لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۴

ولایتی: ایران هیچ‌وقت نسبت به آمریکایی‌ها خوش‌بین نبوده است


ساعتی پس از سخنان رهبر جمهوری اسلامی در مورد «لزوم تعیین تکلیف در قبال سخنان مقام‌های آمریکایی»، خبرگزاری‌های ایران سخنان مشاور بین‌الملل او را بازتاب دادند که در آن تأکید شده «ایران هیچ‌وقت نسبت به مسئولان آمریکایی خوش‌بین نبوده است».

گفته‌های علی ‌اکبر ولایتی که بعد از ظهر پنجشنبه ۱۲ شهریور در خبرگزاری‌های ایران بازتاب یافته، نخستین واکنش سیاستمداران ایرانی به اظهارات آیت‌الله خامنه‌ای است.

آقای ولایتی که در حاشیه جشنواره انتخاب کتاب سال رضوی، در جمع خبرنگاران در مشهد سخن گفته، یادآور شده است که «نمی‌توان به حسن نیت آمریکا امید داشت و به مسئولان آمریکایی خوش‌بین نیستیم».

مشاور بین‌الملل رهبر جمهوری اسلامی اضافه کرده است که «اگر سران آمریکا گامی در جهت پیشبرد مذاکرات هسته‌ای برداشته‌اند، به خاطر منافع خودشان بوده است».

این اظهارات واکنشی مستقیم در ارتباط با سخنان رهبر جمهوری اسلامی است که روز پنجشنبه در جمع نمایندگان مجلس خبرگان با اشاره به نقش آمریکا در مذاکرات ایران و شش قدرت جهانی گفت که «در واقع طرف اصلی ما دولت امریکا است اما مسئولان امریکایی خیلی بد حرف می زنند و باید تکلیف اینگونه حرف زدن ها روشن شود».

این موضع رهبر ایران در سخنان علی‌اکبر ولایتی هم بازتاب داشت به طوری که به گزارش خبرگزاری مهر، او با یادآوری «سابقه ارتباط آمریکا با ایران» در طول سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، گفته است که این سابقه «نشان داده است که هیچگاه نمی‌توان به حسن نیت آمریکا امیدی داشت و عجیب نیست که اگر وزیر امور خارجه آمریکا علیه ایران صحبت‌ها و سخنرانی‌هایی داشته باشد».

ایرنا هم در گزارش مشابهی به نقل از مشاور بین‌الملل آیت‌الله خامنه‌ای آورده است او در واکنش به «سخنان جان کری در مورد افزایش علیه ایران» که «سابقه آمریکایی‌ها در مواجهه با جمهوری اسلامی بسیار بد است لذا سخن آقای کری علیه ایران خلاف انتظار ما نبوده است».

آقای ولایتی همچنین اشاره کرده که «اگر در بحث مذاکرات هسته‌ای دستاوردهایی داشته‌ایم، همه آنها مرهون تلاش و دلسوزی‌ها و اقدامات جدی و پیگیرانه تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان بوده است».

«آمریکایی‌ها در مذاکرات زورگویی کردند»

علی لاریجانی رئیس مجلس ایران هم که در نیویورک به سر می‌برد، در روز پایانی سفر خود در جمع خبرنگاران، توافق هسته‌ای را آزمونی برای آمریکا خواند.

به گزارش پایگاه خبری خانه ملت، وابسته به مجلس شورای اسلامی، آقای لاریجانی در پاسخ به سؤالی در مورد اینکه آیا توافق اخیر زمینه‌ساز رابطه ایران و آمریکاست، به سخنان آیت‌الله خامنه‌ای اشاره کرد و گفت که «توافق هسته‌ای، آزمونی برای آمریکاست و ما بر اساس میزان پایبندی آمریکا به تعهداتش و رفتار آینده این کشور در مورد سایر موارد تصمیم‌گیری خواهیم کرد».

آقای لاریجانی در عین حال گفت که «برداشت شخصی من این است که آمریکایی‌ها در این مذاکرات زورگویی کرده‌اند، اما خوشبختانه جمهوری اسلامی توانست برخی حقوق خود را در این توافقنامه بگنجاند و در مجموع این مذاکرات مثبت بود ».

رئیس مجلس شورای اسلامی در تشریح دیدگاه خود در مورد «زورگویی آمریکایی‌ها در مذاکرات» گفت که «زمانبندی طولانی برای رفع تحریم‌ها» را از جمله مواردی دانست که به اعتقاد او در آمریکایی‌ها در مورد آن «زورگویی» کرده‌اند.

وی در عین حال به انتقاد از سیاست‌های آمریکا در منطقه خلیج فارس اضافه کرد که «ما به آنچه گاهی برخی سیاست‌مداران جنگ‌طلب آمریکا مطرح می‌کنند توجه داریم و اینکه برخی مقامات آمریکا مدام تهدید می‌کنند، برای پرستیژ آمریکا هم خوب نیست و ما می‌دانیم کسی که قصد جنگ دارد دائما تهدید توخالی نمی‌کند».

XS
SM
MD
LG