لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۰

انصاری: درخواست تبلیغاتی نمایندگان کنگره برای ویزا بررسی می‌شود


سخنگوی وزارت خارجه ایران، درخواست سه نماینده کنگره آمریکا برای سفر به ایران با هدف «مشاهده» انتخابات پیش رو را «اقدامی سیاسی و تبلیغاتی» با هدف «جنجال‌آفرینی» خواند و در عین حال گفت که این درخواست در «کمیته ویژه‌ای» بررسی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، حسین جابری انصاری، روز دوشنبه ۱۹ بهمن، تأکید کرد که سیاست جمهوری اسلامی «جلوگیری و مخالفت با هر گونه مداخله خارجی در امور داخلی کشور است».

وی همچنین اعلام کرد که درخواست اتباع ایالات متحده برای سفر به ایران «در کمیته ویژه‌ای» بررسی می‌شود و درخواست این نمایندگان کنگره آمریکا نیز در این کمیته بررسی خواهد شد و «جهات ذ‌ی‌ربط در مورد آن تصمیم‌گیری می‌کنند».

سخنگوی وزارت خارجه ایران اشاره‌ای به ترکیب این «کمیته ویژه» و نحوه کار آن نکرده است.

مایکل پمپئو، لی زلدین، و فرانک لوبی‌یاندو، سه نماینده جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا، هفته گذشته با حضور در دفتر حافظ منافع ایران در واشینگتن، تقاضای ویزا برای ورود به ایران کردند.

این سه نماینده کنگره آمریکا همچنین روز پنجشنبه ۱۵ بهمن ماه، در نامه‌ای به آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، از آنها خواسته بودند تا روند صدور ویزا برای آنها را تسهیل کنند.

دو روز پس از این نامه، علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، گفته بود که انتخابات در ایران «هیچ نیازی به نظارت بین‌المللی ندارد» و «اگر هم نیاز باشد، حتماً آمریکا نخواهد بود».

مجید تخت روانچی، معاون وزیر خارجه ایران، نیز روز یکشنبه این درخواست را «سیاسی، تبلیغاتی» و با «هدف جنجال‌آفرینی» خوانده و گفته بود که «این موضوع ارزش چندانی ندارد که بخواهیم به آن بپردازیم».

وی تأکید کرده بود که جمهوری اسلامی «تحت تأثیر فضاسازی‌ها» قرار نمی‌گیرد و به «هیچ‌کس و هیچ کشوری اجازه دخالت در امور داخلی کشور» را نمی‌دهد.

در سال‌های گذشته تعدادی از نهادهای حقوق بشری بارها به قوانین انتخاباتی در ایران و عملکرد شورای نگهبان در انتخابات انتقاد کرده‌اند.

دیده‌بان حقوق بشر نیز به تازگی اعلام کرده بود که علاوه بر «مشکلات جدی ساختاری» در سیستم انتخاباتی ایران، رد صلاحیت‌های «خودسرانه» به گونه‌ای است که «هیچ نامزد متفاوتی باقی نمی‌ماند که مردم بتوانند به آن‌ها رأی دهند».

مقامات جمهوری اسلامی همواره چنین انتقادها را «دخالت در امور داخلی کشور» خوانده‌اند.

XS
SM
MD
LG