لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۲

سه کشته و ده‌ها زخمی در انفجار دو «بمب» در ماراتون بوستون


 تصویر از ویدئوی بوستون گلوب
تصویر از ویدئوی بوستون گلوب
در پی انفجار دو «بمب» در خط پایان ماراتون بوستون سه نفر کشته و بیش از ۱۴۰ نفر زخمی شدند که حال شماری از آنها وخیم اعلام شده است. باراک اوباما اعلام کرد عاملان این انفجارها مجازات خواهند شد. هنوز هیچ گروهی مسئولیت این انفجارها را برعهده نگرفته است.

باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در نطقی گفت هنوز مشخص نیست که چه کسی و چرا پشت این انفجارها بوده است. رئیس جمهوری آمریکا گفت افراد مسئول به سزای اعمالشان خواهند رسید.

این دو انفجار بعد از ظهر روز دوشنبه ۲۶ فروردین به وقت محلی، به فاصله ۱۲ ثانیه و در نزدیکی یکدیگر رخ داد.

باراک اوباما، در نطق خود از استفاده از عبارت «تروریسم» خودداری کرد. وی گفت با رئیس اف‌بی‌آی و وزیر امنیت داخلی درباره این انفجارها صحبت کرده است.

کمی بعد یک مقام کاخ سفید که نخواست نامش فاش شود به آسوشتیدپرس گفت که واشینگتن به این انفجارها به عنوان اقدام تروریستی نگاه می‌کند.

گزارش شده یک شهروند سعودی در میان زخمی‌ها است که در بیمارستان بستری است. مقام‌های مسئول گفته‌اند که وی فرد «مظنون» نیست اما از وی پرس‌وجو خواهد شد.

یک مقام امنیتی هم گفته که دو بمب دیگر هم نزدیک خط پایان ماراتون کشف شده که حکایت از یک اقدام هماهنگ دارد.


فرماندار ماساچوستس در یک کنفرانس خبری اعلام کرد شهروندان هرگونه اقدام و تحرک مشکوک را گزارش دهند؛ وی گفت بازرسی‌های تصادفی به وسیله پلیس و نیروهای امنیتی انجام خواهد شد.

در پی این دو انفجار تدابیر امنیتی در شهرهای آمریکا افزایش یافته و پلیس و نیروهای ضدتروریسم به حال آماده‌باش درآمده‌اند.

نگرانی‌ها به سوی دیگر اقیانوس اطلس نیز رسیده است. روز چهارشنبه در لندن مراسم تشییع مارگارت تاچر، نخست‌وزیر پیشین بریتانیا، برگزار می‌شود و روز یکشنبه نیز لندن میزبان هزاران دونده ماراتون است. پلیس بریتانیا اعلام کرده تدابیر امنیتی ماراتون روز یکشنبه را مورد بازنگری قرار خواهد داد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که در کتابخانه جان اف کندی آتش‌سوزی رخ
داده است و نه انفجار. پلیس پیشتر از یک انفجار در این محل خبر داده بود.

در حالی که گزارش‌های اولیه حاکی از زخمی شدن نزدیک به ۳۰ نفر بود آخرین خبرها از زخمی شدن دستکم ۱۴۰ نفر حکایت دارد. یک کودک ۸ ساله در میان جان‌باختگان است. شمار جانباختگان هم به سه نفر افزایش یافته است. در ساعات اولیه مرگ دو نفر تایید شده بود.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، به مقامات محلی دستور داده که اقدامات لازم برای کمک به آسیب‌دیدگان را انجام شود.

جو بایدن، معاون باراک اوباما، در دقایق اولیه از انفجار «بمب» سخن گفته بود.

ماراتون بوستون از سال ۱۸۹۷ تاکنون در سومین دوشنبه ماه آوریل برگزار می‌شود. نزدیک به ۲۰ هزار نفر همه ساله در این ماراتون شرکت می‌کنند.

گزارش شده، نیروهای امنیتی دو وسیله انفجاری دیگر را در محل کشف و خنثی کرده‌اند.

پلیس بوستون از مردم خواسته‌ در خانه‌های خود بمانند و اگر اطلاعاتی دارند به مقام‌های مسئول اطلاع دهند. پلیس همچنین از مردم خواسته در شرکت در اجتماعات خودداری کنند.

پلیس بوستون می‌گوید پیش از وقوع انفجارها هیچ گزارشی در مورد تهدید احتمالی دریافت نکرده بود.

هنوز هیچ گروهی مسئولیت این دو انفجار را بر عهده نگرفته است. اما رسانه‌های آمریکایی دو احتمال عمده را مطرح کرده‌اند: تروریسم خارجی یا راستگرایان ضد دولت فدرال.

این انفجار در «روز مالیات» آمریکا رخ داده است. این روز آخرین مهلتی است که شهروندان آمریکایی باید درآمد سال مالی گذشته خود را اعلام کنند. همچنین روز جمعه سالگرد بمبگذاری در ساختمان فدرال اوکلاهاما است.

باراک اوباما در نطق خود تاکید کرد که بدون داشتن مدارک و شواهد کافی نباید درباره عاملان این انفجارها سخن گفت.

این گزارش تکمیل می‌شود.
XS
SM
MD
LG