لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۶

احمد توکلی: اعضای خبرگان عملاً هیچ کاری انجام نمی‌دهند


احمد توکلی٬ نماینده مجلس گفته است که اعضای خبرگان «عملاً ‌کاری انجام نمی‌دهند، اما آنجایی که باید کار کنند؛ کارشان مهم است». او اضافه کرده که «ترکیب خبرگان باید به گونه‌ای شود که جوانان نیز بتوانند بیایند».

به گزارش ۱۶ بهمن ماه وب‌سایت «خبر پارسی»٬ آقای توکلی در نشست فعالان سیاسی و مسئولان ستاد انتخاباتی محمدحسن حائری، فرزند محی‌الدین حائری شیرازی، این مطالب را بیان کرده است.

این نماینده اصولگرا، بی‌آنکه نامی از محمد یزدی و احمد خاتمی، دو عضو هیئت رئیسه خبرگان ببرد، در واکنش به مخالفت آنها با «جوان‌گرایی در خبرگان» گفته «ترکیب خبرگان باید به گونه‌ای شود که جوانان نیز بتوانند بیایند».

احمد توکلی وی در عین حال تأکید کرده که «اعضای خبرگان عملاً ‌هیچ کاری ندارند و کاری هم انجام نمی‌دهند، اما آنجایی که باید کار کنند؛ کارشان بسیار مهم است».

«نماینده نمی‌تواند به نظر ولی فقیه فکر کند»

وی در این نشست از دو نگاه «اغراق‌آمیز» و «کم‌اعتنا» به ولایت‌ فقیه انتقاد کرده و این نگاه‌ها را «اشتباه» خوانده و گفته که «نماینده نمی‌تواند با نظر ولی‌فقیه فکر کند».

به گفته این نماینده مجلس تبعیت از ولی فقیه در حوزه «عمل» است و نه «فکر»، و «نباید تصویری از ولایت‌فقیه داد که فقط یک‌ نفر عقل دارد و بقیه نه».

احمد توکلی این اظهارات را در واکنش به آن‌دسته از حامیان علی خامنه‌ای بیان کرده که هرگونه اظهار‌نظر مخالف با نظر رهبر را برنمی‌تابند و مخالفان یا منتقدان نظر و رای ولی فقیه را «ضد انقلاب» و «منحرف» می‌دانند.

محمود احمدی‌نژاد٬ رئیس دولت‌های نهم و دهم از جمله کسانی بود که پس از بروز اختلاف نظر با علی خامنه‌ای بر سر معاونت اولی اسفندیار رحیم‌مشایی و برکناری حیدر مصلحی از وزارت اطلاعات به ضدیت با ولی فقیه متهم و تهدید به کناره‌گیری از مقام خود شد.

احمد توکلی در این نشست به دورانی اشاره کرده که احمدی‌نژاد به خاطر پافشاری بر مواضع خود در برابر رهبر جمهوری اسلامی و مجلس٬ در آستانه استیضاح قرار گرفته بود٬ اما رهبر جمهوری اسلامی اجازه استیضاح وی را صادر نکرد.

توکلی از جمله نمایندگان اصول‌گرای مجلس است که اعلام کرده در انتخابات سال ۱۳۸۸ به خاطر «شرایط اضطرار» به احمدی‌نژاد رأی داده و در تشریح این تصمیم خود گفته از آن رو که «موسوی دارای پایگاه اجتماعی بود و قدرت ایجاد تحریک اجتماعی در برابر رهبری را داشت و احمدی‌نژاد این قدرت را نداشت، به او رأی دادم».

این نماینده مجلس ادریبهشت ماه سال ۱۳۹۰ و ۱۶ دی ماه سال جاری نیز به «قدرت اجتماعی» میرحسین موسوی در برابر رهبر جمهوری اسلامی اشاره کرده و گفته بود «موسوی خواست و توانست مقابل رهبر بایستد».

بسیاری از اصول‌گرایان از میرحسین موسوی و مهدی کروبی و برخی دیگر از مقام‌های پیشین جمهوری اسلامی به خاطر اعتراض به نتیجه انتخابات سال ۱۳۸۸ و پافشاری بر ابطال نتایج آن با عنوان «فتنه‌گر» و «سران فتنه» یاد می‌کنند.

شورای نگهبان نیز بسیاری از نامزد‌های دو انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری را به خاطر دست داشتن در وقایع آن سال رد صلاحیت کرده است.

XS
SM
MD
LG