لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۸

شیوع ابولا و مرگ دهها تن در غرب آفریقا


یکی از مبتلایان به ابولا در گینه
یکی از مبتلایان به ابولا در گینه

وزیران بهداشت کشورهای غرب آفریقا روز چهارشنبه، ۱۱ تیر ماه، برای آنچه «اقدامی فوری» علیه مرگبارترین همه‌گیرِ بیماری اِبولا در جهان توصیف کردند گردهم آمدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جلسه فوق در حالی انجام شد که ده‌ها مورد جدید بروز بیماری ابولا به تازگی گزارش شده است.

سازمان بهداشت جهانی روز سه‌شنبه، ۱۰ تیر ماه، اعلام کرد که تا به آن روز ۷۵۹ مورد تأیید شده یا مشکوک ابتلا به این تب همراه با خونریزی در کشورهای گینه، لیبریا و سیرالئون ثبت شده‌ است.

میزان مرگ و میر ناشی از این بیماری مهلک از یک هفته قبل به ۱۲۹ نفر - یا ۳۸ درصد - افزایش یافته است.

سازمان بهداشت جهانی در بیانیه‌ای که در کنفرانس دو روزه یاد شده خوانده‌ شد، تصریح کرد: «آمار جدید همه‌گیر جدید ابولا را به بزرگترین مورد از جهت تعداد بیماران مبتلا و مرگ‌ و میر ناشی از آن تبدیل کرده‌است» کنفرانس فوق در آکرا، پایتخت کشور غنا، برگزار شد و ۱۱ وزیربهداشت از کشورهای غرب آفریقا در این نشست شرکت کردند.

در بخش دیگری از بیانیه بهداشت جهانی آمده: «تصمیم‌هایی که در این دیدار گرفته خواهد شد در مقابله با همه‌گیر کنونی و موارد مشابه در آینده بسیار حیاتی خواهند بود».

از زمان بروز نخستین همه‌گیر این تب واگیردار و مرگبار در کشور گینه در ماه ژانویه، سازمان بهداشت جهانی بیش از ۱۵۰ کارشناس را برای کمک به حل بحران منطقه‌ای ناشی از این بیماری اعزام کرده است.

با این همه بهداشت جهانی اذعان می‌کند که به‌رغم تلاش‌های این نهاد زیرمجموعه سازمان ملل متحد و دیگر دست‌اندرکاران بهداشت، «رُشد چشمگیری» در شمار ابتلا و مرگ و میرهای ناشی از ابتلا به ابولا در هفته‌های اخیر مشاهده شده است.

پیِر فورمنتی، متخصص ارشد بیماری ابولا از سازمان پزشکان بدون مرز، در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه توضیح داد که یکی از دلایل افزایش اخیر در شمار مبتلایان به این بیماری به دلیل کاستن زودهنگام اقدام‌های پیشگیرانه بعد از کم‌شدن اولیه آمار بیماران در ماه آوریل بود.

این متخصص بیماری ابولا در ادامه گفت: «تنها یک مورد ابتلا می‌تواند یک همه‌گیر جدید را شروع کند».

بیماری ابولا از طریق مایع‌های دفع شده از بدن از قبیل عرق قابل انتقال است، این بدان معنا است که تنها لمس‌کردن بدن فرد بیمار می‌تواند موجب انتقال ویروس بیماری به فرد دیگری شود.

در میان وزیران شرکت کننده در نشست غرب آفریقا، وزیر بهداشت کشور گینه، با ۴۱۳ مورد ابتلای تأیید‌شده و مشکوک - و از جمله ۳۰۳ مورد فوت - به همراه وزیر بهداشت کشور لیبریا با ۱۰۷ مورد ابتلا و ۶۵ مورد فوت نیز حضور داشتند.

سازمان بهداشت جهانی همه‌گیر اخیر بیماری ابولا را چالش‌برانگیزترین وضعیت از زمان شناسایی بیماری در سال ۱۹۷۶ میلادی توصیف کرده است. این همه‌گیر مرگبار تاکنون براساس ارقام مورد تأیید بهداشت جهانی جان ۲۸۰ نفر را گرفته است.

هیچ داروی خاص یا واکسنی برای درمان بیماری ابولا کشف نشده است.

XS
SM
MD
LG