لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۵

تساوی ایتالیا و اسپانیا در نبرد گدانسک؛ شکست ایرلندی‌ها از کرواسی


 بازی ایتالیا و اسپانیا
بازی ایتالیا و اسپانیا
در سومین روز از چهاردهمین دوره جام ملت‌های اروپا، رقابت‌های گروه سوم برگزار شد. در نخستین بازی این گروه، تیم‌های ایتالیا و اسپانیا مقابل هم قرار گرفتند و امتیازات بازی را تقسیم کردند.

کرواسی نیز در شهر پوزنان (لهستان)، مقابل ایرلند که جیووانی تراپاتونی را روی نیمکت دارد، به برتری ۳-۱ رسید.

کروات‌ها در سومین دقیقه گلی زودهنگام را توسط ماریو مانژوکیچ وارد دروازه شی گیون سنگربان آستون ویلا کردند. ایرلند هم در دقیقه ۱۹ با ضربه سر «سن پاتریک سن لجرهال» گل تساوی را به ثمر رساند.

در دقیقه ۴۳ نیکیچا یلاویچ در وضعیتی که تصاویر آهسته تلویزیونی نشان می‌داد آفساید است، کرواسی را ۲-۰۱ پیش انداخت.

در آغاز نیمه دوم، ماریو مانژوکیچ همبازی اشکان دژآگه در ولفسبورگ موفق شد شاگردان اسلاون بیلیچ را ۳-۱ پیش بیاندازد. نیکو کرانچار پسر زلاتکو کرانچار سرمربی سپاهان اصفهان هم در دقیقه ۷۲ به میدان آمد تا به تیمش در حفظ نتیجه کمک کند.

با این پیروزی، کرواسی در صدر جدول گروه سی قرار گرفت. شرح دیگر بازی این گروه بین اسپانیا و ایتالیا در ادامه آمده است.

اسپانیا ۱ ایتالیا ۱

این بازی به قضاوت ویکتور کاسای از مجارستان و با حضور ۳۹ هزار تماشاگر در ورزشگاه گدانسک (لهستان) برگزار شد و با گل‌هایی که در نیمه دوم به ثمر رسید، به تساوی ۱-۱ انجامید.

اسپانیا که فاتح جام جهانی ۲۰۱۰، مدافع عنوان قهرمانی و تیم نخست در رتبه بندی فدراسیون جهانی فوتبال است روزی سخت را مقابل آتزوری سپری کرد و به رغم برتری ۶۰ درصدی در مالکیت توپ تفوق چشمگیری در جریان بازی نداشت.



شاگردان چزاره پراندلی ضمن به ثمر رساندن گل نخست موقعیت‌های خطرناکی را هم در هر دو نیمه روی دروازه کاسیاس ایجاد کرد. گرچه اسپانیا حضور بیشتری در محوطه جریمه لاجوردی‌پوشان داشت اما موقعیت‌های ایتالیا که کاسانو، تیاگو موتا، بالوتلی، دی ناتاله و مارکیزیو هدر دادند، در مجموع تا حدودی خطرناک‌تر بودند.

در آن سوی میدان نیز اینیستا و سیلوا تا آستانه فروپاشی دروازه بوفون پیش رفتند. فرناندو تورس هم که از دقیقه ۷۴ به میدان آمده بود، می‌توانست تیمش را به سه امتیاز شیرین مسابقه برساند اما توپ را از روی سر بوفون و سقف دروازه به خارج زد.

گل‌های این بازی را دی ناتاله در دقیقه ۶۱ برای ایتالیا و فابرگاس در دقیقه ۶۴ برای اسپانیا به ثمر رساندند.

از جمله لحظات حساس بازی در دقیقه ۵۴ سرجیو راموس توپ را در زمین خودی لو داد تا ماریو بالوتلی در محوطه جریمه اسپانیا صاحب موقعیت تک به تک شود. اما تعلل عجیب مهاجم منچسترسیتی باعث شد راموس از پشت سرش سر برسد و اشتباه خود را جبران کند.

این اشتباه بالوتلی برای پراندلی به اندازه‌ای غیر قابل تحمل بود که دو دقیقه بعد تعویضش کرد و دی ناتاله را به میدان آورد.

هواداران اسپانیا در لهستان
هواداران اسپانیا در لهستان
دی ناتاله نیز تعویضی طلایی بود و با ایجاد شکاف در عمق دفاع تیم قهرمان جهان، ایکر کاسیاس را در ۱۳۲مین بازی ملی‌اش به زانو در آورد.

فقط سه دقیقه بعد، مشابه همین گل در طرف دیگر میدان به ثمر رسید و فابرگاس دروازه بوفون را در ۱۱۵مین حضور ملی‌اش باز کرد تا کاپیتان‌های دو تیم در روزی که خوش درخشیدند، یک گل را در چارچوب خود ببینند.

فرناندو تورس هم که به جای زننده گل اسپانیا وارد زمین شده بود، ابتدا صاحب موقعیت تک به تک شد، اما نتوانست بوفون را دریبل کند. تورس در دقیقه ۸۵ هم قصد داشت با ضربه چپ، گلزنی کند که باز هم ناکام ماند.

اظهارات مربیان

چزاره پراندلی در پایان بازی با عادلانه خواندن نتیجه بازی گفت: «حیف شد که نتوانستیم از موقعیت‌هایمان بهره ببریم. تیم ما بازی گروهی خوب و منسجمی ارائه کرد.»

دل بوسکه نیز با ابراز رضایت از عملکرد شاگردانش گفت: «می‌دانستیم که ایتالیا به شدت ما را تحت فشار خواهد گذاشت. هر دو تیم فرصت‌هایی داشتند و از نتیجه به دست آمده راضی هستم.»

تیم اسپانیا با ارنج ایکر کاسیاس، جرارد پیکه، سرجیو راموس، آلوارو آربلوا، جوردی آلبا، آندرس اینیستا، ژاوی هرناندز، سسک فابرگاس (فرناندو تورس)، ژابی آلونسو، سرجیو بوسکتس و دیود سیلوا (خسوس ناواس) بازی کرد.

ویسنته دل بوسکه در این بازی از جوردی آلبا مدافع چپ والنسیا به طور کامل استفاده کرد تا او ششمین بازی ملی‌اش را با نمایشی قابل قبول پشت سر بگذارد.

در آن سوی زمین هم ایتالیا با جان لوئیجی بوفون، کریستین ماجو، جورجو کیه‌لینی، لئوناردو بونوچی، تیاگو موتا (آنتونیو نوکه‌رینو)، کلودیو مارکیزیو، امانوئله جیاکرینی، دانیله ده‌روسی، آندریا پیرلو، ماریو بالوتلی (آنتونیو دی ناتاله) و آنتونیو کاسانو (سباستین جیووینکو) به میدان آمد.

روز دوشنبه در ادامه این رقابت‌ها و از گروه دی تیم‌های انگلستان و فرانسه به مصاف هم خواهند رفت. اوکراین و سوئد نیز برگزار کننده بازی دوم خواهند بود که آخرین بازی از دور نخست جام چهاردهم محسوب می‌شود.
XS
SM
MD
LG