لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۲

تأکید دوباره صالحی: برجام تا اواسط دی‌ماه اجرایی می‌شود


در حالی که معاون وزیر خارجه ایران اجرای توافق اتمی وین را منوط به حل موضوع ابعاد احتمالی نظامی برنامه اتمی ایران کرده است، رئیس سازمان انرژی اتمی پیش‌بینی کرد که این توافق تا اواسط دی ماه اجرا شود.

به گزارش خبرگزاری فارس علی اکبر صالحی، روز پنجشنبه پنجم آذر، گفت که «اگر برجام تا آخر این ماه یا اواسط دی به اجرا گذاشته شود که طبق اطلاعاتم مقداری پیش رفته‌ایم، همه چیز درست پیش خواهد رفت و شاهد اجرای برجام خواهیم بود».

یک روز پیش از گفته‌های آقای صالحی، عباس عراقچی، هماهنگ‌کننده ارشد ایران در امور اجرای توافق اتمی، به گروه ۵+۱ هشدار داده بود که اگر بر سر راه بستن پرونده ابعاد احتمالاً نظامی فعالیت هسته‌ای ایران، پی‌ام‌دی، مانعی ایجاد شود، اجرای برجام یا همان توافق اتمی متوقف شده و «ایران اقدامات هسته‌ای‌ خود را از سر می‌گیرد».

با این حال خبرگزاری مهر به نقل از علی‌اکبر صالحی نوشته است که مذاکرات آقای عراقچی و کارشناسان ایرانی با مقام‌های آژانس «مثبت» بوده، و بر اساس ارزیابی او «فرجام این پرونده (پی‌ام‌دی)، مثبت و در چارچوب منافع ملی جمهوری اسلامی ایران خواهد بود».

بر اساس توافق محرمانه ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که زیر عنوان «نقشه راه» در روز ۲۳ تیرماه امضا شد، قرار است ابهام‌های مربوط به ابعاد نظامی احتمالی پیشین برنامه اتمی ایران یا «پی‌ام‌دی» حل و فصل شود.

در همین حال یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس، در گزارش جدید خود با اشاره به تکمیل اقدامات مربوط به «نقشه راه» اعلام کرده است که روز ۱۵ دسامبر گزارش نهایی خود را به شورای حکام سازمان تحت نظارت خود ارائه خواهد کرد.

هزینه‌های فعالیت‌های ۱۰ سال اخیر ایران «به اندازه ساخت ساخت دو سد»

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در بخش دیگری از سخنان خود گفت که «شاید همه هزینه‌های مربوط به فناوری هسته‌ای به ویژه در ۱۰ سال اخیر به اندازه هزینه‌های لازم برای ساخت دو سد بزرگ باشد».

آقای صالحی اضافه کرد: «این در حالی است که همین میزان هزینه نیز به علت اعمال تحریم‌ها و گران‌تر خریدن برخی تجهیزات بود و بخشی از هزینه‌ها ناشی از فرصت‌های از دست رفته زیاد شد».

وی ادامه داد که « بودجه‌ای که به صورت مستقیم برای فناوری هسته‌ای هزینه کردیم، حتی بودجه ساخت نیروگاه بوشهر اصلاً در حد رقم‌هایی نیست که در اذهان برخی وجود دارد».

تاکنون از سوی مقامات مسئول ایران رقم دقیقی درباره هزینه برنامه اتمی ایران اعلام نشده، و حتی احمد شیرزاد، نماینده اصفهان در مجلس ششم، پیش از این اعلام کرده بود که هزینه‌های برنامه اتمی ایران شفاف نبوده و مجلس از این هزینه‌ها اطلاع نداشته است.

گفته‌های آقای صالحی در حالی است که محمد سعیدی، معاون اسبق سازمان انرژی اتمی، در اسفند ماه سال ۹۳ هزینه برنامه اتمی ایران را کمتر از دو میلیارد دلار اعلام کرده بود.

منتقدان برنامه اتمی ایران، هزینه این برنامه را ده‌ها برابر این رقم می‌دانند.

XS
SM
MD
LG