌ها و بزرگان اصولگرا برای رسیدن به وحدت، آب پاکی را به روی دست این جناح ریخت.

با اینکه فضای عمومی کشور در هفته گذشته، تحت تأثیر عزاداری اربعین و تعطیلات عمومی بود، اما نبض سیاست و انتخابات تند می‌زد.

در یک سو اصلاح‌طلبان نسبت به ادامه‌دار شدن فعالیت تندرو‌ها در برخورد با میتینگ‌های انتخاباتی آنها معترض هستند و دستگاه‌های مسئول از جمله دولت و قوه قضاییه را به ناتوانی در برخورد با تندرو‌ها و اقتدارگرایان متهم می‌کنند.

در آن سو نیز غلامرضا مصباحی مقدم، پنجشنبه گذشته در گفت‌و‌گو با وب سایت خبرآنلاین خبر داد که جلسه‌های سه‌گانه شورای فقاهتی اصولگرایان متشکل از محمدتقی مصباح یزدی، محمد یزدی و محمد علی موحدی کرمانی بدون دست‌یابی به هیچ نتیجه‌ای به پایان رسیده است.

حداد عادل در هفته گذشته میزبان یکی از تلاش‌های ناکام اصولگرایان برای همگرایی بود
حداد عادل در هفته گذشته میزبان یکی از تلاش‌های ناکام اصولگرایان برای همگرایی بود

شورای سه‌گانه اما تنها راهکار شکست‌خورده وحدت نبوده بلکه به گفته این عضو جامعه روحانیت، نشست‌های اصولگرایان در منزل غلامعلی حداد عادل هم راه به جایی نبرده است.

حداد عادل چندین بار میزبان علیرضا زاکانی نماینده تهران در مجلس، نبی حبیبی دبیر کل حزب مؤتلفه، اسدالله بادامچیان عضو شورای مرکزی این حزب، مرتضی آقاتهرانی دبیرکل جبهه پایداری، محمدرضا باهنر دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری، حسین فدایی دبیرکل جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی و صادق محصولی قائم مقام دبیرکل جبهه پایداری بود تا شاید بتواند بانی ائتلافی در اردوگاه راست شود. اما پیگیری‌های او راه به جایی نبرد.

تمام این اقدامات در شرایطی بوده که کمی آنطرف‌تر چهار چهره شاخص همین جریان نشست‌های جداگانه‌ای را تشکیل می‌دادند تا به گفته آنها لیستی از اصولگرایان معتدل، خروجی مذاکرات‌شان باشد.

علی‌اکبر ناطق نوری، رئیس دفتر بازرسی رهبر ایران، علی لاریجانی رئیس مجلس نهم، علی‌اکبر ولایتی مشاور امور بین‌الملل رهبر ایران و مرتضی مقتدایی مدیر شورای عالی حوزه علمیه قم، چهار رأس این مربع هستند.

این چهار چهره، نشست‌های جداگانه‌ای برای فهرست کردن اصولگرایان معتدل تشکیل داده‌اند.
این چهار چهره، نشست‌های جداگانه‌ای برای فهرست کردن اصولگرایان معتدل تشکیل داده‌اند.

به جز این گروه، حزب مؤتلفه هم خیلی زود‌تر تکلیفش را با سایر سنتی‌های این جریان روشن کرده و بر سفره تصمیم‌گیری‌های انتخاباتی جبهه پایداری و جمعیت ایثارگران می‌نشیند.

اما آنگونه که مرتضی نبوی، مدیر مسئول روزنامه رسالت، به وب سایت خبرآنلاین گفته «ظاهراً نزدیک شدن سه تشکل مؤتلفه، پایداری و ایثارگران نتوانسته در این زمینه کمکی بکند. به نظر می‌آید به دنبال این هستند که به فرمول‌های فراگیرتری برسند».

اینگونه است که کمتر از ۱۰ روز تا ثبت‌نام داوطلبان انتخابات مجلس دهم و پنجمین دوره خبرگان رهبری، اصولگرایان بیش از همیشه چندپاره هستند و چشم‌انداز اتحاد آنها در این فرصت کوتاه بسیار دوردست است.

بازگشت خودسر‌ها

در جبهه مقابل، اصلاح‌طلبان هرچند در درون اختلاف‌هایی به عمق و میزان اصولگرایان ندارند، اما در بیرون با فعال شدن دوباره گروه‌های معروف به «خودسر» و جلوگیری آن‌ها از برگزاری نشست‌های انتخاباتی روبرو شده‌اند.

بعد از ماجرای لغو سخنرانی مصطفی کواکبیان در اندیمشک و نیز حمله به مراسم اصلاح طلبان در قرچک ورامین و عمامه از سر عبدالواحد موسوی لاری نایب رییس شورایعالی سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح طلبان که با اعتراض‌های زیاد و تشکیل کمیته‌ای ویژه در وزارت کشور همراه بود؛ این بار در یاسوج اتفاق مشابهی تکرار شد.

اتفاق بی‌سابقه «حمله با سلاح سرد» به سخنرانی آذر منصوری، موجی از اعتراض‌ها به راه انداخت
اتفاق بی‌سابقه «حمله با سلاح سرد» به سخنرانی آذر منصوری، موجی از اعتراض‌ها به راه انداخت

آذر منصوری عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت حتی به تریبون سخنرانی هم نرسید. او با حمله گروه‌های مخالف توسط دانشجویان حاضر اسکورت و از محل دور شد. در این درگیری‌ها به گفته عارف یزد‌انی، د‌بیر انجمن فرهنگ و سیاست در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا، «سه نفر ازد‌انشجویان آسیب د‌ید‌ند‌، د‌و نفر از آقایان و یک نفر از خانم‌ها. یکی از این دانشجویان با چاقو ضربه خورده. ظاهرا وقتی یک خانمی با چاقو به خانم منصوری حمله کرده بود، ایشان خود را حامل قرار داده بود».

این اتفاق بی‌سابقه -حمله با سلاح سرد- موجی از اعتراض‌ها به راه انداخت و اصلاح طلبان به دولت اعتراض کردند که در مقابله با گروه‌های خودسر کوتاهی می‌کند. آنها می‌گویند تندرو‌ها نگران از دست دادن انحصار قدرت هستند و ازپایگاه اجتماعی این جریان می ترسند.

شورای هماهنگی جبهه اصلاحات با صدور بیانیه‌ای از قوه قضاییه و وزارت کشور خواست با برهم زنندگان نشست‌های سیاسی برخورد کنند و فضای مشارکت حداکثریرا فراهم آورند.

با وجود این اعتراض‌ها به بر هم خوردن نشست‌هایی که مجوز رسمی و قانونی دارند، هنوز قوه قضاییه و وزارت کشور واکنشی نشان نداده‌اند.

مربع نفوذ

اما رقابت در انتخابات مجلس خبرگان متفاوت تراست.

مربع نفوذ در خبرگان، از نگاه اصولگرایان
مربع نفوذ در خبرگان، از نگاه اصولگرایان

با اینکه در ماه‌های گذشته هشدارهایی کلی برای تلاش دشمن به نفوذ در مجلس خبرگان داده می‌شد، حسن فدایی دبیر کل جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی در مصاحبه‌ای مطبوعاتی وارد فاز تازه‌ای شده است و به صراحت گفته: «دشمن با مربع اکبر هاشمی رفسنجانی، حسن خمینی٬ حسن روحانی و محمد خاتمی قصد دارند مقابل جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برای ورود در انتخابات خبرگان رهبری لیست داده و مردم را فریب دهند».

همچنین محمد خرسند، امام جمعه کازرون نیز در همین روز به خبرگزاری تسنیم گفته «دشمن می‌خواهد به هر طریقی توسط برخی‌ها به مجلس خبرگان نفوذ کند».

تا پیش از این اشاره‌ها و مخالفت‌ها کلی و بدون اشاره به نام مشخصی بود. اما در چند روز گذشته با بالا گرفتن اختلاف‌ها و تفرق شدید میان اصولگرایان، به تدریج فضای رقابت انتخابات به برخوردهای سیاسی تبدیل می‌شود.

XS
SM
MD
LG