لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۲

برتری بارانی فرانسه، حذف سوئد و پیروزی انگلیس


 باران شدید منجر به توقف بازی اوکراین و فرانسه شد
باران شدید منجر به توقف بازی اوکراین و فرانسه شد
در آخرین روز از بازیهای دور دوم در مرحله گروهی جام ملت‌های اروپا انگلستان و فرانسه مقابل رقبای خود به برتری رسیدند.

فرانسوی‌ها با ارائه یک بازی منظم و تاکتیکی و رقم زدن پیروزی ۲-۰ مقابل اوکراین، بر تحولی که پس از جام جهانی ۲۰۱۰ در تیمشان رخ داده صحه گذاشتند.

انگلستان هم در یکی از زیبا‌ترین بازیهایی که تاکنون در یورو ۲۰۱۲ برگزار شده، در حالیکه ۲-۱ از زردهای اسکاندیناوی عقب افتاده بود، ۳-۲ از سد این تیم گذشت.

به این ترتیب تیم شایسته سوئد نیز به ایرلند پیوست و از گردونه رقابت‌ها حذف شد. گرچه بازی آخر این تیم مقابل فرانسه در سرنوشت این گروه، تاثیر گذار خواهد بود.

اوکراین برای فرار از حذف، ناگزیر باید انگلستان را از پیش رو بردارد. تیمی که از این به بعد، وین رونی را نیز در اختیار خواهد داشت. شرح بازیهای روز جمعه در ادامه آمده است.

فرانسه ۲ اوکراین ۰

لورن بلان نسبت به بازی نخست، دو تغییر در ترکیب تیمش داد و گائل کلیشی را جانشین پاتریس اورا، و ژرمی مٍنٍز را به جای فلورن مالودا به میدان فرستاد.

در جمع اوکراینی‌ها اما تغییری به چشم نمی‌خورد. اولگ بلوخین به ترکیب تیم برنده مقابل سوئد دست نزده بود.

پیش از بازی، رعد و برق مانع از آن شد که سرود ملی دو کشور شنیده شود. در دقیقه ۴ نیز باران سیل آسا باعث شد بازی قطع شود و در اتفاقی کم سابقه، دو تیم به رختکن بروند.

این رقابت بارانی با یک ساعت تاخیر، مجدداً از سر گرفته شد. خروس‌ها در دقیقه ۳۰ فرصتی عالی را از دست دادند. سانتر فرانک ریبری به منز رسید و ضربه این بازیکن تیم پاری سن ژرمن را پیاتوف مهار کرد.

ا
وکراین در دقیقه ۳۵ می‌توانست به گل برسد. توپی برای شوچنکو ارسال شد، او هم با مهار عالی و شوتی محکم، هوگو لوریس را به واکنش واداشت.

در ادامه روی ضربه‌ای ایستگاهی، سانتر ریبری با ضربه سر فیلیپ مکسز داشت وارد دروازه می‌شد که پیاتوف سنگربان تیم شاختار، این توپ را هم دفع کرد.

در نیمه دوم شوچنکو مجدداً با شوت از راه دور، موقعیت ساز شد اما این فرانسه بود که توانست به گل برسد. پاس کریم بن زما به ژرمی منز رسید و او هم قفل دروازه پیاتوف را شکست.

فرانسه در دقیقه ۵۶ گل دوم را هم زد. باز هم بن زما پاس گل داد. مهاجم رئال مادرید توپ را برای یوهان کابایه ارسال کرد و او هم تیمش را ۲-۰ پیش انداخت.

کابایه باز هم می‌توانست گلزنی کند اما توپش به تیر دروازه خورد. گرچه گل نشدن این توپ نیز مانعی برای صدرنشینی فرانسه در پایان دور دوم بازیهای این گروه نبود.

اولگ بلوخین سرمربی تیم میزبان در پایان بازی گفت: «پس از دریافت گل دوم، بازی برای بازیکنان من به پایان رسید. به هیچ وجه از این موضوع راضی نیستم.»

لورن بلان نیز گفت: شیوه خوبی برای بازی انتخاب کرده بودیم. به دلیل بارش باران مجبور شدیم کمی صبر کنیم ولی بعد از آن وارد زمین شدیم و به بازی خودمان پرداختیم. با وجود باران، زمین شرایط خوبی داشت و به ما اجازه داد بتوانیم برنامه‌هایمان را پیاده کنیم.

انگلستان ۳ سوئد ۲

در آخرین بازی از دور دوم مرحله گروهی یورو و در گروه چهارم، یکی از زیبا‌ترین بازیهای جام (خصوصاً در نیمه دوم) به نمایش گذاشته شد.

در دقیقه ۷ اسکات پارکر هافبک تاتنهام شوت سنگینی نواخت زد که با واکنش خوب آندرس ایساکسون دروازه‌بان سوئد مواجه شد. متقابلاً شوت زلاتان ابراهیموویچ را هم جو هارت دروازه‌بان انگلیس دفع کرد.

در دقیقه ۲۳ با ارسال زیبای استیون جرارد، اندی کارول با ضربه سر فوق‌العاده زیبا، دروازه سوئد را باز کرد تا انگلیسی‌ها را یک بر صفر پیش بیندازد.

در نیمه دوم و در دقیقه ۴۹ ایبرا پشت یک ضربه ایستگاهی ایستاد. ضربه او به دیواره دفاعی خورد و در بازگشت، ضربه خلاقانه ایبرا به اولاف ملبرگ، مدافع پیش تاخته سوئد رسید تا با سر، توپ را به سمت دروازه انگلیس بزند.

همین توپ در میانه راه به گلن جانسن‌ مدافع «سه شیر‌ها» برخورد کرد و وارد دروازه انگلیس شد تا نتیجه یک بر یک شود.

در دقیقه ۵۹ روی ضربه ایستگاهی ارسالی از سمت چپ، بار دیگر ملبرگ با ضربه سر دروازه جو هارت را باز کرد تا سوئد که روی سکوی تماشاگران، برتری عددی نسبت به انگلستان داشت، در مستطیل سبز هم پیش بیفتد.

دو دقیقه بعد تئو والکات به جای جیمز میلنر به بازی آمد. او نیز فقط دو دقیقه پس از ورودش، با شوت غافلگیرانه‌ای که از پشت محوطه جیمه زد، گل تساوی را به ثبت رساند. ایساکسون روی این گل کاملاً مقصر بود.

وقتی کیم کالستروم موقعیت ایده آل برای پیش انداختن سوئد را از کف داد، دقایقی بعد باز هم والکات بود که توپ را سانتر کرد تا دنی ولبک با هوشیاری و ضربه ظریف پشت پا، دروازه سوئد را برای بار سوم باز کند.

در ادامه نیز هر دو تیم موقعیت‌هایی برای افزایش گل‌ها داشتند. جدی‌ترین موقعیت نصیب استیون جرارد شد که در وضعیت دو به تک با ایساکسون، مقهور دروازه‌بان آیندهوون شد.
انگلیس حالا با ۴ امتیاز و به خاطر تفاضل گل کمتر نسبت به فرانسه در رده دوم گروه چهارم قرار گرفته است.
XS
SM
MD
LG