لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۲

پیامدهای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا برای شهروندان این کشور


خبرگزاری فرانسه در گزارشی پیامدهای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا را برای شهروندان این کشور، چه آنهایی که در بریتانیا زندگی می‌کنند و چه آنهایی که ساکن خارج هستند، بررسی کرده است.

ویزا

خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا روی آزادی رفت و آمد اتباع این کشور تاثیر فراوانی خواهد داشت. اردوی طرفداران باقی ماندن این کشور در اتحادیه اروپا هشدار داد که شهروندان بریتانیایی از این پس ممکن است آزادی رفت و آمد به سایر کشورهای عضو اتحادیه را از دست بدهند.

در حال حاضر شهروندان بریتانیا می‌توانند بدون ویزا و یا دریافت ویزا هنگام ورود به ۱۷۵ کشور جهان سفر کنند.

تعطیلات

با توجه به کاهش نرخ برابری پوند استرلینگ در برابر سایر ارزهای مهم جهان از جمله یورو، از این پس گذراندن تعطیلات در سواحل مدیترانه که مردم بریتانیا عاشق آن هستند، بسیار گران‌تر خواهد شد.

طبق توافق‌های موجود تمامی خطوط هوایی متعلق به کشورهای اتحادیه اروپا بدون هیچ محدودیتی در شمار پروازها و مسافران می‌توانند بین کشورهای عضو پرواز کنند. پس از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا ممکن است تعداد پروازها بین آن کشور و اعضای اتحادیه اروپا محدود شود.

اتحادیه اروپا آوریل امسال نرخ تماس با تلفن‌های موبایل در خاک سایر کشورهای عضو را کاهش داد و قرار است در ژوئن آینده تمامی هزینه‌های اضافی تماس‌های تلفنی در بین کشورهای عضو را حذف کند. مسافران بریتانیایی از این امتیاز محروم خواهند شد.

اشتغال

برخی از شرکت‌های بین‌المللی ممکن است مراکز خود را از بریتانیا به کشورهای عضو اتحادیه اروپا منتقل کنند و این باعث خواهد شد بسیاری شغل خود را از دست داده و یا مجبور شوند به کشورهای دیگر نقل مکان کنند.

مرکز مالی لندن نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود.

جیمی دیمون، مدیر بانک آمریکایی جی پی مورگان چیس که در بریتانیا حدود ۱۶ هزار کارمند دارد، هشدار داده است که این بانک بین یک تا چهار هزار نفر از کارمندانش را در بریتانیا اخراج خواهد کرد.

مورگان استنلی، یک بانک آمریکایی دیگر، اعلام کرده از مجموع شش هزار پست این مؤسسه مالی در بریتانیا حداقل هزار مورد را به کشورهای اتحادیه اروپا منتقل خواهد کرد، و مؤسسه مالی گلدمن ساکس نیز اعلام کرد حداقل ۱۶۰۰ پست را در بریتانیا کاهش خواهد داد.

در حال حاضر حدود ۴.۹ میلیون بریتانیایی خارج از این کشور زندگی می‌کنند که حدود ۱.۳۵ میلیون نفر آنها ساکن کشورهای اروپایی هستند. بیشترین تعداد ساکن اسپانیا هستند. طبق آمار رسمی تعداد بریتانیایی‌های ساکن اسپانیا حدود ۳۰۰ هزار نفر است ولی چون اکثر آنها محل اقامت خود را ثبت نمی‌کنند تخمین‌زده می‌شود رقم واقعی بین ۸۰۰ تا یک میلیون نفر است.

طبق آمارهای سازمان ملل متحد حدود ۲۵۰ هزار بریتانیایی ساکن جمهوری ایرلند، حدود ۱۸۵ هزار ساکن فرانسه و حدود ۱۰۰ هزار نفر ساکن آلمان هستند.

دولت بریتانیا در ارزیابی از پیامدهای خروج این کشور از اتحادیه اروپا اعلام کرد «بسیاری از شهروندان بریتانیایی می‌خواهند که در مذاکرات با اتحادیه اروپا حق آنها برای ادامه اشتغال، سکونت، مالکیت مستقلات و برخورداری از خدمات درمانی و اجتماعی در کشورهای عضو اتحادیه اروپا تضمین شود. شهروندان بریتانیایی که در خارج زندگی می‌کنند، از جمله بازنشسته‌های ساکن اسپانیا، نباید تصور کنند که پس از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا تمامی این حقوق تضمین خواهد شد».

بازنشستگی

با توجه به سقوط ارزش برابری پوند به نازل‌ترین حد آن در ۳۰ سال گذشته، ارزش واقعی حقوق بازنشستگی بریتانیایی‌ها که در کشورهای اروپایی زندگی می‌کنند کاهش خواهد یافت. برخی ممکن است برای تضمین آینده خود تغییر تابعیت بدهند.

خدمات درمانی

بریتانیایی‌های ساکن کشورهای عضو اتحادیه اروپا ممکن است مثل سابق نتوانند از خدمات درمانی آن کشورها استفاده کنند. به عنوان مثال هم اکنون در فرانسه شهروندان بریتانیایی از تمامی خدمات درمانی بهره‌مند می‌شوند و بخش خدمات درمانی بریتانیا هزینه‌های درمان این افراد را می‌پردازد.

دیوانسالاران بروکسل

نمایندگان بریتانیایی پارلمان اروپا شغل خود را از دست داده و قاعدتاً باید به کشورشان بازگردند. حدود هزار کارمند بریتانیایی نهادهای مختلف اتحادیه اروپا آینده نامعلومی خواهند داشت. برخی از آنها برای بهبود موقعیت شغلی خود قبل از این ماجرا تقاضای تغییر تابعیت داده‌اند.

تنها مرز زمینی بریتانیا

تحت تأثیر خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا احتمال برقراری ایستگاه‌های مرزی بین خاک این کشور و جمهوری ایرلند افزایش یافته است. این موضوع می‌تواند روی تجارت، و رفت و آمد آزاد بین دو بخش ایرلند تأثیر بسزایی داشته باشد.

از زمان استقلال ایرلند در دهه ۱۹۲۰ این کشور و بریتانیا در زمینه رفت و آمد بین دو کشور توافق و همکاری‌های نزدیکی داشته‌اند.

اتباع بریتانیایی ساکن جبل‌الطارق

وزیر اعظم جبل‌الطارق نگران است که دولت اسپانیا ممکن است مرزهای زمینی این شبه‌جزیره کوچک با خاک اسپانیا را مسدود کند.

اقتصاد جبل‌الطارق به شدت به مناسبات تجاری با اسپانیا وابسته است.

مردم جبل‌الطارق برای رفت و آمد به اسپانیا ممکن است مجبور شوند با قایق و هواپیما به یک کشور ثالت سفر کرده و از آنجا به اسپانیا بروند.

XS
SM
MD
LG