لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۲

تأخیر دست کم ۴۸ ساعته در عبور دو ناو ایرانی از آبراه سوئز


ناو ایرانی خارک، یکی از دو کشتی جنگی که قرار است از طریق سوئز راهی آب‌های مدیترانه شود
ناو ایرانی خارک، یکی از دو کشتی جنگی که قرار است از طریق سوئز راهی آب‌های مدیترانه شود
در حالی که اسرائیل همچنان به تصمیم بی‌سابقه عبور دو ناو ایرانی از آبراه سوئز، حساسیت نشان می‌دهد، و آمریکا نیز تأکید می‌کند که تحرکات این دو ناو ایرانی را رصد خواهد کرد، عبور این دو کشتی از آبراه سوئز دست کم ۴۸ ساعت دیگر به تأخیر افتاده است.

مدیریت مصری آبراه سوئز شامگاه یکشنبه اعلام کرد که کشتی‌های جنگی ایرانی «الوند» و «خارگ» دست کم تا بامداد چهارشنبه از آبراه عبور نخواهند کرد. اما به دلایل آن اشاره‌ای نکرد.

قراربود این دو کشتی حدود ساعت شش بعدازظهر یکشنبه (به وقت مصر، هفت و نیم شامگاه ایران) به پشت آبراه سوئز برسند و همراه با شناورهای دیگر جهانی، درصف انتظار باقی بمانند تا ساعت شش بامداد دوشنبه با گشوده شدن دروازه کانال، وارد باریکه راهبردی شده و پس از چند ساعت به آب‌های دریای مدیترانه برسند.

ایران اعلام کرده است که کشتی‌ها می‌خواهند از این طریق، به بندری در سوریه بروند.

سفیر ایران در سوریه و جانشین فرماندهی نیروی دریایی ایران نیز گفته‌اند که کشتی‌های نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران مدتی در بندر «لاذقیه» در سوریه خواهند بود.

«العالم»، شبکه خبری عرب زبان تلویزیون جمهوری اسلامی ایران یکشنبه مدعی شده بود که دو کشتی بامداد‌‌ همان روز از آبراه عبور کردند، اما بلافاصله مدیریت مصری کانال اعلام کرده بود که کشتی‌های رزمی ایران هنوز به پشت آبراه نرسیده‌اند.

دو فروند کشتی ایرانی مدتی در بندر سعودی جده لنگر انداخته بودند و اکنون چند روزی است که ظاهراً «سواحل عربستان را ترک کرده‌اند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، یکشنبه در نشست هیئت دولت اسرائیل گفته بود که کشورش برنامه عبور کشتی‌های جنگی ایران را از آبراه سوئز به سوی سوریه، «اقدامی وخیم تلقی می‌کند»، و افزوده بو د که «تلاش تهران، گسترش رخنه در منطقه است».

به گفته نخست وزیر اسرائیل، «این تحرک نظامی ایران، به خوبی نشان می‌دهد که اسرائیل در چه منطقی فاقد ثباتی قرار دارد».

نخست‌وزیر اسرائیل در آن جلسه دولت اضافه کرده بود که «عبور کشتی‌های ایرانی ثابت می‌کند که نیازهای امنیتی اسرائیل دگرگون شده و لذا باید بودجه نظامی کشور هم تقویت شود».

مصر شامگاه پنجشنبه گذشته تأیید کرده بود که ایران برای عبور این کشتی‌های جنگی درخواست رسمی ارائه کرده ولی تأکید کرده بود که وزارت دفاع و ارتش مصر باید با آن موافقت کنند، و افزوده بود که تنها وزارت خارجه مصر موافقت خود را که آن هم برای صدور مجوز نهایی لازم است، بیان کرده است.

در روزهای اخیر گزارش‌های متعددی نیز منتشر شده بود، مبنی بر اینکه ایران خود از قصد خویش برای حرکت کشتی‌هایش از آبراه عدول کرده است؛ امری که با تکذیب‌های قاطعانه ایران روبه‌رو شد.

اسرائیل از چهارشنبه گذشته حساسیت خود را نسبت به حرکت دو کشتی ایرانی از آبراه راهبردی سوئز نشان داد.

آویگدور لیبرمن، وزیر خارجه اسرائیل، این اقدام ایران را «تحریک‌آمیز» نامید و گفت «ایران در منطقه نفس‌کش می‌طلبد و جامعه جهانی اراده لازم را برای برخورد با روحیه تهاجمی ایران نشان نمی‌دهد».

اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل نیز چند بار، این اقدام ایران را «خصمانه» نامیده و گفته است که ایران می‌خواهد «منطقه را در وضعیت جدید، امتحان کند».

اسرائیل از احتمال انتقال جنگ افزار ایرانی برای همپیمانان منطقه‌ای ایران؛ سوریه، حزب الله و حماس، از طریق این کشتی‌ها نگران است.

در همین حال آمریکا همچنان می‌گوید که حرکت کشتی‌های رزمی ایران را دنبال می‌کند.

«وای. نت»، تارنمای خبری روزنامه اسرائیلی یدیعوت آخرونوت شامگاه یکشنبه نوشت که ازپنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، در مورد آگاهی‌های پنتاگون در باره کشتی‌های ایرانی در منطقه و عملکرد احتمالی مصر استعلام کرده است.

«وای. نت» نوشت در پاسخ به این استعلام این روزنامه، پنتاگون نوشته است «مصری‌ها خبرداده‌اند که با عبور کشتی‌های ایرانی از کانال سوئز موافقت کرده‌اند».

پنتاگون همچنین افزوده است که «ما وضعیت را از نزدیک زیر نظر داریم».

جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید آمریکا شامگاه جمعه اظهارات سفیر ایران در سوریه را درمورد «رعایت قوانین بین المللی ازسوی ایران» رد کرده و گفته بود که «کارنامه ایران در مورد مسئولیت‌شناسی، درخشان نیست».

ناو غول پیکر هواپیما برآمریکایی «یو. اس. اس. اینترپرایز» در روزهای اخیر جهت مسیر داده و برای مقابله با رخدادهای احتمالی ناشی از تحرکات دو کشتی ایرانی، به سوی آب‌های منطقه نزدیک می‌شود.

در ۳۲ سال حاکمیت جمهوری اسلامی ایران، و درحالی که در این سه دهه مصر شریک راهبردی آمریکا و اسرائیل و برخوردار از صلح کامل با اسرائیل بوده، آقای حسنی مبارک، رهبر وقت مصر، هیچگاه به رژیم اسلامی ایران امکان نزدیک شدن به آب‌های منطقه را نداده بود.

روزنامه اسرائیلی هاآرتص، یکشنبه در تحلیلی نوشته بود که اسرائیل باید درک کند که مصر در دوران نوینی که آغاز کرده، «دیگر شریک راهبردی اسرائیل در مقابله با جمهوری اسلامی ایران نیست».

به گزارش هاآرتص، نیروی دریایی اسرائیل «برای مقابله با هر گونه تلاش کشتی‌های ایرانی جهت نزدیک شدن احتمالی به سواحل اسرائیل، آماده شده است»، هرچند که خود افزوده بود که «انجام چنین تحرکی از سوی کشتی‌های ایرانی کاملاً بعید به نظر می‌رسد».
XS
SM
MD
LG