لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۴

استرالیا، میزبان سومین جشنواره فیلم‌های ایرانی


در شرایطی که هفته گذشته برخی اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس به انتقاد از بازگشایی خانه سینما پرداخته بودند، این نهاد صنفی دوشنبه شب سرانجام توانست مجمع عمومی‌اش را برگزار کند و به اصلاح اساسنامه‌اش بپردازد.

بخش عمده‌ای از اصلاحاتی که در اساسنامه اعمال شد، در واقع همان مواردی بود که در دو سال اخیر به عنوان مستمسک منتقدان برای نعطیلی این نهاد مطرح شده بود. از جمله قرار گرفتن ترکیب «جمهوری اسلامی» پیش از نام ایران در عنوان خلنه سینما و همچنین لزوم التزام به قانون اساسی و اصل ولایت فقیه برای انتخاب اعضای هیئت مدیره این نهاد.
please wait

No media source currently available

0:00 0:09:41 0:00
لینک مستقیم
به این ترتیب خانه سینما صاحب اساسنامه تازه‌ای شد اما مدت زمان فعالیت هیئت مدیره‌اش برای سه ماه دیگر تمدید شد تا صنوفی که در دو سال اخیر دو پاره شده‌اند بتوانند بار دیگر انتخابات برگزار کنند و نمایندگان‌شان را به مجمع عمومی سه ماه دیگر بفرستند. هرچند هنوز سرنوشت تشکل تهیه‌کنندگی که مهم‌ترین چالش هشت سال اخیر خانه سینما بوده مشخص نیست.

اما در خارج از ایران سومین دوره جشنواره‌ فیلم‌های ایرانی در استرالیا از روز پنج‌شنبه آغاز به کار کرد. جشنواره‌ای که در دو سال اخیر به عنوان نمایش‌دهنده چند فیلم شاخص سالیانه سینمای ایران در حوزه پاسیفیک توانسته نگاه‌ها را به خود جلب کند و امسال نیز چند فیلم شاخص دو سال اخیر سینمای ایران را در برنامه‌هایش دارد. آرمین میلادی از مدیران این جشنواره درباره فیلم‌های این دوره جشنواره می‌گوید:
«این دوره سعی کردیم فیلم‌هایی را که در سال گذشته بیرون از ایران، ساخته شده و در جشنواره‌های جهانی مطرح شده‌اند، در فستیوال داشته باشیم، به انضمام فیلم‌هایی که در داخل ایران توسط کارگردان‌هایی ساخته شده‌اند که شاید کار آنها در داخل ایران قابل نمایش نبوده، از جمله کار جعفر پناهی به نام پرده، کار بهمن قبادی به نام فصل کرگدن و همین طور کار محسن مخملباف به اسم باغبان. همین طور از کار کارگردانان جوانی که داخل ایران هستند و کارهای قبلی آنها بسیار موفق بوده مانند زندگی مشترک آقای محمودی و بانو کار آقا حجازی و همین طور فیلم دوم آقای مجید برزگر به اسم پرویز. همین طور کار اول آقای پیمان معادی را داریم که در افتتاحیه این جشنواره به نمایش در می‌آید به اسم برف روی کاج‌ها. بنابراین سعی کرده‌ایم هم از فیلم‌هایی که در سال گذشته توانسته‌اند جریان جدید سینمای ایران را مطرح کنند، استفاده کنیم و هم از کارهای فیلمسازان شناخته‌شده‌تر را که در خارج از ایران ساخته شده.»

به گفته آرمین میلادی قرار است پیمان معادی سازنده فیلم برف روی کاج‌های در این جشنواره شرکت کند. او درباره تأثیر این جشنواره در معرفی سینمای ایران می‌گوید:
«می‌توانم بگویم باعث شده کسانی که شاید به طور حرفه‌ای خیلی درگیر سینما نبودند و سینمای ایران را به آن شکل نمی‌شناختند، با سینمای ایران آشنا شوند و همین طور این جشنواره در حال پیدا کردن جایگاه خود در بین سینماگران استرالیایی است. خیلی بیشتر در مورد فیلم‌های ایرانی می‌شوند، همین که نام فستیوال فیلم‌های ایرانی را می‌شوند مشتاق می‌شوند که چه فیلم‌هایی در این فستیوال هستند. می‌بینیم که در یکی دو سال گذشته به خصوص بعد از موفقیت جدایی نادر از سیمین، خیلی مشتاق‌تر هستند که برای دیدن فیلم‌ها بیایند و این باعث شده که فضای آشناتر و ملموس‌تری برای دوستداران سینما در استرالیا نسبت به سینمای ایران ایجاد شود.»

این هفته همچنین جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان از جشنواره‌های قدیمی پس از انقلاب در ایران که زمانی بسیار موردتوجه بود در اصفهان آغاز به کار کرد.
  • 16x9 Image

    بابک غفوری آذر

    بابک غفوری‌‌آذر تهیه‌کننده پادکست «صحنه» در رادیوفرداست و در این پادکست تحولات حوزه سینما و تئاتر  را دنبال می‌کند. او که از سال ۱۳۸۹ به رادیوفردا پیوست، گزارش‌های تحقیقی مختلفی را نیز درباره اتفاقات دهۀ اول استقرار حکومت جمهوری اسلامی منتشر کرده است. بابک غفوری آذر روزنامه‌نگاری را از سال ۱۳۸۰ در ایران آغاز کرده است.

XS
SM
MD
LG