لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۴

سرمربی آلمانی برای تیم ملی بسکتبال ایران


 درک بائرمن
درک بائرمن

فدراسیون بسکتبال ایران، درک بائرمن از آلمان را به عنوان سرمربی جدید تیم ملی ایران معرفی کرد. این تیم در ماه‌های گذشته و با پایان همکاری بچیروویچ، بدون سرمربی بود.

بائرمن جانشین سرمربی اسلوونیایی می‌شود که سه سال روی نیمکت تیم ملی ایران نشست و در جام جهانی ۲۰۱۴ اسپانیا، این تیم را هدایت کرد.

رئیس فدراسیون بسکتبال ایران در مراسم معارفه سرمربی آلمانی به او گفت: ایران ۱۲ سرباز جنگنده در اختیار شما قرار می‌دهد. هدف اصلی ما دفاع از عنوان قهرمانی در جام ملت‌های آسیا و کسب سهمیه المپیک ۲۰۱۶ است.

درک بائرمن هم به محمود مشحون پاسخ داد: تمام توانم را برای رسیدن به المپیک به کار خواهم گرفت. بازی‌های ایران را در جام جهانی دیدم. بازیکنانی دارید که تا سر حد توان می‌جنگند و مثل تیم آلمان، همکاری گروهی خیلی خوبی با هم دارند.

بائرمن در عین حال تاکید کرد: «قبول کردن هدایت تیم ملی با توجه به دو ماه زمانی که در اختیار داریم ریسک بزرگی است، اما پتانسیل بالای بازیکنان ایران باعث شد تا این مسئولیت را قبول کنم.»

او مربیگری را از ۳۲ سالگی و با هدایت بایر لورکوزن آغاز کرده و با این تیم بارها قهرمان لیگ و جام حذفی آلمان شده است.

باشگاه اوستنده در لیگ بلژیک، آپولون در یونان، ریتاس در لیتوانی و کراسنی در روسیه از جمله تیم‌های پرتعدادی هستند که او هدایتشان را برعهده داشته و سه سال هم سرمربی بایرن مونیخ بوده است.

سال ۱۹۹۴ سرمربیگری تیم ملی آلمان را در جام جهانی به عهده گرفت و با این تیم به عنوان دوازدهم رسید. سال ۲۰۰۳ مجدداً این سمت به او سپرده شد که به خاطر نتایج خوب، هشت سال در پست خود باقی ماند.

آلمان با بائرمن در المپیک پکن حضور یافت. آنها در جام جهانی ۲۰۰۶ به مقام هشتم رسیدند و به جام جهانی ۲۰۱۰ هم صعود کردند.

مهم‌ترین موفقیت او با آلمان، نایب قهرمانی سال ۲۰۰۵ در اروپا بود که با غلبه بر روسیه، اوکراین، ترکیه، اسلوونی و اسپانیا رقم خورد.

بائرمن در سال ۲۰۱۳ سرمربی تیم ملی لهستان شد و ایران، سومین تجربه ملی او در مقام سرمربی محسوب می‌شود.

تاریخ بسکتبال ایران تاکنون سرمربی خارجی متعددی از کشورهای مختلف داشته. دن لین آمریکایی در سال ۱۹۶۸، واسیلسکو و گئورگی سیرالیو از رومانی در سال ۱۹۷۴ والری لونیکچین از شوروی در سال ۱۹۹۱ و سه سال بعد هم ویتالی زاستاخوف از روسیه به هدایت تیم ایران پرداخته‌اند.

گری لمون آمریکایی، نناد ترایکوویچ، ولادیمیر بوسنیاک، رایکو تورومن و وسلین ماتیچ از صربستان، فرد اونیگا از نیجریه و بچیروویچ از اسلوونی دیگر سرمربیان خارجی هستند که روی نیمکت تیم ملی ایران نشسته‌اند.

بائرمن در شرایطی هدایت تیم ایران را پذیرفته که این تیم طی ماه‌های اخیر، حاشیه‌های متعددی داشته و گرفتار اختلافات داخلی هم هست.

هفته گذشته، درگیری لفظی مهدی کامرانی گارد رأس این تیم با صمد نیکخواه بهرامی کاپیتان تیم ملی بازتاب پر رنگی در رسانه‌ها داشت. بائرمن در مدتی کوتاه، غیر از تمرکز روی مسائل فنی باید حاشیه‌ها را هم از تیم قهرمان آسیا دور کند.

XS
SM
MD
LG