لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۶

حضور یوکیو آمانو در سنای آمریکا و نگرانی ایران از افشای مفاد توافق با آژانس


تصمیم یوکیو آمانو مدیرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی مبنی بر حضور در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا منجر به بروز واکنش‌هایی از سوی مسئولان ایرانی شده است.

در تازه‌ترین این واکنش‌ها بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی با یادآوری لزوم حفظ استقلال و بی‌طرفی آژانس از سوی آمانو خواستار رعایت ملاحظات امنیتی ایران در نشست وی با سناتورهای آمریکایی شد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:05:17 0:00
لینک مستقیم

به گزارش خبرگزاری فارس سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: «تاکید ایران در تمام مذاکرات با آژانس، حفظ ملاحظات و نگرانی‌ها در مورد محرمانه ماندن اطلاعات و چگونگی ترکیبات توافق شده با این نهاد بین‌المللی است».

کمالوندی با اشاره به محتوای توافق اخیر ایران و آژانس گفت: «این توافق ادامه بیانیه تهران برای همکاری گام به گام تهران و آژانس بین آقایان صالحی و آمانو انجام شد که هدف آن روشن شدن موضوعات گذشته و حال و پایان دادن به روند طولانی سؤالات آژانس یک بار برای همیشه بود».

بهروز بیات، مشاور پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ،‌ساکن وین در تشریح سخن بهروز کمالوندی معتقد است:

«توافقی که بین آقای صالحی و آمانو صورت گرفت دارای ۱۸ پرسش آژانس بود که از این ۱۸ پرسش، دو یا سه تا پاسخ داده نشده بودکه معطوف بودند به ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای. اصرار ایران هم همیشه این بود که این روند باید پایان یابد. نمی‌شود تا ابد ادامه پیدا کند و این نکته مهم است اما مشکل در جزییات خوابیده است. چرا این موضوع سری‌ است و بیان نمی‌شود؟‌ در واقع برای پرداختن به ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای ایران یک سازوکارهایی ضرورت دارد. مثلا بازدید از مرکز نظامی پارچین یا مثلا گفت‌وگو با متخصصان ایران. حالا از آن‌جایی که این‌ها خط قرمز آقای خامنه‌ای تعریف شدند مشکل در اینجا نهفته است که چگونه با آنها رفتار کنند بدون این‌که ظاهرا خط قرمز به هم بخورد. به نظر من علت مخفی بودن آن هم در این است».

از سوی دیگر رضا نجفی، نماينده ايران در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی نیز روز شنبه ۱۰ مرداد ماه در واکنش به خبر حضور يوکيا آمانو، مدير کل اين نهاد بين‌المللی در سنای آمريکا، نسبت به افشای توافق ايران با آژانس هشدار داد.

وی تصريح کرد:«آژانس می‌داند افشا شدن متون محرمانه چه معنی دارد و ايران اين موضوع را به طور کامل برای مديرکل آژانس روشن کرده است».

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی هم در همین زمینه گفته است که در بند دهم توافق ایران و آژانس موافقت شده است که ملاحظات امنیتی و نگرانی‌های ایران مد نظر قرار گیرد.

بر اساس قرارداد بين ايران و آژانس بين المللی انرژی اتمی که ساعاتی پيش از اعلام توافق وين امضاء شد، بايد مسائل باقیمانده حساسی چون فعاليت‌های احتمالا نظامی- هسته‌ای تهران در سايت پارچين تا پايان سال ۲۰۱۵ حل‌وفصل شوند.

XS
SM
MD
LG