لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۰

احتمال تعویق اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری مصر


 هواداران اخوان‌المسلمین در قاهره
هواداران اخوان‌المسلمین در قاهره
کمیسیون عالی انتخابات مصر چهارشنبه ۳۱ خرداد گفت که ممکن است نتایج رسمی و نهایی دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور بنا بر اعلام قبلی، روز پنجشنبه اعلام نشود. او ادامه بررسی شکایت‌های نامزدهای انتخابات را دلیل این تاخیر احتمالی بیان کرد.

مصری‌ها روزهای شنبه و یکشنبه برای انتخاب اولین رئیس جمهور خود پس از سرنگونی نظام محمد حسنی مبارک رئیس جمهور پیشین مصر پای صندوق‌های رای رفتند.

محمد مرسی نامزد گروه اسلامگرای اخوان المسلمین و احمد شفیق آخرین نخست وزیر دوره حسنی مبارک، دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری بودند که به دور دوم راه یافتند.

حاتم بجاتو دبیرکل کمیسیون عالی انتخابات مصر به خبرگزاری رویترز گفت که نمی‌توان درباره زمان قطعی اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری سخن گفت زیرا کمیسیون همچنان در حال بررسی شکایت‌های نمایندگان نامزد‌ها است.

یک منبع قضایی مصری گفته است که تا کنون ۳۸۰ شکایت از سوی ستادهای هر دو نامزد به کمیسیون انتخابات ارائه شده است.

این در حالی است که تاکنون هر دو نامزد انتخابات، پیروزی خود را اعلام کرده‌اند. با این وجود هر کس که به ریاست جمهوری مصر برسد، از اختیارات گسترده‌ای برخوردار نخواهد بود.

شورای عالی نیروهای مسلح که از زمان سرنگونی نظام حسنی مبارک اداره موقت مصر را در دست دارد، یکشنبه در بخشنامه‌ای، بر اختیارات خود افزود و از اختیارات رئیس جمهور کاست.

با این حال شورای عالی نیروهای تاکید کرده است که اواخر ماه جاری میلادی، قدرت را به رئیس جمهور منتخب واگذار خواهد کرد.

این شورا تصریح کرده است در سایه انحلال هفته گذشته مجلس خلق به دستور دادگاه عالی قانون اساسی، اختیار قانونگذاری را خود بر عهده خواهد گرفت.

هفته گذشته دادگاه قانون اساسی مصر، نحوه برگزاری انتخابات مجلس خلق را خلاف قانون دانست و این مجلس را که در آن اسلامگرایان اکثریت را در دست داشتند، منحل کرد.

شورای عالی نیروهای مسلح همچنین در بخشنامه خود، اختیارات وسیعی در خصوص تدوین قانون اساسی جدید، اعلام جنگ و صدور فرمان برای نیروهای مسلح برای خود محفوظ داست.

این بخشنامه باعث شد که هزاران تن از اسلامگرایان و همچنین نیروهای موسوم به «نیروهای انقلاب» شامگاه سه شنبه در میدان التحریر گردهم آیند و علیه شورای عالی نیرهای مسلح شعار دهند.

در همین حین خبرهای ضد و نقیضی درباره وضعیت سلامت حسنی مبارک منتشر شد. ابتدا خبرگزاری دولتی الشرق الاوسط مصر شامگاه سه شنبه خبر از مرگ بالینی حسنی مبارک داد. ساعاتی بعد اما یک منبع پزشکی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فرانسه و دو منبع نظامی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری رویترز، این خبر را تکذیب کرده و گفتند که مبارک در اثر سکته مغزی به کما رفته است.

خبرگزاری الشرق الاوسط چهارشنبه از حضور سوزان مبارک همسر حسنی مبارک در کنار او در بیمارستان نظامی خبر داد. این خبرگزاری تاکید کرده که مبارک در کما است و تحت مراقبت‌های ویژه به سر می‌برد.

در سایه این ابهام، سایت روزنامه الدستور مصر گزارش داد که به زودی مقام‌های مسئول مصری بیانیه‌ای رسمی در خصوص آخرین وضعیت مبارک منتشر خواهند کرد.

در همین حال تلویزیون العربیه به نقل از منابع بیمارستانی خبر داد که وضعیت جسمی مبارک باثبات است.
XS
SM
MD
LG