لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۴

ارزیابی کروبی از وضعیت ۲۰ سال اخیر؛ با امنیتی کردن نمی‌توان جامعه را اداره کرد


مهدی کروبی، از رهبران مخالفان دولت و از مقام‌های پیشین جمهوری اسلامی، در سخنانی گفته است که عملکرد و مدیریت ۲۰ ساله اخیر عامل وضعیت کنونی کشور است و افزوده است که با امنیتی کردن فضا و وارد کردن نظامیان به فضای سیاسی کشور نمی‌توان مملکت را اداره کرد.

آقای کروبی با مرور وقایع ۲۰ ساله اخیر جمهوری اسلامی گفته است که تنها یک هفته پس از فوت آیت‌الله خمینی «عده‌ای که بر اختیارات ولایت فقیه اشکال می‌گرفتند» اصرار کردند که بر اختیارات ولایت فقیه در قانون اساسی افزوده شود. وی اضافه کرده است که عملکرد و مدیریت ۲۰ ساله اخیر عامل وضعیت کنونی کشور است.

آقای کروبی در آن زمان خود عضوی از شورای بازنگری قانون اساسی بود. شورایی که به فرمان آیت‌الله خمینی در آخرین ماه‌های حیات وی تشکیل شد و چندین تغییر اساسی را قانون اساسی به وجود آورد. از جمله این تغییرات افزایش دامنه اختیارات ولی فقیه زیر عنوان «ولایت مطلقه» و نیز حذف نهاد نخست‌وزیری و تقلیل اختیارات ریاست جمهوری در حد ریاست قوه مجریه بود.

اکنون مهدی کروبی با مرور فشرده «اتفاقات و تغییرات مدیریتی» پس از درگذشت آیت‌الله خمینی می‌گوید که علاوه بر این تغییرات در قانون اساسی، جریان حاکم شروع به آزار و محدودسازی و حذف گروهی کرده است که به خط امام موسوم هستند.

در این زمینه آقای کروبی به حذف و استیضاح برخی از وزیران متمایل به این جریان، تغییر در روند انتخابات مجلس خبرگان رهبری و دخالت شورای نگهبان در تعیین صلاحیت نامزدهای این مجلس و در نتیجه رد صلاحیت یا حذف شماری از نمایندگان آن، تبدیل جلسات سران قوا به جلسات دونفره [آیت‌الله خامنه‌ای و اکبر هاشمی رفسنجانی]، رد صلاحیت ده‌ها نماینده مجلس سوم در انتخابات مجلس چهارم و احضار برخی چهره‌های جریان «خط امام» به دادگاه ویژه روحانیت اشاره کرده و روند افزایشی این اقدامات در سال‌های اخیر اشاره کرده است.

این رهبر مخالفان دولت با برشمردن رد صلاحیت بسیاری از نمایندگان مجلس ششم در آستانه برگزاری انتخابات مجلس هفتم، بار دیگر بر «بروز تقلب» در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۴ و نیز «مهندسی شدن آرا» در انتخابات مجلس هشتم تأکید، و تصرح کرده است که آنچه باعث شکل‌گیری اعتراض‌ها در انتخابات ریاست جمهوری اخیر شد، «تنگ‌نظری، انحصارطلبی، قدرت‌طلبی، ارزش قائل نشدن برای رأی مردم و خس و خاشاک خواندن آنها» بود.

آقای کروبی همچنین با اشاره به تشکیل کمیته‌های صیانت از آرا در انتخابات ریاست جمهوری اخیر یادآور شده است که روند «مهندسی» آرا به شکلی بود که اصلاً رأی اثر نداشت.

رئیس دوره‌های سوم و ششم مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرده است که «انحصارطلبی، تنگ‌نظری و حذف مجموعه‌ای از نیروها جریان‌های فکری مؤثر در ۲۰ سال گذشته، منجر به پایمدهایی شد که اولاً مردم در سال ۷۶ با آرای خود حماسه‌ای را آفریدند تا سرنوشت خود را تغییر دهند، و ثانیاً مردم در سال ۸۸ متوجه شدند که دیگر حکومت به رأی آنها توجهی نمی‌کند و ... به خیابان‌ها آمدند و اعتراضاتشان به صورت جنبشی عظیم و خودجوش شکل گرفت.»

وی با اشاره پیروز اصلاح‌طلبان در چهار انتخابات در سال‌های ۷۶، ۷۷، ۷۸ و ۸۰ افزوده است که زمانی که در سال ۸۴ دولتی که آیت‌الله خامنه‌ای آن را از نظر فکری به خود نزدیک‌تر خواند مستقر شد، «با حذف یکپارچه و بی‌سابقه نیروها مواجه شدیم و کابینه یک دستی را برای خودشان ایجاد کردند».

وی در عین حال گفته است که ما گله‌ای از این کار نداریم چرا که «انتخاب و حذف نیروها از اختیارات دولت مستقر بود» اما بلافاصله اشاره کرده است که جریانی که در سال ۸۴ روی کار آمد «با انحصارطلبی، تنگ نظری و اقتدارگرایی، شروع کردند به حذف دیگران تا همه چیز در اختیار خودشان باشد و .... انحصارطلبی و جاه‌طلبی آنها موجب شد تا عده‌ای فرصت‌طلب و ناخالص بر آنها نفوذ و سوار بر کار شوند».

«شاه دین مردم را ابراز خود نمی‌کرد»

آقای کروبی در بخش دیگری از سخنان خود به گفته‌های چندی پیش احمد جنتی اشاره کرده است و گفته است که آقای جنتی «حقوق بخش زیادی از از مردم ایران را نادیده می‌گیرد و به جای مردم تصمیم می‌گیرد.»

وی در این قسمت به طور مستقیم به اظهارات احمد جنتی اشاره کرده است که در هفته‌های گذشته گفته بود «نیازی به حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات نیست» و به اصلاح‌طلبان یادآور شده بود که «مردم به شما رأی نمی‌دهند».

آقای کروبی از احمد جنتی به عنوان تنها تصمیم‌گیرنده در شورای نگهبان یاد کرده و اضافه کرده است این مقام شورای نگهبان حتی در امور مجلس نیز دخالت می‌کند.

این نامزد معترض به نتایج انتخابات سال ۸۸، گفته‌های احمد جنتی در مورد عدم لزوم حضور مخالفان در انتخابات را با اظهارات آخرین شاه ایران در زمان تأسیس حزب رستاخیز مقایسه کرده است ولی یادآور شده است که «حداقل شاه دین مردم را ابزار صحبت‌های خود نمی‌کرد».

وی گفته است که «عملکرد و مدیریت ۲۰ اخیر، کار کشور را به اینجا رسانده است» و اضافه کرده است که با امنیتی کردن جامعه، بستن روزنامه‌ها، زندانی کردن دانشجویان و خبرنگاران و فعالان سیاسی و مدنی، بازنشستگی اجباری استادان دانشگاه و وارد کردن نظامیان به انتخابات و فضای سیاسی کشور نمی‌توان مملکت را اداره کرد.
XS
SM
MD
LG