لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۳

خوش‌بینی معاون پیشین آژانس به توافق هسته‌ای


اولی هاینونن
اولی هاینونن

اولی هاینونن، معاون پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و از اعضای کادر علمی دانشگاه هاروارد آمریکا، می‌گوید به رغم دشواری‌های فنی و سیاسی در گفت‌وگوهای اتمی، سرانجام، توافق همه‌جانبه بدست خواهد آمد.

این کارشناس امور اتمی در گفت‌وگوی اختصاصی با رادیو فردا، با ابراز نگرانی نسبت به برخی مخالفت‌های در درون جمهوری اسلامی گفت که در ایران بعضی‌ها مایل به حل مساله اتمی نیستند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:34 0:00
لینک مستقیم


اولی هاینونن از کارشناسان شناخته شده امور اتمی، بیست و هفت سال در مقام معاونت مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین خدمت کرده و سرپرستی بخش ایمنی آژانس را نیز برعهده داشته است.

آقای هاینونن که به مسایل مربوط به برنامه هسته‌ای دولت ایران آشنایی دیرینه دارد، روز سه‌شنبه هشتم مهرماه، در حاشیه نشستی برای بررسی جوانب توافق احتمالی اتمی با ایران که در یکی از تالارهای مجلس نمایندگان آمریکا برگزار شده بود، در گفت‌وگویی اختصاصی با رادیو فردا تاکید کرد که دیر یا زود، توافق همه‌جانبه اتمی ایران و قدرت‌های بزرگ جهان، به دست خواهد آمد.

این عضو هیات علمی دانشکده کندی در دانشگاه هاروارد می‌گوید: «روزی توافق اتمی صورت خواهد گرفت؛ پرسش این است که کدامیک از طرف‌ها بر سر خواست‌ها و شرط‌های خود پافشاری خواهد کرد؟ ولی در هر صورت توافق بدست خواهد آمد چرا که نمی‌توان برای همیشه به وضع موجود ادامه داد. لازم است که موازنه‌ای [بین خواست‌ها و شرایط دو طرف] برقرار شود و این نکته است که [در حال حاضر] مشکل‌آفرین شده. باید دید شرایط و قید و بندهای توافق که برای غرب پذیرفتنی باشند، کدامند؟».

آقای هاینونن به برخی دشواری‌ها هم اشاره می‌کند و می‌گوید که آژانس هنوز نتوانسته میزان مواد اتمی را که ایران در اختیار دارد روشن کند. نکته دیگر برنامه سانتریفیوژهاست. تعداد سانتریفیوژهای تولید شده و تعدادی که نصب شده بطور دقیق روشن نیست که در این زمینه هم به درست‌آزمایی نیازمندیم. ایران تعداد زیادی سانتریفیوژ از نوع « آی آر ۱» دارد و تعدادی هم « آی آر ۲» که نوع پیشرفته‌تر برای غنی‌سازی است.

اینها از جمله نکات مبهم فنی است که باید به تایید نهایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برسد و پس از آن، آژانس درست بودن آن را به طور رسمی اعلام کند.

با اشاره به این که ایالات متحده پیشتر گفته است که گفت‌وگوها نمی‌تواند برای همیشه ادامه یابد، عقیده آقای هاینونن را از زمان احتمالی سرانجام گفت‌وگوهای نمایندگان ایران و گروه ۱+۵ جویا می‌شویم.

این مقام پیشین آزانس می‌گوید: «این امر ممکن است که به یک روند طولانی تبدیل شود و توافق اقدام مشترک به سال آینده هم کشیده شود، ولی در یک نقطه، توافق سرانجام بدست خواهد آمد.»

اولی هاینونن با نگرانی به تلاش‌های مخالفان توافق همه‌جانبه اتمی ایران و قدرت‌های بزرگ هم اشاره می‌کند و می‌گوید: «تردید ندارد که در ایران، برخی مایل به حصول توافقنامه اتمی نیستند».

شواهدی که موجب این نگرانی می‌شود، مطالب برخی از مطبوعات درون ایران و بازتاب سخنان اصولگرایان و برخی مقام های سپاه پاسداران است ولی جمعه گذشته چهارم مهرماه، حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در اشاره به احتمال توافق همه‌جانبه گفت که دستیابی به چنین توافقی تا ۲۴ نوامبر آینده، سوم آذر ماه که مهلت پایانی گفت‌وگوهای جاری است، امکان‌پذیر است.

در واشینگتن نیز، صحبت‌های کارشناسان اتمی، سیاسی و تحلیلگران در نشست‌های گوناگونی که در اندیشکده‌ها برپا می‌شود، برسر لزوم ادامه گفت‌وگوهای اتمی کشورهای عضو گروه ۱+۵ با ایران و چگونگی رسیدن به توافق همه‌جانبه است، توافقی که به رفع نگرانی جامعه جهانی و برچیدن تدریجی تحریم‌ها رسمیت خواهد داد.

XS
SM
MD
LG