لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۶

کشف سازه‌های نئاندرتال‌ها در فرانسه


غار نئاندرتا‌ل‌ها در فرانسه
غار نئاندرتا‌ل‌ها در فرانسه

سازه‌های مدوری که ۱۷۶ هزار سال قدمت دارد و به تازگی در غاری در جنوب غربی فرانسه پیدا شده است، حکایت از این دارد که نئاندرتال‌ها باهوش‌تر از آن چیزی هستند که تا به حال گمان می‌رفته است. نئاندرتال‌ها، گونه‌‌ای از انسان‌های اولیه بودند که ۴۰ هزار سال پیش و مقارن با ورود انسان‌های مدرن از افریقا به اروپا منقرض شدند.

به گزارش رویترز، دانشمندان روز چهارشنبه اعلام کردند که شش سازه سنگی دایره‌شکل را در ۳۳۶ متری درون غار برونیکول واقع در منطقه اورن فرانسه کشف کرده‌اند. با آنکه هنوز مشخص نیست که کاربرد این سازه‌ها چه بوده است، اما آنها در زمره قدیمی‌ترین یافته‌های دست‌ساز بشری به‌شمار می‌روند.

دانشمندان معتقدند که این سازه‌ها توسط نئاندرتال‌ها ساخته شده که تقریبا چهل هزار سال پیش و با آمدن نسل اولیه بشر، یعنی هوموساپینس،به اروپا نسلشان منقرض شده است.

این شش سازه که دیواره‌های کوتاه هستند با چکیده‌ (استالاگامیت‌)های سطح غار ساخته شده‌اند. چکیده ستونی از مواد معدنی است که از کف غار بالا آمده است. این دیواره‌ها که تشکیل دو دایره را داده‌اند بین دو تا هفت متر ارتفاع دارند. در تمام آنها اثرات باقیمانده از آتش دیده می‌شود.

دومینیک ژانتی، متخصص وضعیت آب و هوای ماقبل تاریخ و عضو آزمایشگاه آب و هوا و محیط زیست فرانسه می‌گوید: «آنها بیش از دو تن از چکیده‌های شکسته را حرکت داده‌اند.»

این یافته‌ تازه بیش از هرچیز حکایت از آن دارد که نئاندرتال‌ها باهوش‌تر از آن چیزی هستند که تا کنون تصور می‌شد. تحقیقات دیگر نشان می‌دهد که این گونه‌های اولیه حیوانی-انسانی از روش‌های پیچیده برای شکار استفاده می‌کردند؛ حرف می‌زدند؛ آتش را می‌شناختند و بدن‌هایشان را هم رنگ می‌کردند که نوعی کار هنری به حساب می‌آید.

با آنکه سازه‌های دیگری از نئاندرتال‌ها قبلا کشف شده، اما به گفته متخصصان هیچ کدام از آنها به این اندازه چشم‌گیر نبوده اند. آنها می‌گویند که ساختن چنین سازه‌ای در این عمق داخل غار نیاز به رهبری دارد که کار افراد گروه را مشخص کند. همینطور نیاز به ساخت مصالح ساختمانی و همینطور روشن نگاه داشتن فضا برای زمانی طولانی دارد. ژاک ژوبر، استاد زمان‌های ماقبل تاریخ در دانشگاه بوردو می‌گوید: «برای انجام این کار به یک گروه حداقل سه یا چهار نفره نیازمند است. این حکایت از یک جامعه سازمان‌یافته دارد. »

نتایج این کشف تازه در مجله علمی نیچر منتشر شده است.

XS
SM
MD
LG