لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۰

محمد یزدی نماینده کدام‌ جناح‌ها در خبرگان است


انتخابات lمربوط به تعیین رئیس جدید مجلس خبرگان روز سه‌شنبه در دو دور برگزار شد. در دور نخست رای‌گیری محمد یزدی، اکبر هاشمی رفسنجانی، محمود هاشمی شاهرودی و محمد مومن به عنوان نامزد ریاست مجلس خبرگان شرکت کرده بودند که گفته شد آیت‌الله هاشمی شاهرودی به علت تعدد نامزدها انصراف داد.

خبرگزاری تسنیم در این مورد نوشت که در دور اول، محمد یزدی ۳۵ رای، اکبر هاشمی رفسنجانی ۲۵ رای و محمد مومن ۱۳ رای کسب کرده بودند. به دلیل به حد نصاب نرسیدن آرا، انتخابات به دور دوم کشیده شد و محمد یزدی با ۴۷ رای از ۷۳ رای به ریاست خبرگان رسید و اکبر هاشمی رفسنجانی ۲۴ رای کسب کرد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:05:15 0:00
لینک مستقیم


فرخ نگهدار تحلیگر مسایل ایران مقیم لندن درباره نتایج انتخابات مجلس خبرگان می‌‌گوید:‌‌

«آن انتظاری که اعضای مجلس خبرگان و راس نظام از اینکه بتوانند در مجلس خبرگان یکپارچگی درست کنند برآورده نشد. انتخاب آقای یزدی قبل از هرچیز نشان‌دهنده این است که شکاف در راس نظام و در زمینه جهت‌گیری‌های کلی مملکت شکافی جدی است و ایستادگی جناح تندرو برای تحولاتی که در مقابل کشور ما قرار دارد بسیار جدی است. این اولین تحلیلی است که باید در نگاه به انتخابات روز سه‌شنبه داشت.»

فرخ نگهدار در ادامه می‌افزاید: «انتخابات روزسه‌شنبه قبل از اینکه نشان‌دهنده این باشد که جناح تندرو دست بالا را پیدا کرده نشانه آغاز است؛ یعنی چالشی که گرایش‌های اصلاحی و اعتدالی برای بیرون آوردن مجلس خبرگان از محاق دارند انجام می‌دهند. ما توجه کنیم که حدودا‌ً‌ یک سال دیگر انتخابات مجلس خبرگان است و این انتخابات امروز توجه عمومی را به اهمیت مجلس خبرگان بیش از پیش جلب کرده است.»

علی‌اصغر رمضانپور تحلیگر مسایل ایران و روزنامه‌نگار مقیم لندن نیز درباره انتخابات مجلس خبرگان می‌گوید:

«آقای یزدی در شرایطی انتخاب شد که بعد از دوره ریاست او بر قوه قضاییه که بسیار جنجال‌برانگیز بود و آقای شاهرودی حتی وقتی به جای او آمد از یک "ویرانه" نام برد؛ مدت‌ها بود که آقای یزدی از صحنه سیاست ایران تا حد زیادی برکنار بود ولی در ماه‌های گذشته با نزدیکی بیشتر به برخی از جریان‌های تندرو در ایران به نوعی می‌شود گفت به صحنه سیاست بازگشت. آخرین اظهارنظر او تاکید بر حرام بودن موسیقی بود که صراحتا‌ً خلاف نظر آقای خمینی هست و همینطور تا حدی مغایر نظر آقای خامنه‌ای و بیشتر به نظر تندروهای نزدیک به روحانیت نزدیک است. بنابراین می‌شود گفت که رای دادن به او نشان‌دهنده این است که در میان روحانیون حاکم بر ایران نوعی تمایل به نگه داشتن رهبری روحانیت و جمهوری اسلامی به جناح‌های تندرو که در تحت کنترل خودشان هستند، وجود دارد. بنابراین می‌شود گفت که آقای یزدی نماد نوعی از تندروی متفاوت با نوع تندروی آقای احمدی‌نژاد و نزدیکان او است.»

محمد یزدی که رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و عضو شورای نگهبان است در سال‌های ۶۸ تا ۷۸ ریاست قوه قضاییه ایران را عهده دار بود. پس از آغاز ریاست جمهوری محمد خاتمی در سال ۷۶ روابط قوه قضاییه و قوه مجریه در مواردی دچار چالش‌هایی شد. از جمله بازداشت غلامحسین کرباسچی شهردار اسبق تهران در سال ۷۷ که اعتراض دولت را به دنبال داشت.

محمد یزدی همچنین از زمان به قدرت رسیدن حسن روحانی چند بار از عملکرددولت در حوزه‌های مختلف انتقاد کرده است. در این میان شکست اکبر هاشمی رفسنجانی از محمد یزدی در شرایطی صورت گرفت که به نوشته روزنامه آفتاب یزد تعدادی از نمایندگان مجلس خبرگان در نامه‌ای از او برای شرکت در انتخابات مربوط به ریاست این مجلس دعوت کرده بودند.

علی‌اصغر رمضانپور در مورد عدم موفقیت رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در انتخابات مجلس خبرگان می‌گوید:

«تعداد اندک رای او در برابر آقای یزدی نشان‌دهنده این است که فشار برای خارج کردن آقای هاشمی رفسنجانی از صحنه سیاست معاصر در ایران همچنان از حمایت قوی در بین روحانیونی برخوردار است که خودشان را وابسته و مدیون رهبری آقای خامنه‌ای می‌دانند.»

نشست مجلس خبرگان روز چهارشنبه به کار خود پایان می‌دهد و در سال آینده همزمان با برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی انتخاباتی نیز برای تعیین نمایندگان جدید مجلس خبرگان انجام خواهد شد.

  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG