لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۵

دعوت به قیام در عربستان و حمله به اسرائیل در پیام منتسب به رهبر داعش


رهبر گروه «حکومت اسلامی» در پیام خود از مردم عربستان خواسته قیام کنند و قول داده به اسرائیل حمله کند
رهبر گروه «حکومت اسلامی» در پیام خود از مردم عربستان خواسته قیام کنند و قول داده به اسرائیل حمله کند

ابوبکر البغدادی، خلیفه خودخوانده گروه «حکومت اسلامی» در یک پیام صوتی منتسب به او خواستار آن شده که مردم عربستان سعودی علیه حاکمان این کشور قیام کنند و وعده داده است که به اسرائیل حمله کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این پیغام صوتی ۲۴ دقیقه‌ای، نخستین پیام از این نوع در طول هفت ماه گذشته است که در پی شکست‌های متوالی این گروه در عراق و سوریه از البغدادی منتشر می‌شود.

هرچند خبرگزاری فرانسه تأکید می‌کند نمی‌تواند اصل بودن این پیغام را تأیید کند ولی با بررسی‌های انجام شده مشخص شد صدای فردی که ضبط شده با پیغام‌های پیشین وی مطابقت دارد.

همچنین مشخص نیست زمان ضبط این پیام چه هنگام بوده ولی در آن به ائتلاف ۳۴ کشور ضد گروه «حکومت اسلامی» که ۲۴ آذرماه توسط عربستان سعودی اعلام شد، اشاره شده است.

فردی که صدایش در این پیغام ضبط شده در این زمینه می‌گوید: «ائتلافی را اعلام کرده‌اند که نام دروغین "اسلامی" بر آن نهاده‌اند و هدفش نبرد با خلافت است».

در این پیام اضافه شده، «اگر این ائتلاف اسلامی بود با اعلام پیروزی، به مردم سوریه یاری می‌رساند».

رهبر داعش در ادامه از مردم عربستان سعودی می‌خواهد علیه «ستمگران مرتد» قیام کنند و «انتقام شهروندان خود را در سوریه، عراق و یمن» بگیرند.

او در این پیغام همچنین رهبران عربستان را متهم می‌کند که هدفش از انجام حملات هوایی علیه شیعیان حوثی در یمن خشنود کردن کشورهای غربی‌است.

البغدادی تأکید می‌کند که گروه «حکومت اسلامی» حتی یک لحظه فلسطین را فراموش نکرده و به اسرائیل حمله می‌کند.

او می‌گوید: «به زودی زود با اذن خدا صدای گام‌های مجاهدان را خواهید شنید... ما روز به روز به شما نزدیک‌تر می‌شویم».

این پیغام صوتی برخلاف پیغام‌های پیشین فاقد زیرنویس به زبان‌های گوناگون است.

اولین و آخرین بار که البغدادی در جمعی حضور یافت به تابستان سال ۲۰۱۴ و در شهر موصل باز می‌گردد؛ شهری که هنوز در تصرف گروه «حکومت اسلامی» است.

XS
SM
MD
LG