لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۳

احتمال تجدید نظر مجلس در روند همکاری ایران با آژانس


به گفته آقای قربانی، در مجلس بحث‌هایی در جریان است تا محدودیت‌ هایی بر روند همکاری با آژانس اعمال شود.(عکس: AFP)
به گفته آقای قربانی، در مجلس بحث‌هایی در جریان است تا محدودیت‌ هایی بر روند همکاری با آژانس اعمال شود.(عکس: AFP)

یک عضو هیئت رییس مجلس شورای اسلامی ایران از احتمال تجدید نظر تهران در روند همکاری آن با آژانس بین المللی انرژی اتمی خبر داد.



موسی قربانی به خبرگزاری جمهوری اسلامی، «ایرنا»، گفته است: « به رغم همکار ی گسترده ایران با آژانس، متا سفانه مسئو لان این نهاد هنوز هم تحت فشار آمریکا در گزارش ‌ ها ی خود بعضا بهانه هایی را به غرب می‌دهند و لذا در این فرض، ادامه همکاری با آژانس فراتر از چارچوب های قانونی ضرورتی ندارد.»

وی همچنین گفت که «گزارش اخیر البرادعی و [قطعنامه] شورای امنیت سازمان ملل نشان داد که غرب در مواجهه با تهران حسن نیت ندارد.»


شورای امنیت سازمان ملل متحد روز شنبه به اتفاق آرا قطعنامه ۱۸۳۵ را تصویب کرد که در آن بار دیگر از ایران خواسته شده است که فعالیت ‌های مربوط به غنی ‌سازی اورانیوم را متوقف کند.


در این قطعنامه کوتاه، تحریم‌های تازه‌ ای علیه ایران اعمال نشده، ولی از تهران خواسته شده است که سه قطعنامه تحریمی تصویب شده پیشین را اجرا کند.


قطعنامه ۱۸۳۵ همچنین از ایران خواسته بود «بی ‌درنگ و بدون تأخیر تعهدات خود در قبال شورای امنیت [براساس قطعنامه‌های مرتبط سازمان ملل] و شورای حکام آژانس بین ‌المللی انرژی اتمی را به اجرا بگذارد.»


  • «صدور قطعنامه اخیر شورای امنیت در برخی محافل سیاستگذاری ایران، این بحث را دامن زده که تا کی باید به یک همکاری بی ‌حاصل با‌ آژانس بین ‌المللی انرژی اتمی ادامه داد. به همین دلیل اکنون در مجلس بحث‌هایی در جریان است تا برخی محدودیت‌های جدید بر روند همکاری با آژانس اعمال شود.»
موسی قربانی، عضو هیئت رییسه مجلس شورای اسلامی

آقای قربانی در واکنش به این موضوع گفت: «صدور قطعنامه اخیر شورای امنیت در برخی محافل سیاستگذاری ایران، این بحث را دامن زده که تا کی باید به یک همکاری بی ‌حاصل با‌ آژانس بین ‌المللی انرژی اتمی ادامه داد. به همین دلیل اکنون در مجلس بحث‌هایی در جریان است تا برخی محدودیت‌های جدید بر روند همکاری با آژانس اعمال شود.»


وی افزود: «ایران برای اثبات حسن نیت خود سخاوتمندانه برای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دسترسی‌ هایی ایجاد کرده بود که به ‌زودی در سطح دسترسی آژانس به تأسیسات هسته ‌ای ما تجدیدنظر خواهد شد چرا که به نظر می‌رسد آژانس بیشتر به یک نهاد سیاسی آلت دست آمریکا و انگلیس تبدیل شده و نمایندگان به طور جدی خواستار این تجدید نظر هستند.»


این نماینده مجلس ایران همچنین با تأکید بر اینکه «ایران دیگر بر اساس مدالیتهعمل نخواهد کرد»، از پاسخ قریب الوقوع ایران به قطعنامه سازمان ملل خبر داد.


«آژانس ابزار لازم را در اختیار ندارد»


سخنان آقای قربانی در حالی بیان می شود که محمد البرادعی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز سه شنبه اعلام کرد که آژانس ابزار لازم را برای کشف فعالیت ‌های پنهان هسته ‌ای در اختیار ندارد.


وی گفته بود: «در مورد ایران مشکل اصلی این است که تهران با رد تصویب پروتکل الحاقی، به آژانس امکان بازرسی برای حصول اطمینان از عدم ساخت سلاح اتمی، در سایت‌های هسته ‌ای اعلام نشده خود را نمی ‌دهد.»


آژانس بین‌المللى انرژى اتمى که خواستار افشاى تمام جزئیات برنامه هسته‌ای ایران است می‌گوید: به برخى از اسناد دست یافته است که نشان مى‌دهد جمهورى اسلامى مطالعاتى در زمینه استفاده از سانتریفوژهاى پیشرفته براى غنى‌سازى سریع‌تر اورانیوم، آزمایش مواد منفجره و تحقیقات بر روى کلاهک ‌هاى هسته‌اى که بر روى موشک سوار مى شوند، انجام داده ‌است.


این اسناد که در نشست‌های مختلف آژانس ارائه شده از سوی جمهوری اسلامی ایران، «ساختگی و جعلی» معرفی شده است. ایران، در خواست ها برای راستی آزمایی بخشی هایی از برنامه اتمی اش را «مطالعات ادعایی» می داند و گفته است که در این زمینه با آژانس همکاری نمی کند.


محمد البرادعى در گزارش دوشنبه هفته گذشته خود که به بررسى ماهیت برنامه هسته‌اى ایران اختصاص داشت، گفت که آژانس قادر نشده تا در زمینه مطالعات ادعایی و سایر مسائل باقیمانده در پرونده اتمى ایران که نگرانى‌های جدى برانگیخته، به پیشرفت واقعى دست یابد.


مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی، همچنین اعلام کرد که نمی‌تواند اطمینان دهد، ایران برنامه مخفی هسته‌ای برای تولید بمب اتمی را دنبال نمی‌ کند.


تهران از سوی کشورهای غربی متهم است که به دنبال ساخت سلاح هسته ‌ای است ولی مقام‌های ایرانی این ادعا را رد کرده و هدف از این برنامه را تولید برق عنوان می‌کنند.


در همین زمینه

XS
SM
MD
LG