لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۸

از سر تا پای فوتبال؛ نبردی در حاشیه


در کنار رقابت‌های فوتبال، جنگی بین تولیدکنندگان لوازم ورزشی نیز در جریان است
در کنار رقابت‌های فوتبال، جنگی بین تولیدکنندگان لوازم ورزشی نیز در جریان است

اگر آلمان و آرژانتین فینالیست‌های جام جهانی فوتبال در برزیل باشند، شاید هربرت هاینر، مدیراجرایی شرکت «آدیداس»، تنها آلمانی‌ای باشد که برایش تفاوت نمی‌کند که فیلیپ لام آلمانی، جام بیستم را بالای سر بگیرد یا لیونل مسی آرژانتینی.

اگر آلمان و آرژانتین بتوانند از سد «نایکی»پوش‌های برزیلی، هلندی و فرانسوی بگذرند، برای آقای هاینر، آدیداس برنده این جام است که توانسته دو تیمی را حمایت کند که نشان این شرکت را تا روز آخر این رقابت‌ها، پیش روی بینندگان چند صد میلیونی رقابت‌های جام جهانی در سراسر دنیا قرار دهند.

آدیداس آلمانی در این رقابت‌ها بیش از ٨۵ میلیون دلار فقط صرف هزینه‌های تبلیغات کرده است . هزینه‌ای که آدیداس را برای رکوردشکنی در فروش محصولاتش آماده می‌کند.

به گزارش «دیلی تلگراف»، آدیداس، تولید کننده توپ‌های رسمی رقابت های جام جهانی برزیل ، تخمین زده که بتواند ١٤ میلیون از این توپ را که «برازوکا» نام گرفته، در سراسر جهان بفروشد.

اگر آدیداس بتواند به این پیش‌بینی فروش دست یابد، شمار برازوکاهای فروخته شده در این دوره از جام جهانی، یک میلیون بیش از شمار فروش «جابولانی»، توپ رسمی معرفی شده برای رقابت‌های جام جهانی در سال ٢٠١٠، آفریقای جنوبی خواهدبود.

این شرکت آلمانی تولیدکننده وسایل ورزشی از ٤٤ سال قبل تاکنون در هر دوره از رقابت‌های جام جهانی فوتبال، توپ‌های رسمی این بازیها را تامین می‌کند.

آدیداس همچنین توانسته تا اینجای کار، بیش از هشت میلیون پیراهن از تیم‌های فوتبال حاضر در جام جهانی را که تامین‌کننده لباس‌های ورزشی آنها بوده، بفروشد. از این تعداد، بیش از دو میلیون، پیراهن تیم فوتبال آلمان بوده و پس از آن بیشترین فروش به پیراهن تیم‌های آرژانین، مکزیک و کلمبیا اختصاص یافته که با فروش بیش از یک میلیون از هر کدام در رده‌های بعدی قرار داشته‌اند.

آدیداس از آنجا که حامی مالی فیفاست، در این جام جهانی علاوه بر تامین توپ رسمی بازی‌ها، ست لوازم و لباس داوران و تیم داوری را نیز تامین کرده است و این همه، هربرت هاینر، مدیر اجرایی آدیداس را برای دستیابی به رکوردی بلندپروازانه یعنی فروش بیش از ٢ میلیارد دلاری محصولات فوتبالی این شرکت آلمانی، امیدوار کرده‌است. در مقابل رقیب آمریکایی قدرتمند آدیداس یعنی «نایکی»، لباس و لوازم تیم برزیل، میزبان بازیها را تامین کرده که بزرگترین بازار فروش این لوازم از آن برزیل و هواداران پرشمار است، ضمن آنکه این تیم، از مهم‌ترین شانس‌های رسیدن به قهرمانی در خانه به حساب می‌آید.

نایکی چندی پیش، آماری خیره‌کننده از کارنامه کاری خود در سال گذشته را منتشر کرده است که براساس این آمار، ارزش فروش محصولات فوتبالی ساخت این شرکت آمریکایی در سال ٢٠١٣ میلادی با رشدی ٢١ درصدی نسبت به سال قبل از آن از مرز دو میلیارد و ٣٠٠ میلیون دلار گذشت.

سود ناخالص آدیداس در سه ماه نخست امسال نیز رشدی ٨ درصدی را تجربه کرده و به بیش از ٥٧٥ میلیون دلار رسید، که رقمی تاریخی برای این شرکت به حساب می‌آید.

اما همچنان رقیب آمریکایی دست بالا را دارد، نایکی ١٥ درصد بازار جهانی پوشاک و لوازم و تجهیزات ورزشی را در اختیار خود دارد و پس از این غول آمریکایی تولیدکننده وسایل و تجهیزات ورزشی، آدیداس قرار گرفته که حدود ١١ درصد از این بازار را از آن خود کرده است و درست در حالی که نایکی به بازارهای سنتی آدیداس در اروپا چشم دوخته، آدیداس درصدد است تا شانس خود برای حضور در محدوده نایکی، یعنی بازار آمریکا را امتحان کند.

جنگ گلادیاتورهای فوتبال در مستطیل سبز ، نبرد سازندگان ساز و برگ این رویارویی شیرین و دوست‌داشتنی نیز هست.

XS
SM
MD
LG