لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۱

کشف «لکه سیاه» و لانه شیطان در مغز انسان


یک عصب‌شناس آلمانی می‌گوید موفق به کشف «لانه شیطان» در مغز آدمی شده است. دکتر گرهارد روت که سال‌ها روی مغز تبه‌کاران دستگیرشده توسط دولت آلمان آزمایش انجام داده می‌گوید با اسکن مغز تجاوزگران به عنف و آدمکُشان «جرمی تیره» را در میان دو لوب پیشانی مغز این افراد کشف کرده است که به احتمال قوی مرکز اعمال شرورانه در انسان است.
دکتر روت در مصاحبه‌ای با روزنامه «دیلی میل» به نحوه انجام آزمایش بر روی مغز افراد جانی اشاره کرده است: «به این اشخاص فیلم‌های کوتاهی نشان دادیم و امواج مغزیشان را اندازه‌گیری کردیم... هربار که صحنه‌های خشن و شنیع می‌دیدند هیچ نشانه احساسی در مغزشان مشاهده نمی‌شد. در بخش‌هایی از مغز که احساسات و عواطف شکل می‌گیرد هیچ اتفاقی نمی‌افتاد».
بنابر نظر دکتر روت همه جنایتکاران سابقه‌دار در قسمتی از مغز خود که در بخش تحتانی پیشانی قرار دارد «کمبودهای جدی» داشته‌اند. وی بر این اساس می‌گوید که احتمال دارد در تبه کاران نوعی «استعداد ژنتیک» نسبت به خشونت وجود داشته باشد.
این پژوهشگر آلمانی همچنین معتقد است که مشکلات پزشکی کوتاه مدت در یک بخش بخصوص از مغز می‌تواند به بروز رفتارهای هنجارشکن و تبه کارانه بینجامد.
دکتر روت می‌گوید: «مواردی وجود دارد که شخصی عادی در نتیجه ابتلا به تومور یا بروز جراحت در بخشی بخصوص از مغز خود به یک جانی تبدیل می‌شود، اما بعد از انجام عمل جراحی و برداشتن تومور، شخص مورد نظر مجدد به حالت عادی برمی‌گردد... یا گاهی هم کمبودهای فیزیولوژیکی موجب بروز چنین اختلالاتی می‌شود، مثلاً اگر مواد خاصی مانند سروتونین در بخش پیشانی مغز به درستی وظیفه خود را انجام ندهند، حالاتی از این دست را شاهد خواهیم بود».
گرهارد روت در ادامه می‌افزاید: «البته چنین چیزی به صورت خودکار اتفاق نمی افتد. مغز می‌تواند تا حدی گرایش‌های خشونت‌آمیز را تعدیل کند ولی مشخص نیست چنین قابلیتی در مغز به چه ترتیب عمل می‌کند... به هر روی، قطعاً این ناحیه در مغز آدمی همان جایی است که بدی به وجود می‌آید و به کمین می‌نشیند».
دکتر روت که از هواداران فعال بحث بازبینی قوانین جزایی در کشور آلمان است، می‌گوید: «وقتی به جوانان نگاه می‌کنم و می‌بینم که در بخش تحتانی مغزپیشانی آنها اختلالی وجود دارد، می‌توانم با میزان اطمینان ۶۶ درصدی بگویم که باید منتظر ظهور یک بزهکار جدید در جامعه باشیم... با این روش به آسانی می‌توانیم این رفتار ضداجتماعی را از همان مراحل اولیه شکل گیری کشف و برای رفع آن تلاش کنیم».
دکتر روت تأکید می‌کند که شکل‌گیری نابهنجاری‌های ذهنی خیلی زود و از دوران کودکی آغاز می‌شوند و عوامل محیطی از قبیل نحوه پرورش کودک توسط والدین و میزان حمایت جامعه در این روند تأثیر بسزایی دارند.
XS
SM
MD
LG