لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۰۱

دفاع لاریجانی از سپاه؛ «اگر سپاه نبود ده‌ها حمله چون پاریس رخ می‌داد»


علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه در ابتدای جلسه علنی مجلس گفت اگر نیروی قدس سپاه پاسداران در مقابل به‌گفته او تروریست‌ها در منطقه حضور نداشت تاکنون ده‌ها حادثه مانند حادثه مرگبار پاریس انجام شده بود.

در اواسط آبان‌ماه سال جاری گروه خلافت اسلامی حملات مرگباری را در شش نقطه از شهر پاریس انجام داد که در اثر این حملات ۱۳۰ نفر کشته شدند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:06:35 0:00
لینک مستقیم

مهدی مهدوی‌آزاد، تحلیلگر سیاسی در آلمان درباره اینکه چرا علی لاریجانی در گفته‌های خود به دفاع از سپاه پاسداران و نیروی قدس آن پرداخته، می‌گوید:

«دلیل اول آن افزایش حاد فشارهای بین‌المللی بر سپاه پاسداران است. سپاه پاسداران از مدت‌ها قبل از طرف ائتلاف عربی به دلیل حمایت از حزب‌الله لبنان، بشار اسد در سوریه، حوثی‌های یمن، شیعیان عراق و دخالت در بحرین و کشورهای شمال آفریقا تحت فشار بود.
این روزها حمله به سفارت عربستان در تهران و دخالت بسیج در آن فشارهای بین‌المللی بر سپاه را بشدت افزایش داده. آقای لاریجانی لازم دانسته که در این مقطع در مقابل فشارهای بین‌المللی دفاع کند.»

آقای مهدوی‌آزاد در ادامه می‌گوید:

«دلیل دوم نگاه افکار عمومی داخل ایران به مسئله حمله به سفارت عربستان است. طبقه متوسط می‌داند که گروه حمله‌کننده گروهی مستقل نبوده. از وابستگی این گروه به سپاه مطلع و مطمئن است. آقای لاریجانی با اشاره به نقش سپاه در برخورد با گروه خلافت اسلامی سعی می‌کند نارضایتی‌های داخلی را کم کند.
دلیل سوم هم نزدیکی به انتخابات مجلس شورای اسلامی است. سپاه یک قطب غیرقابل انکار و کاملاً مؤثر در عرصه سیاسی ایران است. آقای لاریجانی هم خواستگاهش سپاه است و خوب می‌داند که دشمنی با سپاه پاسداران در آستانه انتخابات می‌تواند به معنای پایان عمر یک فعال سیاسی باشد.»

علی لاریجانی در سخنان خود سپاه پاسداران و نیروی قدس آن را چشم و چراغ ملت ایران در تأمین امنیت خوانده است.

مهدی مهدوی‌آزاد در پاسخ به این سؤال که چقدر نیروی قدس سپاه پاسداران تاکنون موفق به دفاع از ایران و منطقه خاورمیانه در مقابل گروه حکومت اسلامی یا داعش شده، می‌گوید:

«سپاه پاسداران عملکردهای متفاوتی دارد. یکی از نقش‌های آن برخورد با گروه خلافت اسلامی است. به‌نظر می‌رسد عملکرد سپاه قدس و مداخله‌اش در سوریه و عراق درست یا نادرست از پشتیبانی اکثریت مردم و نخبگان ایرانی برخوردار است. حتی دخالت‌هایش در سوریه و عراق خیلی از طرف‌ غرب هم با انتقاد تند مواجه نمی‌شود.
وجهه دوم عملکرد سپاه حضورش در بعضی از کشورهاست که افکار عمومی و طبقه متوسط ایران آن را نمی‌پسندد. دلیل جدی برای مداخله سپاه در یمن و بحرین و شمال آفریقا وجود ندارد. به‌نظر می‌رسد به این بخش نگاه منفی وجود دارد. بخش سوم فعالیت‌های سپاه که همیشه مورد انتقاد بوده بخش مربوط به اطلاعات سپاه، برخورد با آزادی بیان، روزنامه‌نگار، بستن فضای سیاسی داخلی و نهایتا فعالیت‌های اقتصادی سپاه است که هیچ‌چیز حتی عملکرد خوب سپاه در مقابل گروه خلافت اسلامی یا داعش نمی‌تواند این بخش را کمرنگ کند.»

مصوبه محدویت برای صدور ویزا

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین خطاب به نمایندگان کنگره آمریکا گفت ارائه طرح‌های به‌گفته او سخیف درمورد بنیه دفاعی ایران بویژه در زمینه موشکی و مسایل هسته‌ای، ملت ایران را در تقویت بنیه دفاعی مصمم‌تر می‌کند.

آقای لاریجانی همچنین از طرح اخیر کنگره آمریکا درباره اعمال محدودیت‌ها برای صدور ویزا انتقاد کرد و گفت نمایندگان آمریکا با این طرح و طرح‌های مشابه قصد تخریب توافق هسته‌ای با ایران را دارند.

بر اساس این طرح شهروندان ۳۸ کشوری که برای ورود به ایالات متحده نیاز به گرفتن ویزا ندارند اگر طی ۵ سال گذشته به کشورهای ایران، عراق، سودان و سوریه سفر کرده باشند، برای ورود به آمریکا باید ویزا بگیرند.

اواخر آذرماه محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران در گفت‌وگو با وبسایت المانیتور این محدودیت‌ها را مخالف با روح برجام نامید.

پس از آن جان کری، وزیر خارجه آمریکا در نامه‌ای رسمی به همتای ایرانی خود گفت تغییرات جدید برای گرفتن ویزا به‌هیچ‌وجه مانع واشنگتن برای انجام تعهداتش طبق برجام نمی‌شود و این تغییرات به‌گونه‌ای اجرا خواهد شد که مانعی برای منافع اقتصادی مشروع ایران ایجاد نکند. او از ابزارهای متعدد بالقوه‌ای برای این منظور نام برده که صدور ویزاهای تجاری ۱۰ ساله چندبار ورود، برنامه‌هایی برای تسریع در صدور ویزاهای تجاری و اختیار توقف اجرای قانون محدودیت ورود به آمریکا توسط رئیس‌جمهور آن کشور، از این‌جمله هستند.

حال علی لاریجانی می‌گوید اگر آمریکا این مصوبه را اصلاح نکنند، از طرف ایران مقابله به مثل خواهد شد و نمایندگان مجلس طرح‌های مقابل آن را به اجرا در خواهند آورد.

جلیل روشندل، کارشناس بین‌الملل می‌گوید امکان مقابله به‌مثل برای ایران وجود ندارد:

«ایران نمی‌تواند صدور ویزا برای آمریکایی‌ها را تحت شرایط دیگری انجام دهد. برعکس می‌تواند صدور ویزا را روی برگه‌های جداگانه انجام دهد که روی پاسپورت‌ها مهر نخورد و در نتیجه اروپایی‌هایی که به ایران مسافرت می‌‌کنند، روی پاسپورت‌هایشان اصلاً منعکس نشود که به ایران رفته‌اند.»

اما مهدی مهدوی‌آزاد، کارشناس سیاسی در آلمان معتقد است واکنش علی لاریجانی پیش از آن‌که به معنی ایجاد اختلال در برجام و مخالفت با ایالات متحده باشد، به‌معنای حمایت او از برجام است و می‌افزاید:

«علی لاریجانی یکی از جدی‌ترین مدافعان برجام و نزدیکی روابط ایران و آمریکاست اما با فشارهای جدی از طرف جناج تندرو مواجه است که هر واکنش در ایالات متحده را بعنوان نقض برجام تلقی می‌کنند و بلافاصله خواهان خروج ایران از برجام و لغو آن می‌شوند.
موقعی که آقای لاریجانی می‌گوید در مقابل این طرح، طرحی را تصویب خواهیم کرد در واقع می‌گوید که برجام نقض نشده و ایران نمی‌خواهد واکنش تند نشان دهد و پاسخ یک طرح کنگره آمریکا، تصویب یک طرح در مجلس شورای اسلامی است نه لغو برجام.»

با این‌حال علی لاریجانی می‌گوید اگر حکومت آمریکا از یکپارچگی در تصمیم‌گیری برخوردار نیست، هزینه آن را سایر ملت‌ها نباید بدهند.

شکاف در ائتلاف اصولگرایان

از سوی دیگر در حالی که سخنگوی «شورای ائتلاف اصولگرایان» پیش از این اعلام کرده بود «همه افراد و جریان‌های اصولگرایی» در این شورا حضور دارند، علی لاریجانی اعلام کرده که به دلیل ریاستش بر مجلس نمی‌تواند در ائتلاف اصولگرایان حضور داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری فارس، آقای لاریجانی، روز شنبه ۱۹ دی، گفت: به آیت‌الله موحدی کرمانی، دبیرکل جامعه روحانیت مبارز گفته که از روحانیت حمایت می‌کند، اما به دلیل مسئولیتش در قوه مقننه نمی‌تواند حضور در ائتلاف اصولگرایان حضور داشته باشد.

در هفته‌های گذشته شورایی به نام «شورای ائتلاف اصولگرایان» تشکیل شده و این شورا غلامعلی حداد عادل را به عنوان سخنگوی خود انتخاب کرده است.

محمدنبی حبیبی، دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی، حسین فدایی دبیرکل جمعیت ایثارگران، مرتضی آقاتهرانی دبیرکل جبهه پایداری و صادق محصولی وزیر کشور دولت محمود احمدی‌نژاد از دیگر اعضای این شورا هستند.

مرتضی کاظمیان، روزنامه‌نگار و تحلیلگر سیاسی در پاریس می‌گوید گفته‌های علی لاریجانی مهر تأییدی بود بر شکاف بین ائتلاف اصولگرایان و می‌افزاید:

«به‌نظر می‌رسد که شکاف میان میانه‌روهای اردوگاه محافظه‌کاری با تندروها و اختلافی که میان عملگراها با راست افراطی در اردوگاه راست وجود دارد، کاملا محسوس است.
اختلاف نظر و تفاوت رویکری که تقریبا از دوسال پیش بعد از انتخاب آقای روحانی و آغاز گفت‌وگوهای جدی درباره انرژی هسته‌ای شکل گرفته بود میان راست‌های عملگرا یا محافظه‌کاران میانه‌رو با گروه‌های نزدیک به اردوگاه آقای مصباح‌یزدی یا بخشی از بدنه حامی آقای احمدی‌نژاد را تشکیل می‌دهند، این شکاف روز به روز شدت پیدا کرد.
حالا با این نامزدی مستقل آقای لاریجانی و قرار نگرفتن او در کنار طیف‌های تندرو اصولگرایان کاملا محسوس شده. هرچند آقای لاریجانی می‌توانست در این ائتلاف حضور داشته باشد، به گمان من به شکل محترمانه‌ای خود را از این ائتلاف کنار کشید. بهنوعی شاهد یک شکاف و تفاوت نظر فزاینده در اردوگاه اصولگرایان هستیم.»

علاوه بر علی لاریجانی که در این شورا نماینده‌ای ندارد، علی‌اکبر ناطق نوری، از چهره‌های برجسته اصولگرا، نیز حمایت خود از این ائتلاف را تکذیب کرده است.

پیشتر بعضی وب‌سایت‌ها و رسانه‌های خبری در ایران گزارش داده بودند که علت نپیوستن علی لاریجانی به «شورای ائتلاف اصولگرایان» حضور «جبهه پایداری» در این ائتلاف است.

XS
SM
MD
LG