لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۸

استقبال همزمان منتقدان و تماشاگران از فیلم تازه دیوید فینچر


صدرنشینی فیلم «دختر گمشده» این هفته نیز باوجود حضور رقبای تازه‌نفس در جدول فروش سینماهای آمریکای شمالی ادامه پیدا کرد. این فیلم تازه دیوید فینچر در این هفته ۲۶ و نیم میلیون دلار فروش کرد و مجموع فروشش را در آمریکای شمالی به ۷۸ میلیون دلار پس از دو هفته اکران رساند.

به گفته تحلیلگران بازارهای فروش فیلم‌ها یکی از عوامل ادامه صدرنشینی این فیلم استقبال همزمان تماشاگران و منتقدان از آن بود. به گونه‌ای که تبلیغات شفاهی تماشاگران در کنار نقدهای مثبت بر فیلم باعث جلب توجهات به این فیلم شده است.

صحنه ۱۳۷؛ استقبال همزمان منتقدان و تماشاگران از فیلم تازه دیوید فینچر
please wait

No media source currently available

0:00 0:10:35 0:00
لینک مستقیم

امیر دهش، منتقد و نویسنده سینمایی ساکن تورنتوی کانادا، درباره فیلم دختر گمشده و دلایل احتمالی استقبال از آن چنین می‌گوید:

«خب کارگردان خیلی معروفی مثل دیوید فینچر این فیلم را ساخته که علاقه‌مندان مخصوص به خود را دارد. در این فیلم بازیگرانی مثل بن افلک بازی می‌کنند، که از محبوبیت بالایی برخوردارند. تم‌هایی که در فیلم وجود دارد، تم‌هایی که بعضی حتی آنها را زن‌ستیز حساب کرده‌اند، و همچنین ساختار تعلیقی و توجه به رابطه زناشویی و مفهوم آن در دنیای امروزی، و توجه به رسانه‌ها، توجه به مسئله دروغ، تمام اینها باعث شده که فیلم جذابی بشود. استقبال خوبی هم که از این فیلم در جشنواره‌هایی مثل نیویورک شده بود. همه این عوامل دست به دست هم دادند، تا این فیلم را به یکی از کارهای بحث‌برانگیز این روزهای سینما تبدیل کنند.»

دختر گمشده تا همین جا تبدیل به یکی از معدود فیلم‌های امسال شده که طیفَ‌های مختلفی از تماشاگران جدی و تفریحی سینما نظر مثبتی نسبت به آن دارند و حتی تحلیل‌هایی درباره احتمال موفقیت آن در جوایز اسکار امسال منتشر شده است. امیر دهش درباره تفاوت این فیلم با ساخته‌های قبلی سازنده‌اش و نیز شانس آن برای کسب جایزه اسکار می‌گوید:

« تم‌هایی که در فیلم می‌بینیم، مثلاً همین تم توجه به رسانه‌ها و نقش روزافزون آنها در زندگی، یا اینکه از زاویه چه کسی به واقعیت نگاه می‌کنیم و واقعیت چیست، یا همچنین مسئله دروغ، در فیلم‌های قبلی فینچر استفاده شده بود. توجه به رسانه‌ها در زودیاک استفاده شده بود، تم اینکه واقعیت را از چه زاویه‌ای نگاه می‌کنیم در باشگاه مبارزه بود، و مسئله دروغ هم در شبکه اجتماعی. چیزی که فکر می‌کنم این کار را متفاوت کرده، نگاه خاص و بدبینانه‌ای هست که در این فیلم نسبت به رابطه و ازدواج می‌بینیم. رابطه نزدیک عشق و نفرت در این فیلم مورد بحث قرار می‌گیرد. بدبختی و خوشبختی،‌ دورویی، بدجنسی، این‌ها تم‌هایی است که فکر می‌کنم در این فیلم نسبت به کارهای قبلی فینچر، بیشتر پردازش شده‌اند و آن را متفاوت کرده‌اند. در مورد اینکه شانس آن برای اسکار چقدر باشد، اسکار برای جایزه‌های اصلی، به فیلم‌های تریلر کمتر اهمیت می‌دهد. فکر می‌کنم بازی‌های این فیلم مثل بازی رزاموند پایک، بازیگر اصلی زن نمایش داده، آن را شایسته نامزدی اسکار برای بهترین بازیگری می‌کند، ولی فکر نمی‌کنم که خود فیلم بتواند جایزه اصلی بهترین فیلم اسکار را ببرد. با این حال برای کارگردانی، چون خیلی دقیق و منظم انجام شده [می‌شود شانسی در نظر گرفت.]»

روایت تازه سینمای آمریکا از شخصیت دراکولا با نام «دراکولای ناگفته»، قدرتمندترین رقیب دختر گمشده بود که با اختلاف اندکی رقابت را به فیلم فینچر باخت.

دراکولای تازه که محصول استودیوی یونیورسال است با ۲۳ و نیم میلیون دلار فروش، فيلم دوم جدول در اين هفته بود. فیلم، نخستین ساخته بلند کارگردان جوانی به نام گری شُر است و در آن لوک اوانز بازیگر فیلم‌های هابیت و سریع و ‌آتشین نقش دراکولا را بازی می‌کند.

رده سوم جدول را هم یک کمدی خانوادگی با بازی استیو کارل و جنیفر گارنر با نام عجیب «الکساندر و روز مصیبتِ وحشتناکِ خیلی بد» کسب کرد.

این فیلم توانست فیلم دوم هفته گذشته، تریلر ترسناکِ «آنابل» را شکست دهد. ۱۸ میلیون دلار فروش کمدی «الکساندر و روز مصیبت وحشتناک خیلی بد» بود.

از دیگر تحولات سینمای جهان در هفته گذشته معرفی فهرست نهایی فیلم‌های متقاضی شرکت در بخش اسکار بهترین فیلم خارجی زبان امسال بود.

بر اساس این فهرست ۸۳ کشور جهان با معرفی فیلم، متقاضی شرکت در این بخش هستند. به این ترتیب هفت کشور بیشتر از سال گذشته در رقابت امسال شرکت می‌کنند و کشورهای کوزوو، مالت، موریتانی و پاناما نیز برای نخستین بار پا به این رقابت گذاشته‌اند.

سینمای ایران، رکورد شکنی شهر موش‌ها

سینمای ایران در هفته‌ای که گذشت شاهد یک رکوردشکنی بود. فیلم شهر موش‌های ۲ با رسیدن به فروش ۹ میلیارد تومانی در کل ایران، رکورد قبلی فروش را که در اختیار فیلم اخراجی‌های ۲ بود شکست.

بر اساس آمار اعلام شده از سوی سازندگان شهر موش‌ها این فیلم در تهران پنج میلیارد و ۲۲۰ میلیون و در شهرستان‌ها نزدیک به سه میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان فروش کرده که به معنی شکستن رکورد فروش ۸ میلیارد تومانی فیلم اخراجی‌های ۲ است که سال ۸۸ اکران شده بود. سازندگان شهر موش‌ها پیش‌بینی کرده‌اند این فیلم در پایان اکرانش به مرز فروش ۱۲ میلیارد تومان برسد.

اما جدا از این رکوردشکنی، فضای کلی سینمای ایران همچنان تحت تأثیر اتفاقاتی است که پیرامون اکران چند فیلم بحث انگیز مانند «عصبانی نیستم» و «قصه‌ها» روی داده است.

در حالی که مسئولان وزارت ارشاد با افزایش فشارهای مخالفان این فیلم‌ها گفته‌اند که هنوز بر سر نمایش این دو فیلم به تصمیم نهایی نرسیده‌اند، خانه سینما، نهاد صنفی سینماگران ایرانی وارد منازعه شد و از مسئولان وزارت ارشاد خواست تا پای مجوزهایی که صادر می‌کنند، بایستند.

از جمله اقدامات خانه سینما، نامه کانون کارگردان به حجت‌الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی، بود که در آن کارگردانان سینمای ایران از مسئول اصلی سینما درخواست کرده‌اند تا در برابر فشار‌ها پیرامون توقیف فیلم‌ها تسلیم نشود. همزمان مدیران خانه سینما اعلام کرده‌اند از هفته آینده نشست‌هایی را با هدف حل مشکلات اکران فیلم‌ها در محل این نهاد صنفی برگزار خواهند کرد.

گفته شده در این همایش موضوعاتی چون «سیاه‌نمایی و نقد اجتماعی»، «فیلم سیاسی و خط قرمزها» و «ابهامات حقوقی از پروانه نمایش تا امکان نمایش» مطرح خواهد شد. باوجود این اقدامات همچنان وضعیت اکران فیلم عصبانی نیستم مبهم است و مشخص نیست آیا این این فیلم مطابق برنامه از پیش اعلام شده پس از فیلم خواب‌زده‌ها اکران خواهد شد یا نه.

رضا درمیشیان کارگردان این فیلم همچنان در مقابل اتفاقات اخیر سکوت کرده و ترجیح داده همراه فیلمش در جشنواره‌های مختلف شرکت کند. آخرین مورد حضور این فیلم در جشنواره فیلم‌های ایرانی استرالیا بود که در آنجا برنده جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران شد.

آرمین میلادی دبیر این جشنواره درباره حضور فیلم عصبانی نیستم و نحوه برگزاری این جشنواره می‌گوید:

«امسال دوره چهارم جشنواره است که در پنج شهر اصلی استرالیا برگزار می‌شود. امسال ۹ فیلم بلند و ۵ فیلم کوتاه را داریم. این فیلم‌ها در دو بخش قضاوت می‌شوند. یکی جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را داریم و همینطور جایزه بهترین فیلم از «نت پک» یا Network for Promotion of Asian Cinema یک جایزه به فیلم‌ها تعلق می گیرد. افتتاحیه جشنواره، فیلم عصبانی نیستم بود. خیلی استقبال خوبی بود. جلسه پرسش و پاسخ با آقای دُرمیشیان برگزار شد. استقبال خوبی هم از آن برنامه شد. آقای درمیشیان بیشتر به ساختار و محتوای فیلم اشاره کردند. صحبت حاشیه‌ای خاصی در این جلسه مطرح نشد و بیشتر پیرامون ساختار فیلم و نوع فیلمسازی ایشان بود.»

از روز چهارشنبه قرار است فیلم ساکن طبقه وسط اولین فیلم شهاب حسینی بازیگر شناخته شده در مقام کارگردان در گروه سینمایی آزاد اکران شود.

تئاتر؛ نگرانی‌ها درباره بازسازی مجموعه تئاتر شهر

حواشی مربوط به نحوه بازسازی ۴ سالن تئاتر شهر و نگرانی از تکرار اتفاقاتی که ۷ سال پیش در بازسازی این مجموعه روی داد، باعث شد تا بسیاری از فعالان حوزه تئاتر به ابراز نظر در این باره بپردازند و حتی خانه تئاتر نیز بیانیه‌ای در این باره منتشر کند.

اهالی تئاتر نگران کم شدن تعداد سالن‌های نمایشی هستند و علی جنتی وزیر ارشاد هم به مجموعه تئاتر شهر رفت تا از روند فعالیت‌ها دیدن کند.

در تالارهای نمایشی میکائیل شهرستانی روایتی از مقاطع مختلف زندگی اکبر رادی، نمایشنامه‌نویس شناخته شده در کنار هفت نمایشنامه او را با نام هفت پرده در تالار چهارسو به روی صحنه برده است.

در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر هم اجرای تازه‌ای از نمایشنامه ملاقات بانوی سالخورده به کارگردانی هادی حجازی‌فر بر صحنه است.

  • 16x9 Image

    بابک غفوری آذر

    بابک غفوری‌‌آذر تهیه‌کننده پادکست «صحنه» در رادیوفرداست و در این پادکست تحولات حوزه سینما و تئاتر  را دنبال می‌کند. او که از سال ۱۳۸۹ به رادیوفردا پیوست، گزارش‌های تحقیقی مختلفی را نیز درباره اتفاقات دهۀ اول استقرار حکومت جمهوری اسلامی منتشر کرده است. بابک غفوری آذر روزنامه‌نگاری را از سال ۱۳۸۰ در ایران آغاز کرده است.

XS
SM
MD
LG