لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۴

هشدار زنگنه به چینی‌ها درباره تاخیر در میدان آزادگان


در پی هفت سال تاخير شرکت «سی ان پی سی» چين در توسعه ميدان مشترک آزادگان جنوبی، وزير نفت ايران اعلام کرد که «آخرين اخطار رسمی» را به چينی‌ها داده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، زنگنه گفت که «احتمال اخراج چينی‌ها در صورت ادامه وضع موجود در توسعه اين ميدان وجود دارد».

هفت سال قبل شرکت «سی ان پی سی» طی قراردادی توسعه ميدان آزادگان جنوبی را به بر عهده گرفت. توليد نفت اين ميدان در سال ۸۷ به ۲۵ هزار بشکه رسيد و هم‌اکنون روزانه ۵۰ هزار بشکه نفت از اين ميدان استخراج می‌شود.

اين در حالی است که به گزارش خبرگزاری مهر، عراق به عنوان شريک نفتی ايران در اين ميدان مشترک آزادگان جنوبی از اواسط شهريور ماه سال جاری توليد نفت از اين ميدان مشترک را با ظرفيت ۱۷۵ هزار بشکه در روز آغاز کرده است و به زودی اين حجم به ۴۰۰ هزار بشکه در روز خواهد رسيد.

عبدالرضا حاجی حسين‌نژاد مديرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت به تازگی درباره آخرين وضعيت پيشرفت اجرايی طرح توسعه ميدان مشترک آزادگان جنوبی به خبرگزاری مهر گفته است که از مجموع ١٨٥ حلقه چاهی که بايد براساس برنامه در فاز نخست توسعه اين ميدان مشترک تکميل می‌شد «تاکنون تنها هفت حلقه چاه» حفاری شده است.

اين مقام مسئول در شرکت ملی نفت ايران با اعلام اينکه هم اکنون ۵ دکل در ميدان آزادگان جنوبی فعال است، تصريح کرد که اين در حالی است که قرار بوده مطابق با قرارداد شرکت «سی ان پی سی» چين ۲۵ دکل حفاری در اين ميدان مشترک نفتی مستقر می‌کرد.

بر اساس برنامه، توليد نفت از اين ميدان بايستی در مرحله اول به ۳۲۰ هزار بشکه و در فاز بعدی اين رقم به ۶۰۰ هزار بشکه در روز برسد.

با اين حال، حاجی حسين‌نژاد می‌گويد که پيشرفت فاز نخست توسعه اين ميدان مشترک نفتی با عراق هفت درصد بوده است.

خبرگزاری مهر می‌افزاید که همزمان با «ادامه وقت‌کشی» چينی‌ها در توسعه ميدان نفتی آزادگان جنوبی، بيژن زنگنه وزير نفت روز يکشنبه در نشست مشترک با رئيس جمهوری با انتقاد از عملکرد پيمانکار چينی طرح توسعه ميدان نفتی آزادگان جنوبی، گفت: «عملکرد شرکت چينی مطلوب ارزيابی نمی‌شود و اخطارهای لازم برای "خلع يد" به اين پيمانکار داده شده است».

به گزارش مهر، شرکت پيمانکاری چينی در بخش بالادستی صنعت نفت و گاز ايران در طول يک دهه گذشته تاکنون عملکرد خوبی نداشته‌اند به طوری که توسعه سه ميدان مشترک نفتی يادآوران، آزادگان شمالی و آزادگان جنوبی پيشرفتی لاک پشتی داشته که وضع توسعه آزادگان جنوبی بدتر از دو ميدان ديگر است.

اين گزارش می‌گويد که در همين حال قرار بود بهمن ماه ۱۳۹۲ توليد نفت از ميدان يادآوران با افزايشی حدود دو برابری به ۵۰ هزار بشکه در روز افزايش ‌يابد که محقق نشده است.

پيشرفت لاک پشتی و شکار لاک پشت

پيشرفت لاک‌پشتی و تاخير چشمگير چينی‌ها در ميدان مشترک آزادگان جنوبی در حالی است که مديرکل حفاظت از محيط زيست استان خوزستان ۱۳ بهمن ماه به خبرگزاری مهر گفت که «کارگران چينی که در ميدان‌های نفتی آزادگان، کار می‌کنند،‌ لاک‌پشت فُراتی را شکار می‌کنند و می‌خورند».

حميد رضا لاهيجان‌زاده روز گفت که کارگران چينی وزارت نفت اين لاک پشت‌ها را در هورالعظيم يا تالاب بزرگ هويزه که يکی از بزرگ‌ترين تالاب‌های استان خوزستان است، به شکل غيرمجاز شکار می‌کنند.

اين لاک‌پشت يکی از گونه‌های جانوری در خطر انقراض، از گونه نرم‌لاک از خانوادهٔ لاک‌پشت‌های سه‌انگشتی است که به دليل تخريب زيستگاه‌شان در دجله و فرات و افزايش آلودگی در خطر انقراض قرار دارند.
XS
SM
MD
LG