لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۵

روند نزولی فروش سینماهای جهان تحت تأثیر جام جهانی


چهل و نهمین دوره جشنواره فیلم کارلووی‌واری هفته گذشته به کارش پایان داد.
چهل و نهمین دوره جشنواره فیلم کارلووی‌واری هفته گذشته به کارش پایان داد.

با ادامه روند نزولی فروش فیلم‌های اکران تابستانی در سراسر دنیا، حالا با قاطعیت بیشتری می‌توان گفت که برگزاری مسابقات جام جهانی فوتبال، تأثیری قابل توجه بر میزان سینما رفتن‌ها علاقه‌مندان فیلم‌ها در سراسر دنیا گذاشته و تابستان ۲۰۱۴ به اندازه چند سال گذشته برای استودیوهای فیلمسازی سودبخش نبوده است.

در آمریکای شمالی این هفته در حالی که مجموع فروش فیلم‌ها افتی ۲۶ درصدی نسبت به زمان مشابه سال قبل نشان می‌دهد، قسمت تازه سری فیلم‌های سیاره میمون‌ها با نام «طلوع سیاره میمون‌ها» شروع موفقی داشت و در صدر جدول قرار گرفت.

please wait

No media source currently available

0:00 0:10:49 0:00
لینک مستقیم

این قسمت را مت ریوز کارگردانی کرده است و داستانش چند سال بعد از ماجراهای قسمت قبلی روی می‌دهد. جایی که صلح میان انسان‌ها با نسل میمون‌های ارتقا یافته، به رهبری میمونی به نام سزار از بین می‌رود.

فروش ۷۳ میلیون دلاری طلوع سیاره میمون‌ها ضمن اینکه این فیلم را در صدر جدول فروش قرار داد، باعث شد تا کمپانی فاکس قرن بیستم تولیدکننده‌اش هم تبدیل به نخستین استودیویی شود که مجموع فروش محصولاتش در سال جاری به یک میلیارد دلار می‌رسد.

طلوع سیاره میمون‌ها با آنکه توانست قسمت جدید ترنسفورمرها با نام «عصر انقراض» را در آمریکای شمالی به زیر بکشد اما خارج از آمریکا این ترنسفورمرها بودند که همچنان صدرجدول را به لطف آغاز اکرانشان در چند کشور دیگر در اختیار داشتند.

ترنسفورمرهای ۴، با ۱۰۲ میلیون دلار فروش این هفته در خارج از آمریکا و ۱۶ و نیم میلیون دلار در آمریکای شمالی مجموع فروشش را در کل دنیا به رقم ۷۵۳ میلیون دلار رساند تا پرفروش‌ترین فیلم امسال سینماهای جهان تا اینجا باشد. با ادامه اکران این فیلم در هفته‌های آینده رسیدن به فروش یک میلیارد دلاری برای آن دور از انتظار نیست.

کمدی «تامی» با ۱۳ میلیون دلار و «خیابان جامپ پلاک ۲۲» با ۶ و نیم میلیون دلار فروش در رده‌های سوم و چهارم قرار گرفتند. در این میان مجموع فروش فیلم خیابان جامپ پلاک ۲۲ به ۱۷۲ میلیون دلار در آمریکای شمالی رسیده که رقم بسیار قابل توجهی برای این کمدی نوجوانانه محسوب می‌شود.

پایان جشنواره کارلووی‌واری با درخشش فیلمی از گرجستان

فیلم «جزیره ذرت» از گرجستان جایزه نخست جشنواره کارلووی‌واری را از آن خود کرد
فیلم «جزیره ذرت» از گرجستان جایزه نخست جشنواره کارلووی‌واری را از آن خود کرد

هفته گذشته چهل و نهمین دوره جشنواره فیلم کارلووی‌واری با برگزاری مراسم اختتامیه در این شهر کوچک جمهوری چک به کارش پایان داد.

جایزه اول جشنواره امسال به فیلمی گرجستانی به نام «جزیره ذرت» رسید. محمد عبدی منتقد سینمایی که در این جشنواره حاضر بود درباره این فیلم و سایر فیلم‌های مطرح این دوره جشنواره فیلم کارلووی‌واری چنین می‌گوید:

«امسال دو فیلم بین تماشاگران و منتقدان خیلی مطرح شد و جالب بود که هر دو هم جوایز را درو کرد. یکی فیلم جزیره ذرت از فیلمساز گرجی، و فیلم دیگر هم سقوط آزاد بود از فیلمساز مجاری. هر دو فیلم قضه‌های غریبی داشتند، در فضاهایی متفاوت که سعی می‌کردند تماشاگر را در دنیای غریبی با خودشان همراه کنند. از طرف دیگر فیلم‌های دیگری هم در بخش‌های مختلف جشنواره وجود داشتند که هر کدام جذابیت‌های خاصی داشت. حتی فیلم افتتاحیه I Origins ساخته فیلمساز آمریکایی مایک کاهیل، سینمای علمی تخیلی را با داستان عشقی ترکیب کرده بود و نتیجه شگفت‌انگیزی داشت. دو ساعت تماشاگر را در جهانی که با تناسخ ربط داشت و این قصه را مطرح می‌کرد که آدم‌ها ممکن است زندگی‌های بعدی یا قبلی دیگری داشته باشند. فیلم‌های دیگری هم بود مثل کباب و هوروسکوپ که به هر حال فیلمی متفاوت بود از سینمای لهستان اما آنچنان که باید و شاید در نیامده بود. فیلم خیلی جذاب دیگری هم که وجود داشت تکرار فیلم قبلیه یا دار و دسته محصول اوکراین بود که در جشنواره کن امسال نمایش داشت و خیلی هم در بخش دو هفت کارگردان‌ها موفق بود. فیلم بسیار دیدنی بود، دو ساعت و ۱۰ دقیقه بدون دیالوگ در مورد کر و لال‌ها.»

در جشنواره کارلووی‌واری امسال چند فیلم هم از سینماگران ایرانی به نمایش درآمد. محمد عبدی درباره این فیلم‌ها و بازتاب نمایششان می‌گوید:

«ماهی و گربه شهرام مکری نمایش مجددی داشت که البته خودش حضور نداشت اما با استقبال تماشاگران چکی مواجه شد. دو فیلم تازه از فیلم‌سازان ایرانی وجود داشت. یکی از مانیا اکبری، فیلمساز ایرانی مقیم لندن، که با مارک کازینز، منتقد و فیلمساز بریتانیایی یک فیلم مشترک ساخته بودند. یک فیلم شخصی که حاصل فرستادن نامه‌های تصویری این دو نفر به یکدیگر بود. عبدالرضا کاهانی، فیلم‌سازی که در ایران بسیار تحسین شده بود، فیلم تازه‌ای ساخته در فرانسه به اسم ما وثت داریم که درباره یک زوج جوان است، یک پسر ایرانی دانشجو و یک دختر فرانسوی که دختر اعلام می‌کند که باردار شده و قصه از اینجا شروع می‌شود ولی در نهایت یک پیچ عجیب و غریب قضه فیلم را پیش می‌برد و پایان می‌دهد، البته فیلم آنچنان که باید در نیامده و شخصیت‌ها نمی‌توانند آنچنان که باید تماشاگر را با خودشان همراه کنند. فیلم ماکاندو سودابه مرتضایی هم که پیشتر در جشنواره برلین مطرح شده بود، در بخش منتخب منتقدان مجله ورایتی نمایش داشت.»

تابستان فصل جشنواره‌های سینمایی مختلف هست و از حدود دو هفته دیگر شصت و هفتمین دوره جشنواره فیلم لوکارنو در سوئیس آغاز به کار خواهد کرد و پس از آن نیز نوبت به جشنواره معتبر ونیز در ایتالیا می‌رسد تا هفتاد و یکمین دوره‌اش را برگزار کند.

سینمای ایران؛ در انتظار اکران عیدفطر

اکران سینماهای ایران با رسیدن به روزهای عزاداری ماه رمضان در هفته پیش رو با وقفه‌ای چند روزه روبه‌رو شده و عملاً عمده توجهات به شروع اکران عید فطر جلب شده است. در شرایط فعلی فیلم‌های باقیمانده از اکران‌های گذشته در کنار نمایش چند فیلم قدیمی از فیلمسازان شناخته شده مانند ناصر تقوایی و داریوش مهرجویی، برنامه اصلی سینماها را تشکیل می‌دهند.

در جدول فروش پس از فیلم «ردکارپت» که مجموع فروشش را به رقم ۸۵۰ میلون تومان در تهران رسانده فیلم «تجریش،ناتمام» که دو هفته است اکرانش را شروع کرده فروش بهتری از فیلم‌های دیگر داد و توانست به مرز ۱۰۰ میلون تومان فروش برسد.

از چهارشنبه هفته آینده فیلم‌های «کلاشینکف» به کارگردانی سعید سهیلی، «فرشته‌ها با هم می‌آیند» ساخته حامد محمدی، «امروز» به کارگردانی رضا میرکریمی و «آذر، شهدخت، پروز و دیگران» ساخته تازه بهروز افخمی به عنوان فیلم‌های اکران عید فطر به نمایش درخواهند آمد.

همچنین قرار است فیلم «شهر موشهای۲» به عنوان آخرین فیلم اکران عیدفطر با تاخیری چند هفته‌ای پس از پایان اکران ردکارپت به جمع فیلم‌های در حال نمایش بپیوندد.

تئاتر ایران؛ استقبال از «هیولاخوانی»

اجرای چند نمایش جذاب و خبرساز در هفته‌های اخیر در تالارهای نمایش تهران باعث رونقی نسبی در تئاتر ایران شده است. در آخرین آمار اعلام شده از فروش نمایش‌های مجموعه تئاترشهر، نمایش «هیولاخوانی» کار تازه محمد یعقوبی در تالار چهارسو پرفروش‌ترین نمایش است.

محمد یعقوبی از جمله پرکارترین کارگردانان این روزهای تئاتر ایران است که پس از اجرای دوباره نمایش معروف «خشکسالی و دروغ» در ماه گذشته، هم اکنون دو نمایش را به طور همزمان به روی صحنه برده است. علاوه بر هیولاخوانی، نمایش «دل سگ» نیز از آقای یعقوبی در تماشاخانه ایرانشهر در حال اجراست.

نمایش «یوبیتسومه» کار تازه نیما دهقانی نیز باوجود اجرا در کارگاه نمایش مجموعه تئاتر شهر که ظرفیت به نسبت پایینی دارد، از جمله نمایش‌های پرفروش این روزهاست. این نمایش مضمونی درباره مسافرت جوانان در دهه ۶۰ برای کار در ژاپن دارد.

علاوه بر تهران، در ماه‌های اخیر فضای کارهای نمایش در برخی شهرستان‌های ایران نیز رونقی نسبی گرفته و گزارش‌های مختلفی از تحرک گروه‌های نمایشی در شهرهای مختلف از جمله در شهر مشهد منتشر شده است.

  • 16x9 Image

    بابک غفوری آذر

    بابک غفوری‌‌آذر تهیه‌کننده پادکست «صحنه» در رادیوفرداست و در این پادکست تحولات حوزه سینما و تئاتر  را دنبال می‌کند. او که از سال ۱۳۸۹ به رادیوفردا پیوست، گزارش‌های تحقیقی مختلفی را نیز درباره اتفاقات دهۀ اول استقرار حکومت جمهوری اسلامی منتشر کرده است. بابک غفوری آذر روزنامه‌نگاری را از سال ۱۳۸۰ در ایران آغاز کرده است.

XS
SM
MD
LG