لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۹

قاسم سلیمانی: جمهوری اسلامی جان خود را سپر سنی‌ها کرده است


فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ضمن رد اتهام‌ها درباره «ماجراجویی ایران در منطقه»، تأکید کرده است که جمهوری اسلامی به دنبال شیعه کردن سنی‌ها نیست و «جان خود را سپر سنی‌ها کرده است».

به گزارش خبرگزاری مهر قاسم سلیمانی، روز یکشنبه ۲۳ اسفند، در یک سخنرانی در کرمان گفته است: «دشمنان به دلیل اینکه اصول آگاهی بخشی ایران با اصول آنها مطابقت ندارد... عنوان می‌کنند که جمهوری اسلامی ایران به دنبال ماجراجویی است».

وی تأکید کرده است که «نیاز است که در جلسات و پچ‌پچ‌های سیاسی به گونه‌ای رفتار شود که برخی تصور نکنند ایران به دنبال ماجراجویی است».

آقای سلیمانی حکومت عربستان سعودی را «نامشروع» خوانده و گفته است که با این وجود، جمهوری اسلامی علیه این حکومت ماجراجویی نکرده و اتفاقاً برعکس این حکومت «همواره به دنبال ماجراجویی» علیه جمهوری اسلامی و «اسلام» بوده است.

فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران تأکید کرده که جمهوری اسلامی ایران «به مرکز و محور عالم اسلام و تشیع تبدیل شده» و «همین امر مسبب افزایش دشمنی‌ها» با این حکومت شده است.

او همچنین این ادعا را که «ایران عراق را بلعیده» ادعایی نادرست «از سوی دشمنان » دانسته و افزوده است «اگر جمهوری اسلامی و ولایت فقیه نبود» مزار امامان شیعه در عراق «مورد تهدید دشمنان قرار می‌گرفت».

مقام‌های تعدادی از کشورهای منطقه از جمله ترکیه، عربستان سعودی، بحرین و اردن، ایران را متهم می‌کنند که به دنبال تسلط بر منطقه خاورمیانه است و در امور داخلی کشورهایی چون یمن، بحرین، عراق و سوریه دخالت می‌کند.

در این زمینه عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان سعودی، روز چهارشنبه ۱۹ اسفند، گفته بود که اگر جمهوری اسلامی «دخالت در امور» کشورهای عربی را متوقف کند، این کشورها نیز آماده برقراری «روابط مستحکم» با ایران خواهند بود.

مقام‌های جمهوری اسلامی این ادعاها را رد کرده‌اند اما از سوی دیگر برخی از نزدیکان رهبری جمهوری اسلامی، از جمله علی سعیدی، نماینده رهبر در سپاه پاسداران، کشورهای عراق، سوریه، بحرین و آمریکای لاتین را «عمق استراتژیک» جمهوری اسلامی ایران توصیف کرده‌اند.

آیت‌‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نیز در تیرماه امسال با نام بردن از سوریه، یمن، بحرین، فلسطین، لبنان و عراق گفته بود که جمهوری اسلامی پس از توافق اتمی وین از حمایت «دوستان» خود در منطقه دست نخواهد کشید.

مقام‌های جمهوری اسلامی همچنین کشورهایی چون عربستان سعودی و ترکیه را به حمایت از گروه حکومت اسلامی (داعش) متهم کرده و اعلام می‌کنند که نیروهای نظامی ایران به عنوان «مستشار نظامی» و به درخواست دولت‌های عراق و سوریه، به ارتش این کشورها در مبارزه با گروه حکومت اسلامی کمک می‌کنند.

نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که قاسم سلیمانی فرماندهی آن را بر عهده دارد، شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران محسوب می‌شود. در سال‌های گذشته گزارش‌های مختلفی درباره حضور آقای سلیمانی در سوریه و عراق منتشر شده است.

برخی از کشورها از جمله اردن و بحرین نیروی قدس سپاه پاسداران را متهم کرده‌اند که قصد طراحی حملاتی را در این کشورها داشته اما جمهوری اسلامی این اتهام‌ها را رد کرده است.

«فردی که پایبند دفاع از جمهوری اسلامی نباشد به اصول دین پایبند نیست»

فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران در بخش دیگری از سخنان خود گفته است که «دشمنان با ایجاد گروه‌های تکفیری به دنبال به زانو در آوردن جمهوری اسلامی ایران و شیعه بودند».

او همچنین با بیان اینکه «به دلیل تغییرات جهانی امروز شرایط عالم شیعه متفاوت از گذشته است» افزوده که «اگر فردی پایبند دفاع از جمهوری اسلامی و انقلاب نباشد به اصول دین پایبند نیست».

آقای سلیمانی تأکید کرده «امروز دفاع از اسلام، بدون دفاع از ولایت فقیه غیرممکن است و برای حفظ اسلام در حاکمیت باید این اصل را مورد توجه قرار دهیم».

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، بارها کشورهای غربی از جمله آمریکا و بریتانیا را متهم کرده که گروه حکومت اسلامی و القاعده را «برای مقابله با جمهوری اسلامی و بیداری اسلامی درست» کرده‌اند.

محمود هاشمی شاهرودی، نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری، نیز پیشتر گفته بود که هدف اصلی از تشکیل گروه‌های «تکفیری» نابود کردن «محور مقاومت» و جمهوری اسلامی است.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران از برخی گروه‌های اسلام‌گرا و به‌ویژه از داعش به عنوان «جریان تکفیری» و از حزب‌الله، حماس و سایر گروه‌های فلسطینی مخالف صلح خاورمیانه و همچنین حکومت سوریه به عنوان «جبهه مقاومت» علیه اسرائیل نام می‌برد.

XS
SM
MD
LG