لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۹

بیش از نیمی از گونه‌های درختان آمازون در خطر انقراض است


جنگل‌زدایی در آمازون برای کشت سویا. غرب برزیل چهارم اکتبر ۲۰۱۵
جنگل‌زدایی در آمازون برای کشت سویا. غرب برزیل چهارم اکتبر ۲۰۱۵

دانشمندان می‌گویند بیش از نیمی از گونه‌های درختان جنگل‌های آمازون در آمریکای جنوبی به دلیل قطع درختان به‌منظور تسطیح زمین برای کشاورزی، دامپروری، و دیگر فعالیت‌‌ها در معرض انقراض هستند.

به گزارش رویترز، اتحادیه بین‌الملی حفظ طبیعت اعلام کرده است که اگر این روند ادامه یابد ۳۶ تا ۵۷ درصد از ۱۵۰۰۰ گونه تخمین زده شده در آمازون در خطر انقراض خواهند بود.

پژو‌هش‌های این دانشمندان در گستره‌ای به وسعت ۵٫۵ میلیون کیلومتر مربع از جنگل‌های برزیل، پرو، کلمبیا، ونزوئلا، اکوادر، بولیوی، سورینام و گینه فرانسه انجام شده است. این تحقیقات، با بررسی حدود ۱۵۰۰ نمودار جنگلی از نقشه‌های فعلی و آینده‌ آمازون به دست آمده است. این نقشه‌ها، تعداد و گونه‌های درختانی را که احتمالا تا اواسط قرن کنونی منقرض می‌شوند، پیش‌بینی کرده‌اند.

نایجل پیتمن، متخصص حفظ زیست‌بوم در موزه شیکاگو می‌گوید: «بسیاری از گونه‌هایی که در خطر نابودی هستند روزانه به‌وسیله ساکنان آمازون استفاده می‌شوند و بسیاری دیگر برای اقتصاد منطقه حیاتی هستند.»

وی همچنین گفت درخت‌هایی که در معرض خطر قرار دارند، گونه‌های مهمی مثل گردوی برزیلی، نخل و گونه‌های ارزشمند چوب را شامل می‌شوند که زندگی ساکنان آمازون به میوه، دانه، پوشال و خواص دارویی آنان وابسته است. این درختان نقش مهمی در پایداری خاک و تعدیل آب و هوا ایفا می‌کنند.

وی می‌گوید: «درست است که این تهدید جدی است اما به خاطر داشته باشیم بیش از ۸۵ درصد جنگل‌های آمازون هنوز دست‌نخورده هستند.»

هانس تر استیج، اکولوژیست مرکز گونه‌های زیستی هلند می‌گوید: «دانشمندان چندین دهه است درباره از بین رفتن جنگل‌های آمازون اعلام خطر کرده‌اند. بررسی‌ها نشان می‌دهند نابودی جنگل‌ها در آینده نیز ادامه خواهد یافت. نکته امیدوارکننده این است که سرعت نابودی جنگل‌ها در ده سال گذشته به‌طور چشمگیری کاهش یافته است.»

محققان می‌گویند اگر فضای سبز، منابع طبیعی و زمین‌های منطقه آمازون به درستی مدیریت شوند حفظ بخش زیادی از گونه‌های در معرض خطر ممکن خواهد بود. مطالعات پیشین نشان می‌دهند مساحت جنگل‌های آمازون تا به حال ۱۲ درصد کاهش یافته و تا سال ۲۰۵۰ حدود ۲۸ درصد دیگر کاهش می‌یابد. تحقیقات جدید در نشریه‌ «پیشرفت‌های علم» منتشر شده است.

XS
SM
MD
LG