لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۸

اعترافات ستاره بسکتبال ایران درباره «قهرمانی‌های ناسالم»


 مهدی کامرانی
مهدی کامرانی

رئیس فدراسیون بسکتبال ایران، با ابراز تاسف درباره اتهامات مطرح شده درباره نتایج سوپر لیگ بسکتبال می‌گوید: «داوران ما با شرف هستند و هیچ گزارشی نداشته‌ایم که داوری بخواهد جهت‌دار سوت بزند.»

مهدی کامرانی از ستاره‌های بسکتبال آسیا که در لیگ حرفه‌ای چین بازی می‌کند، به عنوان بازیکن گارد راس، سابقه حضور در المپیک و دو دوره جام جهانی را دارد.

کامرانی اتهاماتی درباره باشگاه مهرام مطرح کرده است. تیمی که با هفت دوره قهرمانی طی ۹ سال گذشته، موفق‌ترین باشگاه بسکتبال ایران بوده است. محمود مشحون با رد اتهامات، تاکید کرده اگر شبهه‌ای وجود داشته باشد، شدیدترین برخورد را می‌کنیم.

کامرانی گفته بود: «از سرپرست تیم متنفرم زیرا کارهای زشتی که در بسکتبال انجام داده و همه چیز را به صورت بیزینس می‌بیند.»

او درباره اعترافات خود به باشگاه خبرنگاران جوان، یادآور شد: «متاسفانه قهرمانی که من چند سال در این باشگاه به دست آوردم با کمک خیلی از عوامل بود. این قهرمانی‌ها را هیچ وقت در زندگی‌ام به حساب نمی‌آورم چون به وسیله کمک‌های دیگری قهرمان شدیم. از باشگاه‌هایی که در فینال با آنها روبرو شدیم هم عذرخواهی می‌کنم.»

کامرانی در گفت‌وگوی مفصل دیگری با خبرگزاری ایسنا، جزییات بیشتری مطرح کرده و نکاتی را درباره انتقال سرمربی تیم ملی به باشگاه مهرام را بازگو کرده است. به گفته او، در انتخابی المپیک لندن، حتی مشحون هم تاکید کرده بود «مربی با چینی‌ها لابی کرده».

کامرانی می‌گوید: «قبل از جا‌م جها‌نی، دلال می‌آمد سر تمرین تیم ملی. بیشتر مربیان آن کشور دلالی راه می‌اندازند و بازیکنی را چند برابر قیمت واقعی‌اش جذب می‌کنند. بچیروویچ به سمت تجارت در بسکتبال رفت. در ترکیه و اسلوونی دو دلال در تمرین‌های ما حضور داشتند.»

فدراسیون بسکتبال موضوعاتی که کامرانی اشاره می‌کند را تایید یا تکذیب نکرده است. اما تیم ملی ایران همچنان بدون سرمربی است و به نظر می‌رسد نکاتی که در ارتباط با تعیین سرمربی مطرح می‌شود، برآیند حاشیه‌های دوران فعالیت سرمربیان قبلی باشد.

رئیس فدراسیون بسکتبال می‌گوید: اگر منظور کامرانی، کم‌کاری حریفان بوده، صحت ندارد. سال اولی که پتروشیمی قهرمان شد بازیکن خارجی‌اش حرکتی کرد که پس از بازبینی فیلم، چیزی که فکر می‌کردیم، نبود.

محمود مشحون در مصاحبه با خبرگزاری فارس تاکید کرد: «من قویاً دست داشتن عوامل خارجی در قهرمانی‌ها را تکذیب می‌کنم. مگر می‌شود قهرمان در هفتمین بازی و آن هم در وقت‌های اضافه مشخص شود. باید تاسف خورد. با این حرف‌ها فدراسیون را نیز سئوال برده‌اند.»

صمد نیکخواه بهرامی بازیکن سابق باشگاه مهرام، اظهارات هم‌تیمی خود را نادرست خوانده و به ایسنا گفته: «به نظر من مهدی کامرانی مغزش پاره‌سنگ برداشته که این حرف‌ها را می‌زند. واقعاً علاقه دارم همین ادبیات را به کار ببرید. او به تیم سابق من تهمت‌ زده. ۱۰ سال در مهرام بودم اما حرف‌هایی که او زده را احساس نکردم.»

کاپیتان تیم ملی بسکتبال ایران گفت: خود مهدی هم برای این قهرمانی‌ها جان کنده اما حرف‌هایش توهین به کل بسکتبال است. اگر کامرانی با کسی مشکل دارد مشکلش را با همان فرد حل کند نه اینکه پای من را وسط بکشد و تلاش یک مجموعه را زیر سئوال ببرد.

کاپیتان تیم ملی ایران یادآور شد: اگر حرف‌های کامرانی درست است، این پول‌ها کجا خرج شده و اگر غلط است چرا که کسی جلوی او را نمی‌گیرد؟ یعنی فدراسیون ناپاک بوده که مهرام قهرمان ‌شده؟ اگر این طور است که باید درب بسکتبال را ببندیم.

رئیس فدراسیون بسکتبال اعلام کرده: «باید جلوی این صحبت‌ها گرفته شود که اگر این اتفاق نیفتد فردا در مورد پتروشیمی هم مطرح می‌شود.» با توجه به این اظهارات و در صورت رسیدگی قضایی به ادعاها یا اعترافات کامرانی، تصویر دقیق‌تری از ابهامات سوپر لیگ بسکتبال ایران به دست خواهد آمد.

XS
SM
MD
LG