لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۴

افزايش سه برابری صادرات ميعانات گازی ايران


 پارس جنوبی
پارس جنوبی
صادرات ميعانات گازی ايران در سه ماه گذشته نسبت به ماه‌های قبل آن به شدت افزایش نشان می‌دهد.

ميعانات گازی نوعی نفت خام سبک، با کيفيت و گران قيمت است که از چاه‌های گازی توليد می‌شود و حدود يک‌چهارم کل صادرات غير نفتی ايران را تشکيل می‌دهد.

بر اساس گزارش گمرک ايران که دوشنبه، ۲۱ بهمن ماه منتشر شد، صادرات ميعانات گازی در ۱۰ ماه اول سال جاری نسبت به دور موافق سال گذشته حدود ۱۰ درصد افزايش يافته است.

اين افزايش در حالی است که آمارهای آبان ماه گمرک ايران حاکی بود که صادرات ميعانات گازی ايران در هفت ماه اول سال جاری نسبت به سال گذشته بيش از ۳۰ درصد کاهش يافته است.

به عبارت ديگر، صادرات ميعانات گازی ايران در سه ماهه گذشته به صورت متمادی و تا حدی افزايش يافته که نه تنها کاهش صادرات در هفت ماهه اول سال را جبران کرده، بلکه از ميزان صادرات سال‌های گذشته نيز پيشی گرفته است.

بر اساس آمارهای گمرکی، ايران از فروردين تا اول آبان به طور متوسط ماهانه کمتر از ۵۶۱ ميليون دلار صادرات ميعانات گازی داشته، اما در سه ماهه اخير متوسط صادرات ماهانه اين محصول يک ميليارد و ۵۳۱ ميليون دلار بوده است که افزايشی ۳ برابری نشان می‌دهد.

بر اساس آمار گمرک، ايران طی هفت ماه اول سال جاری کلا سه ميليارد و ۹۲۶ ميليون دلار صادرات ميعانات گازی داشته که اين رقم در آخر دی ماه به ۸ ميليارد و ۵۲۰ ميليون دلار اوج گرفته است.

ايران در سال ۹۰، يعنی قبل از تحريم‌های غرب سالانه کمی بيش از ۱۰ ميليارد دلار صادرات ميعانات گازی داشت که در سال گذشته ۱۲.۵ درصد کاهش يافت. با نگاهی به آمارها، متوسط صادرات ماهانه ميعانات گازی ايران طی سه ماه گذشته حتی بيشتر از دوران قبل از تحريم‌ها است.

ايران در ۱۰ ماهه اول سال جاری کلا ۳۳ ميليارد و ۷۸۸ ميليون دلار صادرات غير نفتی داشته که نسبت به سال گذشته کاهشی ۲.۵۵ درصدی دارد. واردات ايران نيز در اين مدت ۳۷ ميليارد و ۵۹۶ ميليون دلار بوده که حدود ۱۵ درصد کاهش نشان می‌دهد.

صادرات محصولات پتروشيمی ايران نيز در سه ماهه گذشته به شدت افزايش يافته است.
ايران در هفت ماهه اول سال جاری ماهانه بطور متوسط کمتر از ۸۰۰ ميليون دلار صادرات محصولات پتروشيمی داشت، در حالی که طی سه ماهه اخير اين رقم ماهانه يک ميليارد و ۱۴۲ ميليون دلار بوده است.

اقلام عمده وارداتی ايران در ۱۰ ماهه اول سال جاری برنج به ارزش يک ميليارد و ۹۳۰ ميليون دلار، کنجاله به ارزش يک ميليارد و ۴۴۲ ميليون دلار و ذرت و گندم هر کدام کمی بيش از يک ميليارد دلار بوده است.
XS
SM
MD
LG