لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۶

سگ‌ها احساسات انسان را «تمییز می‌دهند»


صاحبان سگ‌ها همیشه ادعا می‌کنند که سگ‌هایشان قادر به خواندن احساسات آنها هستند. اما حالا دانشمندان هم می‌‌گویند که ارتباط عاطفی بین سگ‌ها و انسان‌ها واقعیت دارد. سگ‌ها حال روحی انسان‌ها را تقلید می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، محققان می‌گویند که سگ‌ها قادر به تشخیص حال خوب، بد یا حالات دیگر روحی انسان‌ها هستند. تحقیقات قبلی نشان داده بود که سگ‌ها میتوانند احساسات انسانی را از روی تغییراتی که در چهره آنها به‌وجود می‌آید تشخیص دهند، اما این تحقیق می‌گوید که اگر صاحب یک سگ غمگین یا شاد باشد، سگ‌ها هم همان احساسات را پیدا می‌کنند.

دکتر کن گو، استاد روانشناسی دانشگاه لینکلن در بریتانیا، می‌گوید: «این اولین تحقیق تجربی است که نشان می‌دهد سگ‌ها قادر به ادغام داد‌ه‌های سمعی و بصری، که نشان دهنده احساسات انسانی‌اند، و تبدیل آنها به احساسات سگ‌ها هستند.»

این آزمایش توسط تیمی از محققان رفتارشناسی سگ‌ها و روان‌شناسان انگلیسی و برزیلی بر روی ۱۷ سگ تربیت نشده خانگی انجام شد. محققان تصاویری از انسان‌ها و سگ‌ها و صداهایی را که حاکی از احساسات مثبت یا منفی انسانی دارد به این سگ‌ها نشان دادند. آنها برای اینکه مطمئن شوند این سگ‌ها از قبل با این صداها و تصاویر آشنا نشده‌اند، برای سگ‌هایی که در خانواده‌های پرتغالی زبان(در برزیل) زندگی می‌کردند از زبان انگلیسی و برای سگ‌های انگلیسی، از زبان پرتغالی استفاده کردند. هدف این بود که مشخص شود آیا سگ‌ها قادر به تشخیص احساسات انسانی از روی صدا هستند و آیا می‌توانند بین احساسات مثبت و منفی تمایز قائل شوند.

ناتالی دسوزا الوکرک یکی از اعضای این تیم تحقیقاتی می‌گوید: «ما فهمیدیم که وقتی سگ‌ها صدای مثبت را می‌شنوند، برای مدت طولانی‌تری به تصاویر مرتبط با آن، چه در چهره انسان و چه در چهره سگ‌ها، زل می زنند. وقتی هم که صدای مرتبط با احساسات منفی را می‌شنوند، بیشتر به تصاویر منفی خیره می شوند.»

این تحقیق نشان می‌دهد که سگ‌ها می‌توانند تفاوت دو نوع احساسات مثبت و منفی را در صدای انسان‌ها و سگ‌ها تشخیص داده و آنها را به تصاویرشان ربط دهند. این به این معناست که سگ‌ها نوعی سیستم درونی روانی برای تقسیم‌بندی احساسات دارند. این نوع رفتار پیشرفته احساسی قبلا تنها در میمون‌ها مشاهده شده بود.

XS
SM
MD
LG