لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۵

دنیایی هوشمند برای سگ‌‌‌ها


چند هفته‌ای است که اخبار حیوان‌آزاری زیادی از ایران به گوش می‌رسد. در برخی شبکه‌های اجتماعی مثل فیس‌بوک و اینستاگرام هم صفحه‌هایی هم برای دفاع از حیوانات و هم برای بسیح مردمی برای سر به نیست کردنشان درست شده است.

با آنکه در کشور ما هنوز داشتن حیوانات خانگی امر مرسومی نیست، اما در بسیاری از کشورهای جهان،‌ حیوانات خانگی جزوی از اعضای خانواده به شمار می‌روند. بچه‌هایی که هیچ وقت بزرگ نمی‌شوند و هیچ وقت هم والدین انسانی‌شان را ترک نمی‌کنند!

این بار به سراغ اپلیکشن‌هایی می‌رویم که برای این دوستان باوفای انسان‌ها ساخته شده‌اند.

اگر یادتان باشد در یکی از مطالب قبلی در خصوص وب سایت ایر بی‌ اند بی (Air B and B) صحبت کردیم که در آن مردم خانه‌شان یا اتاقی در خانه‌شان را برای مدت کوتاه به بقیه اجرا می‌دهند. چیزی مثل هتل. شرکت/ اپلیکشن داگ وکی (Dog Vacay) هم همین‌کار را می‌کند، منتها برای سگ‌ها.

فرض کنید قرار است به مسافرت بروید و نمی‌توانید سگ‌تان را با خود ببرید. این سایت به شما کمک می‌کند که خانه موقت مناسبی برای او بیابید. یا اینکه کسی را پیدا کنید که در طول روز به خانه شما بیاید و با سگ‌تان بازی کند. هویت این افراد توسط این سایت بررسی می‌شود و مثل ایر بی اند بی، مشتریان قبلی به این افراد نمره رد یا قبولی می‌دهند و شما با خواندن نوشته‌های بقیه - و البته قیمتی که هر فرد برای هر شب نگاه‌ داشتن یا سر زدن به سگ شما دارد- تصمیم می‌گیرد که بهترین گزینه برای شما کدام است.

این سایت بیش از بیست هزار نگاه‌دارنده حیوانات در سراسر آمریکا دارد. آنها قول می‌دهند که سگ شما را در قفس نگاه ندارند و هر روز برای شما عکس یا ویدویی از او بفرستند. سگ‌ها در طول زمان اقامتشان در منزل این افراد تحت بیمه این شرکت هستند. این شرکت که در سال ۲۰۱۲ تاسیس شده توانسته تاکنون بیش از ۲۵ میلیون دلار جذب سرمایه کند.

سگ‌ها فقط ایر بی اند بی خودشان را ندارند. حالا دو شرکت سویفتو و وگ واکینگ می‌گویند که می‌خواهند اوبر (Uber) برای سگ‌ها باشند. البته اوبری که آنها را هر روز راه ببرد! سگ‌ها هر روز باید به میزان معینی (بسته به نژاد و سن و سالشان)‌تحرک داشته باشند. اما صاحبان آنها ممکن است به علل مختلف (از مریضی گرفته تا ساعات کاری زیاد یا حتی تنبلی) نتوانند از پس این کار روزانه برآيند.

وگ واکینگ، صاحبان سگ‌ها را -که در نزدیکی هم زندگی می‌کنند- به هم معرفی می‌کند تا آنها وقتی سگ خودشان را راه می‌برند، بتوانند همراه سگ شما هم باشند. بناراین ممکن است چند سگ با هم همراه شوند. اما شرکت سویفتو افرادی را برای این کار استخدام می‌کند. شما با اپلیکشن این شرکت می‌توانید هر لحظه ببینید که سگتان کجاست. در طول زمانی که سگ‌ شما در دست کارکنان این شرکت است، بیمه کامل پزشکی دارد و هر سگ برای خودش یک راه‌برنده دارد.

شرکت موفق بعدی، ویسل (Whistle) نام دارد که متخصص تکنولوژی‌های پوشیدنی برای حیوانات خانگی شماست. آنها دو وسیله اصلی را در اختیار شما قرار می‌دهند. یکی جهت‌یاب (جی. پی. اس) و دیگری دستگاه بسیار کوچکی (به اندازه یک سکه کوچک) که رفتار حیوان شما را (اعم از میزان جنب و جوشش در طول روز، ضربان قلبش، میزان خورد و خوراک و خوابش) اندازه می‌گیرد. هرچند جی پی اس برای حیوانات اختراع تازه‌ای نیست، اما این شرکت موفق در شهر سن فرانسیسکو، آن را به صورت نو و جذابی طراحی کرده که در قلاده حیوان شما جا می‌گیرد. این شرکت نوپا امسال موفق به جذب ۱۵ میلیون دلار سرمایه شده و تیمش در حال رشد سریع است.

ابداع دیگری که به صاحبان نگران حیوانات خانگی (وقتی که حیوانشان در خانه تنهاست) کمک می‌کند تا هم از دلتنگی‌شان بکاهند هم خیالشان جمع باشد که حال حیوان خوب است،‌ پت کیوب (Pet Cube) است که در واقع یک دوربین فیلمبرداری است. شما می‌توانید از طریق اپلیکشنی (که حالا دیگر در ساعت اپل هم قابل دیدن است) هر لحظه به این دوربین (که به وای فای وصل است) متصل شوید و اگر بخواهید می‌توانید رفتار حیوانتان را هم -وقتی مشغول خرابکاری است- ضبط کنید.

اگر فکر می‌کنید دیگر تکنولوژی برای این زبان بسته‌‌ها کافی‌ است و بهتر است آنها را به حیاط برد، سخت در اشتباهید!‌ حالا دیگر سگ‌ها اکس باکس خودشان را هم دارند. وسیله‌ای که آنها را با نور و صدا سرگرم می‌کند،‌ به آنها جایزه- غذا- می‌دهد و شما می‌توانید امتیازی را که در طول روز کسب کرده توسط تلفن همراه هوشمندتان رصد کنید! کلور پت (Clever Pet) توسط یک دانشمند رفتارشناسی و یک دانشمند عصب‌شناس که هر دو عاشق حیوانات هستند طراحی شده است تا هم سگ‌های شما را هوشمند‌تر کند، هم کاری کند که حوصله‌شان سر نرود و هم کمی از عذاب وجدان شما که با آنها به قدر کافی بازی نمی‌کنید بکاهد!

XS
SM
MD
LG