لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۱

روحانی: در هیچ شرایطی نیابد به صندوق‌های رأی پشت کرد


رئیس‌جمهور ایران ضمن ابراز امیدواری نسبت به «بیشتر شدن توان انتخاب مردم» با تأیید صلاحیت تعدادی از کاندیداهای رد صلاحیت شده، گفت که «هیچ چیز نباید امید را از ما بگیرد و در هیچ شرایطی نباید به صندوق‌های آرا پشت کنیم».

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا حسن روحانی، روز یکشنبه ۱۱ بهمن، تأکید کرد که «اگر حضور مردم در صندوق آرای خرداد ۹۲ نبود، امروز پیروزی در مذاکرات هسته‌ای و پایان تحریم را تجربه نمی‌کردیم».

وی با بیان اینکه «باید همان راه ادامه یابد»، افزود: «انتظار این است از طرفی شورای محترم نگهبان امید بیشتری به جامعه ما برگرداند و مردم با فضای بازتر، توان انتخاب بیشتر و رقابت گسترده‌تری در انتخابات ۷ اسفند مواجه باشند».

حسن روحانی، روز پنج‌شنبه اول بهمن، نیز در واکنش به رد صلاحیت تعدادی زیادی از نامزدهای انتخابات مجلس که به گفته او جمعیت هواداران آنها به ۱۰ میلیون نفر هم می‌رسد، گفته بود که «مجلس خانه ملت است، نه یک جناح».

این سخنان واکنش شدید حسین شریعتمداری، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در روزنامه کیهان، تعدادی از امامان جمعه از جمله در تهران، مشهد و اصفهان، فراکسیون روحانیت مجلس و نمایندگان عضو جبهه پایداری در مجلس را به دنبال داشت.

به گفته حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی، از بین سه هزار کاندیدای اصلاح‌طلب «تنها ۳۰ نفر» یعنی «یک درصد» کاندیدا‌ها تأیید صلاحیت شده‌اند.

در زمینه رد صلاحیت گسترده در هیئت‌های نظارت، دبیر ستاد انتخابات کشور نیز اعلام کرده بود که اگر «تعداد زیادی» از کاندیداهای رد صلاحیت شده تأیید نشوند، «در برخی» از حوزه‌های انتخابیه «رقابت و مشارکتی وجود نخواهد داشت».

با این حال اصلاح‌طلبان اعلام کرده‌اند که در انتخابات مجلس همچنان حضور خواهند داشت.

در همین حال محمدرضا عارف، رئیس شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان، روز یکشنبه گفت که اصلاح‌طلبان اگه چه نسبت به رد صلاحیت کاندیداهای خود «گلایه جدی» دارند اما پیگیریهای خود را برای «احقاق حقوق رد صلاحیت‌شدگان» در چارچوب قانون انجام می‌دهند و در انتخابات حضور پیدا می‌کنند.

هشدار معاون دادستان به رد صلاحیت شدگان معترض

پیش از این اکبر هاشمی رفسنجانی،رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، عباس واعظ طبسی، نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی، قربانعلی دری نجف‌آبادی، امام جمعه اراک و علی مطهری، نماینده تهران در مجلس و برخی از کاندیداهای رد صلاحیت شده به رد صلاحیت گسترده نامزدهای انتخابات مجلس اعتراض کرده‌اند.

این در حالی است که مصطفی تاج زاده، عضو زندانی حزب جبهه مشارکت، در نامه‌ای به آیت‌الله علی خامنه‌ای نوشته بود که «اکثر قریب به اتفاق چهره‌های شناخته شده و رأی‌آور اصلاح‌طلب» برای اینکه «حساسیت» رهبر جمهوری اسلامی «برانگیخته نشود»، در انتخابات مجلس ثبت نام نکردند.

با این حال مرتضی بختیاری، معاون امنیتی دادستان کل کشور، کاندیداتوری «برخی افراد سابقه‌دار» را از «آسیب‌های» این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی دانست و گفت که این افراد «می‌دانستند رد صلاحیت می‌شوند اما با این نیت ثبت‌نام کردند تا به عنوان اهرم علیه شورای نگهبان از آن استفاده کنند».

به گزارش خبرگزاری مهر، آقای بختیاری تأکید کرد که اگر اعتراض نامزدهای مجلس به رد صلاحیتشان، موجب «تشویش اذهان عمومی و چند دستگی» شود، «قطعاً قابل تعقیب قضایی است».

وی اضافه کرد: «از دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی درخواست دارم جلوی این رفتارها را بگیرند تا برای نظام هزینه‌ای نداشته باشد».

در واکنشی دیگر حسین ابراهیمی، عضو جامعه روحانیت مبارز، نیز واکنش‌ها به رد صلاحیت کاندیداهای انتخابات مجلس را «نوعی نفوذ آمریکا» خواند.

به گزارش وب‌سایت نسیم، وی اضافه کرد: «این احتمال وجود دارد که نفوذ آمریکایی‌ها از همین طریق باشد و از این طریق بخواهند کشور را فلج کنند».

در همین حال محمدجواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه در مصاحبه‌ای با خبرگزاری تسنیم گفت که «نق‌زدن و آه و ناله و مظلوم‌نمایی و مسائل حاشیه‌ای که چرا فلانی رد شد و این نشد، دون شأن فضای انتخاباتی است».

آقای لاریجانی در واکنش به نامزدی حسن خمینی در انتخابات مجلس خبرگان رهبری نیز گفت که او «زود وارد عرصه شد» و «با پمپاژ و رپرتاژ نمی‌شود فضل و علم فردی را اثبات کرد».

براساس گزارش‌ها، حسن خمینی به صورت رسمی به رد صلاحیت خود اعتراض کرده است.

در این زمینه وب‌سایت «دانا»، از وب‌سایت‌های نزدیک به اصولگرایان، اعلام کرد که آیت‌الله محمد مؤمن، عضو فقهای شورای نگهبان، به حسن خمینی وعده داده که شوری نگهبان برای او «آزمونی مجدد» برگزار خواهد کرد.

حسن خمینی در آزمون مجلس خبرگان رهبری شرکت نکرده بود.

رسانه‌های حامی حسن خمینی پیش از این گزارش‌هایی از تأیید اجتهاد او از سوی تعدادی از مراجع تقلید و روحانیون سرشناس حوزه علمیه قم از جمله وحید خراسانی، عبدالله جوادی آملی، عبدالکریم موسوی اردبیلی، محمد علوی گرگانی، علی‌اکبر مسعودی خمینی و علی کریمی جهرمی را منتشر کرده بودند.

با این حال اعضای شورای نگهبان اعلام کرده‌اند که داشتن تأییدیه از مراجع تقلید برای تأیید صلاحیت کاندیداهای انتخابات مجلس خبرگان رهبری به تنهایی کافی نیست.

نام حسن روحانی در فهرست جامعه مدرسین حوزه علمیه قم

در همین حال خبرگزاری تسنیم، روز یکشنبه، فهرست ۱۴ نامزد مورد حمایت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در انتخابات مجلس خبرگان رهبری در استان تهران را منتشر کرد که نام اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، در آن قرار ندارد.

این فهرست در حالی منتشر شده که مرتضی مقتدایی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، گفته است فهرست کاندیداهای مورد حمایت این گروه این هفته «نهایی خواهد شد».

به گزارش خبرگزاری ایرنا، وی در عین حال اعلام کرده که نام حسن روحانی در فهرست نامزدهای مورد حمایت این گروه قرار دارد.

حسین ابراهیمی،عضو جامعه روحانیت مبارز، روز پنجشنبه هشتم بهمن خبر داده بود که نام اکبر هاشمی رفسنجانی در فهرست جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری «قرار ندارد» و قرار گرفتن نام او در فهرست جامعه روحانیت مبارز نیز «مورد تردید» است.

پیش از این سایت «پایش» در گزارش‌های جداگانه‌ای اعلام کرده بود که جامعه روحانیت مبارز به حمایت از اکبر هاشمی رفسنجانی رأی مثبت داده اما جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برای اولین بار پس از انقلاب اسلامی، نام آقای هاشمی را در فهرست خود قرار نداده است.

پس از انتشار این گزارش‌ها، محمدعلی موحدی کرمانی دبیرکل جامعه روحانیت مبارز، اعلام کرد که این گروه هنوز برای حمایت از آقای هاشمی رفسنجانی «تصمیم نهایی را اخذ» نکرده است.

جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم که اصولگرایان از آن‌ها با عنوان «جامعتین» نام می‌برند، دو تشکل اصلی روحانیون اصولگرا هستند که برخی از گروه‌های اصولگرا اعلام کرده‌اند که از فهرست مورد حمایت این دو گروه در انتخابات مجلس خبرگان رهبری حمایت خواهند کرد.

XS
SM
MD
LG