لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۸

بسکتبال ایران؛ دو شکست و ماجرای خالکوبی


 حامد حدادی و برچسب سیاه بر بازویش در مقابل لئاندرو باربوسا حریف برزیلی.
حامد حدادی و برچسب سیاه بر بازویش در مقابل لئاندرو باربوسا حریف برزیلی.

جام جهانی ۲۰۱۴ بسکتبال به میزبانی اسپانیا در حالی پیگیری می‌شود که ایران در دو بازی نخست مقابل میزبان رقابت‌ها و برزیل، متحمل شکست شده است. سومین بازی ایران مقابل صربستان برگزار خواهد شد.

ایران برای حفظ بخت صعود، باید صربستان را شکست دهد. زیرا طبق برآورد کار‌شناسان بسکتبال، بازی آخر مقابل فرانسه به مراتب سخت‌تر از رقابت با صربستان است.

نوع پوشش بازیکنان ایران برای اختفای خاکوبی‌ها توجه رسانه‌های بین‌المللی را برانگیخته. روزنامه‌ «AS» اسپانیا نوشت: «بازیکنان ایران در اقدامی عجیب با برچسب سیاه خالکوبی‌ خود را پوشانده‌اند تا دوربین‌های تلویزیونی نتوانند آنها را نشان دهند. برخی تصور می‌کردند برچسب‌ها به خاطر مصدومیت روی دست‌ بازیکنان چسبانده شده.»

پوشاندن خالکوبی به خاطر حساسیت مسئولان ورزش در ایران و هشدار سازمان صداوسیماست. مسابقه‌های این تیم در صورتی که خاکوبی بازیکنانش نمایان باشد، از تلویزیون پخش نخواهد شد. اوشین ساهاکیان و حامد حدادی دو بازیکنی هستند که پوشاندن خالکوبیشان مورد توجه دوربین‌ها و رسانه‌های اسپانیا قرار گرفته است.

هفته گذشته رئیس کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال هم درباره موضوع ممنوعیت خالکوبی بازیکنان گفته: این قانون شامل حال تمامی بازیکنانی که در فوتبال ایران شاغل هستند می‌شود. چه بازیکنان ایرانی و چه بازیکنان خارجی که به ایران می‌آیند.

روزنامه جوان در این باره نوشت: «هدف از مطرح کردن موضوع مبارزه با خالکوبی‌، بی‌خیال شدن مبارزه با دلالان، مجازات دارندگان کارت‌ پایان خدمت جعلی و سایر فسادهای فوتبالی است، وگرنه این اولین فصلی نیست که بازیکنان خالکوب در بازی‌ها ظاهر می‌شوند.»

این روزنامه در عین حال، خواستار برخورد شدید با خالکوبی شده و تاکید کرده: «متأسفانه برخورد با ناپاکی‌های پرتعداد فوتبال به سراب تبدیل شده. مسئولان دم از ارزش‌ها می‌زنند اما متخلفان را به حال خود‌‌ رها می‌کنند. خالکوبی و مدل موهای مختلف به لیگ بر‌تر رخنه کرده. چشم‌هایتان را باز کنید تا ببینید بازیکنان میلیاردی چگونه به ارزش‌های فرهنگی جامعه توهین می‌کنند.»

ماجرای خالکوبی بسکتبالیست‌های ایران در حالی مورد توجه رسانه‌های خبری اسپانیا قرار گرفته که این تیم در بازی نخست به مصاف اسپانیا میزبان رقابت‌ها رفت و با نتیجه ۹۰ بر ۶۰ تن به شکست داد. مهدی کامرانی، حامد آفاق، صمد نیکخواه بهرامی، اوشین ساهاکیان و حامد حدادی ترکیب نخست ایران را تشکیل دادند.

مهدی کامرانی با ۱۸ امتیاز و تاثیرگذاری ۱۷ به عنوان امتیازآور‌ترین و موثر‌ترین بازیکن ایران شناخته شد. بعد از او حامد حدادی با ۱۶ امتیاز و ۱۵ ریباند بر‌ترین بازیکن ایران لقب گرفت. اما ستاره مسابقه با اختلافی چشمگیر نسبت به بقیه پائو گسول بود با کسب ۳۳ امتیاز، ۸ ریباند و تاثیرگذاری ۳۴ که سهم چشمگیری در موفقیت یکطرفه اسپانیا ایفا کرد.

ایران در دومین دیدار هم مقابل برزیل تن به شکست ۷۹ بر ۵۰ داد. در این مسابقه محمد جمشیدی با ۱۳ امتیاز و ارسلان کاظمی به ترتیب امتیاز آور‌ترین و موثر‌ترین بازیکنان ایران بودند.

مهدی کامرانی، بهنام یخچالی، محمد جمشیدی، اوشین ساهاکیان و حامد حدادی به عنوان بازیکن شروع‌کننده وارد زمین شدند. شاگردان مهمد بچیروویچ نسبت به مسابقه نخست عملکرد بهتری داشتند و در دفاع و حمله هماهنگ‌تر ظاهر شدند.
ایران حتی در لحظات نخست بازی با شوت سه امتیازی مهدی کامرانی پیش افتاد. در ادامه یخچالی و جمشیدی نیز امتیازآوری کردند و نتیجه کوار‌تر اول ۱۸ بر ۱۷ به سود ایران تمام شد.

اما برزیل در کوار‌تر دوم به طور مطلق توپ و سبد را در اختیار گرفت و با درخشش الکس گارسیا ۲۳ بر ۶ این کوار‌تر را برد. بازیکنان زیر سبد ایران که جایگزین حدادی و ساهاکیان شده ‌بودند نتوانستند عملکرد خوبی داشته باشند.
کوار‌تر سوم را هم برزیل ۲۱ بر ۱۲ به سود خود خاتمه داد. باربوسا یکه‌تازی می‌کرد و باعث شد برزیل اختلاف امتیازات مجموع را به ۲۵ برساند.

در کوار‌تر چهارم ایران شرایط بهتری یافت و با حداقل اختلاف، نتیجه را واگذار کرد. مجدداً مهدی کامرانی با شوت سه امتیازی‌اش سالن را به وجود آورد. گارد راس ایران، فصل آینده را در لیگ چین بازی خواهد کرد. ارسلان کاظمی و صمد نیکخواه بهرامی نیز بهترین‌های ایران در لحظات پایانی بودند.

مهمد بچیروویچ سرمربی تیم ملی ایران پیش از دیدار در برابر صربستان، گفت: حریف شانس بیشتری دارد اما ایران تسلیم نخواهد شد. بسکتبال آسیا خیلی از اروپا و آمریکا عقب است و تلاش می‌کنیم عملکرد خوبی داشته باشیم تا به دنیا نشان دهیم که ما در ایران بسکتبال بازی می‌کنیم.

این مربی اسلوونیایی ادامه داد: «صربستان با مصدومیت میلوس تئودوسیچ و نناد کرستیچ مواجه است و این این به سود ماست. اما اولویت ما صعود به جمع شانزده تیم نیست. بازی‌های آسیایی اینچئون را در پیش داریم که برایمان اهمیت بیشتری دارد.»

صربستان در اولین دیدار خود مصر را شکست داد، ولی در دومین دیدار در برابر فرانسه با امتیاز نزدیک ۷۴- ۷۳ شکست خورد. در دیگر مسابقه برگزار شده سنگال در مصاف با پورتوریکو با نتیجه ۸۲ بر ۷۵ به پیروزی رسید و اسلوونی نیز ۸۹ بر ۶۸ مکزیک را شکست داد.

آمریکا در برابر فنلاند کار آسانی داشت و با درخشش‌ ستاره‌هایش این تیم را با نتیجه ۱۱۴ بر ۵۵ پشت سر گذاشت. در گروه A که قرار دارد، فرانسه و برزیل به مصاف یکدیگر رفتند و برزیل ۶۵ بر ۶۳ برنده شد. بوریس دیائو از فرانسه و مارسلینیو هرتاس از برزیل برترین‌های زمین بودند.

اسلوونی و استرالیا از گروه D به مصاف هم رفتند که نماینده اروپا ۹۰ بر ۸۰ حریفش را مغلوب کرد. از گروه B نیز آرژانتین با پورتوریکو رقابت کرد که آرژانتینی‌ها با نتیجه ۹۸ بر ۷۵ به پیروزی رسیدند.

XS
SM
MD
LG