لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۱

اجاره کشتی تحریمی ایران از سوی غول غذایی آمریکا


شرکت آرچر دانیلز میدلند در ایلینویا. عکس از وبسایت آرچر دانیلز میدلند
شرکت آرچر دانیلز میدلند در ایلینویا. عکس از وبسایت آرچر دانیلز میدلند
خبرگزاری رویترز گزارش داده است که شرکت آمریکایی «آرچر دانیلز میدلند» یک کشتی متعلق به شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را بدون اینکه متوجه باشد، اجاره کرده است.

خبرگزاری رویترز دوشنبه، ۱۴ اسفند گزارش داد که «آرچر دانیلز میدلند» که به‌عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های تجاری غلات در جهان فعالیت می‌کند، در اسناد تنظیم مقررات آمریکا عنوان کرده که یکی از شرکت‌های تابعه این شرکت ژوئیه سال گذشته یک کشتی را برای حمل غلات اجاره کرده است.

شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران علاوه بر اینکه با اتهام حمل تسلیحات هدف تحریم‌های سازمان ملل قرار گرفته، در فهرست سیاه آمریکا و اتحادیه اروپا نیز قرار دارد. برخی از مدیران ارشد شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی نیز از طرف غرب تحریم شده‌اند.

این شرکت آمریکایی گفته است علت اجاره، این بوده که ایران سعی کرده مالکیت واقعی کشتی یاد شده را پنهان نگه دارد.

شرکت «آرچر دانیلز میدلند» می‌گوید هنگامی که مقدمات کرایه ۴۸۲ هزار دلاری این کشتی انجام می‌شده، نام کشتی و اجاره دهنده آن در فهرست سیاه وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار نداشته است. این شرکت نگفته است که کشتی با چه نامی به ثبت رسیده و نام مالک آن چگونه عنوان شده است.

این شرکت غلات در ۲۸ سال جاری میلادی فوریه اذعان داشته است که پس از آن برای این شرکت و بانک طرف حساب معامله معلوم شده است که کشتی یاد شده در مالکیت شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بوده است.

پیش از این، گزارش‌های زیادی از طرف آمریکا و اتحادیه اروپا مبنی بر تلاش شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی برای دور زندن تحریم‌ها منتشر شده بود؛ از جمله تغییر پرچم و مشخصات کشتی یا استفاده از نام شرکت‌های دیگر به‌عنوان مالک کشتی.

محمد حسین داجمر، مدیر عامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ۳۰ مهرماه سال جاری در گفت‌وگو با روزنامه «جهان صنعت» ضمن اذغان به فشارهای سنگین تحریم‌ها بر فعالیت این شرکت اعلام کرد که « این داستان خیلی بیش از این نمی‌تواند ادامه یابد و بالاخره باید برای این قضیه یک راه گریز پیدا کرد».

به‌گفته وی، از ۱۶۵ کشتی در اختیار این شرکت، ۲۰ کشتی به دلایل «بحران اقتصادی جهانی» و «تحریم‌ها» در بنادر جنوبی ایران بدون استفاده مانده‌ است.
XS
SM
MD
LG