لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۵

کشف دندان «۵۶۰ هزار ساله» در فرانسه


 دندان کشف شده
دندان کشف شده

هفته‌گذشته، دو نوجوان ۲۰ و ۱۶ ساله، زیر نظر اساتیدشان در غار «توتاول» در جنوب غربی فرانسه، سرگرم کاوش بودند که ناگهان دندان انسانی را یافتند که ۵۶۰ هزار سال پیش می‌زیسته است.

غار «توتاول» یکی از مشهورترین محوطه‌های مربوط به ماقبل تاریخ در اروپاست.

به گزارش آسوشیتدپرس، تونی شوالیه، که تحقیقات باستان‌شناسی‌ خود را در آزمایشگاه باستان‌شناسی «توتاول» انجام می‌دهد، از این کشف به عنوان «کشف بزرگ» یاد کرد و گفت این دندان به آنها کمک می‌کند تا شکاف بین قدیمی‌ترین فسیل‌های انسانی یافت شده در اسپانیا و آلمان و فسیل‌های جدیدتر، پر شود.

تاکنون از این منطقه‌ی باستانی، هزاران شیی قدیمی، نظیر ابزارهای ماقبل تاریخ و استخوان حیواناتی نظیر اسب، گوزن شمالی و گاوهای وحشی پیدا شده، اما دندان انسانی که ۵۶۰ هزار سال پیش می‌زیست، قدیمی‌ترین عضو بدن انسان است که در فرانسه کشف شده است.

تونی شوالیه می‌گوید: «ما معتقدیم انسان‌های اولیه برای مدت‌های طولانی در این غار زندگی می‌کردند و یا اینکه مرتب به آنجا رفت و آمد داشتند.»

وی گفت: «ما همچنین این را هم می‌دانیم که در آن زمان، این منطقه بسیار سرد و بدون درخت بود و زمستان‌های طولانی و پر برفی داشت.»

در همین رابطه، کریستین پرنو، زمین‌شناس و باستان‌شناس، که برای ۹ سال مدیریت اکتشافات «توتاول» را بر عهده داشته، گفت که آزمایش‌های مکرر، عمر این دندان را تأیید می‌کند و اینکه او و تیمش اطمینان دارند که فسیل‌های انسانی بیشتری از همان دوره‌ ماقبل تاریخ پیدا کنند.

وی گفت هدفشان این است که بفهمند انسان‌های ۵۶۰ هزار سال پیش چگونه می‌زیستند.

ا مرکز باستان شناسی «توتاول» از شهرت جهانی در میان باستان شناسان برخوردار است. در طول پنجاه سال گذشته، که از فعالیت این مرکز می‌گذرد، باستان‌شناسان موفق شده‌اند هزاران اثر باستانی در «توتاول» کشف کنند. از مشهورترین این کشف‌ها، کشف بیش از ۴۵۰ هزار جمجمه انسان در اوایل ۱۹۷۰ میلادی بود.

پروفسور کریس استرینگر از موزه تاریخ طبیعی لندن به آسوشیتدپرس گفته است این دندان احتمالا متعلق به انسان «هایدلبرگی» از نیای انسان «نئاندرتال» است.

XS
SM
MD
LG