لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۱

سفیر افغانستان در ایران صدور بیانیه درباره اعدام اتباع این کشور را تکذیب کرد


نصیراحمدنور، سفیر افغانستان
نصیراحمدنور، سفیر افغانستان
سفیر افغانستان در ایران صدور هرگونه بیانیه از سوی سفارتخانه این کشور در تهران درباره اعدام اتباع افغان را تکذیب کرد.

پیشتر گزارش شده بود که در چند روز اخیر بیش از ۲۰ نفر در ایران اعدام شده‌اند که ۱۲ نفر آنها اتباع افغان بوده‌اند.

در خبرها آمده بود که سفارت افغانستان در تهران با صدوربیانیه‌ای اعلام کرده که ۱۲ افغان در ارتباط با قاچاق مواد مخدردر روزهای اخیر اعدام شده‌اند که اکنون سفیر این کشور در گفت‌وگو با ایسنا آن را تکذیب کرده است.

نصیراحمدنور، سفیر افغانستان، در این باره گفت: «هیچ‌گونه بیانیه مطبوعاتی از طرف سفارت جمهوری افغانستان در تهران صادر نشده است و هیچ خبرنامه و یا بیانیه‌ای دراین‌باره به هیچ خبرگزاری و رسانه‌ای ارسال نشده است.»

سفیر افغانستان در تهران افزود: «ما به قوانین قضایی جمهوری اسلامی ایران احترام می‌گذاریم، اما در چنین مواردی ما خواستار اعمال رفعت اسلامی از سوی ایران نسبت به مجرمان و متهمان افغان بوده‌ایم.»

احمدنور اظهار داشت که میان ایران و افغانستان موافقت‌نامه همکاری قضایی وجود دارد که یکی از این موافقت‌نامه‌ها به گفته او مربوط به استرداد مجرمان و دیگری مربوط به انتقال محکومان به حبس ابد است.

سفیر افغانستان همچنین با اشاره به دیدار اردیبهشت ماه عبدالسلام عظیمی رئیس قوه قضاییه افغانستان با همتای خود صادق لاریجانی، گفت: «در این سفر بر اجرایی شدن موافقت‌نامه انتقال محکومان به حبس تاکید شد و امیدواریم در چارچوب این موافقت‌نامه، تعداد قابل ملاحظه‌ای از محکومان به حبس تبعه افغانستان به کشورشان منتقل شوند.»

نصیراحمدنور همچنین گفت که خواست دولت افغانستان در مورد محکومان اعدامی «تخفیف مجازات» یا «عفو» این شهروندان است.

در سال‌های اخیر بسیاری از شهروندان افغان با اتهام قاچاق مواد مخدر در ایران دستگیر و با احکام حبس و اعدام مواجه شده‌اند.

در این میان گزارش‌های متعددی از شرایط محاکمه، نگهداری و اجرای احکام این شهروندان منتشر شده که اعتراض‌ دولت افغانستان، خانواده‌های این افراد و نهادهای حقوق بشری را برانگیخته است.

شمس الرحمن احمدزی عضو کمیسیون مستقل حقوق بشر افغاستان روز سه‌شنبه ۱۸ تیرماه،‌به بخش افغان رادیو اروپای آزاد گفت، بسیاری از افغان‌هایی که در ایران زندانی‌اند به وکیل مدافع دسترسی ندارند.

وی از دولت افغانستان خواست تا برای حل مشکلات افغان‌های زندانی در ایران تلاش نماید.

این عضو کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان همچنان می‌گوید که ایران بیشتر «اطفال» افغانستان را به اتهام قاچاق مواد مخدر در بازداشت نگه می‌دارد و پس از رسیدن به سن ۱۸سالگی آنان را اعدام می‌کند.

به گزارش رادیو اروپای آزاد شماری از اعضای شورای ملی افغانستان نیز روز سه‌شنبه نسبت اعدام اتباع این کشور در ایران اعتراض کردند.

هدایت‌الله رهایی یک عضو سنای افغانستان گفت: «دولت ایران تعداد از هموطنان ما را که اعدام کرده است و در این رابطه دولت افغانستان سکوت اختیار کرده و هیچ گونه اقدام را انجام نداده است سیاست ایران در خصوص مردم افغانستان بخصوص مهاجرین یک سیاست ترور، اختناق و وحشت است تا حال حکومت سکوت اختیار کرده و حتی از طریق دیپلماتیک هم صحبت نشده. »

سازمان عفو بین‌الملل خردادماه سال جاری گزارشی از اعدام‌ها در جهان منتشر کرد که در این گزارش ایران به عنوان دومین کشور جهان از نظر آمار بالای اعدام معرفی شد.

بر اساس این گزارش، در سال ۲۰۱۲، سال گذشته میلادی، ۳۱۴ تن در ایران اعدام شده‌اند که عفو بین‌الملل می‌گوید با احتساب دست‌کم ۲۳۰ مورد اعدام پنهانی، شمار اعدام‌ها در ایران به بالای ۵۰۰ مورد می‌رسد.

ایران در مقابل با انتقاد از کشورهای غربی می‌گوید این کشورها نتوانسته‌اند تولید مواد مخدر در افغانستان را متوقف کنند. به تازگی نیروی انتظامی ایران اعلام کرد غربی‌ها از دادن سگ‌های موادیاب نیز به خاطر تحریم‌ها به ایران خودداری می‌کنند.
XS
SM
MD
LG