لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۱

پیام‌های بالادستی و کلید خوردن تجمعات خیابانی علیه دولت روحانی


روز چهارشنبه در تهران تجمعی برگزار شد که باوجود غیرقانونی اعلام شدن از سوی استاندار، برخوردی با آن صورت نگرفت. تجمعی که شرکت‌کنندگان در آن خواستار برخورد دولت با بدحجابی بودند.

شعارهایشان مطالباتی چون لزوم «پیگیری شکایت از بدحجابان توسط مدعی‌العموم٬ را‌ه‌اندازی ستاد مردمی پیشگیری و حفاظت اجتماعی و تاسیس دادسراها و شعبات برخورد با بدحجابی٬ را مطرح کرده بودند و البته در میانشان چهره‌های شناخته شده‌ای چون حسین الله اکرم از رهبران پیشین جریان انصار حزب‌الله به چشم می‌خورد. برگزاری این تجمع یادآور تجمعات مشابهی بود که نزدیک به یک دهه پیش در شهرهای بزرگ ایران درباره مسائل فرهنگی و اجتماعی برگزار می‌شد و مدت‌ها بود که دیگر مردم شهرهای بزرگ شاهد این گونه تجمعات نبودند. اما چه شده که بار دیگر تجمعی که رسانه‌های ایران گفته‌اند چند صد نفر در آن شرکت داشتند و استاندار تهران می‌گوید بدون مجوز بوده، در قلب تهران برگزار می‌شود؟ رضا حقیقت‌نژاد روز نامه‌نگار و تحلیلگر مسائل ایران این سوال را چنین پاسخ می‌دهد؟

رضا حقیقت‌نژاد: «اصل برگزاری این تجمع محصول پیام‌های بالادستی است. در چند ماه اخیر وقتی مجلس خبرگان رهبری بیانیه می‌دهد در مورد مسئله فرهنگی، رهبر ایران نگرانی‌اش را در این زمینه اعلام می‌کند، در مجلسی که داعیه همکاری با دولت را دارد تندروترین نماینده موفق می‌شود برای وزیر ارشاد کارت زرد بگیرد و رهبری ایران در نمایشگاه کتاب حضور پیدا نمی‌کند و مراجع تقلید و روحانیون بلندپایه به خاطر انتصاب برخی زنان به سمت‌هایی مانند فرمانداری به دولت تذکر می‌دهند، یک عرصه‌ای بوجود می‌آید که آن جامعه تندرو احساس می‌کند که الان فرصتی است که خودی نشان بدهد، و از این شکافی که وجود دارد استفاده کند تا بتواند فشار خود بر دولت را افزایش دهد. یک سری نهادهای واسطه وجود دارند مانند سازمان بسیج دانشجویی و مثل بعضی از احزاب سیاسی مانند جبهه پایداری که از این پیام بالادستی و از این بدنه فعال پایینی استفاده می‌کنند تا به مقاصد سیاسی خود که همان تحدید و منفعل کردن دولت است، برسند.»

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:44 0:00
لینک مستقیم

حسین هاشمی استاندار تهران در واکنش به تجمع چهارشنبه بعد از ظهر تهران به خبرگزاری ایسنا گفته این تجمع خلاف قانون بوده و کسی که می‌خواهد نهی از منکر کند٬ خودش نباید چنین خلافی را انجام دهد.»

به گفته اقای هاشمی دولت به هیچ وجه با تجمعات غیرقانونی موافقتی ندارد. باوجود این اظهارات، گزارشی از برخورد نیروهای انتظامی با تجمع‌کنندگان میدان فاطمی منتشر نشده است. پیش از این نیز در اصفهان گروهی که مخالف خاکسپاری ریچارد فرای ایران شناس آمریکایی در این شهر بودند با تجمعی بدون مجوز مخالفت شدید خود را با موافقت ضمنی مسولان دولتی نشان دادند. در چنین شرایطی با تداوم برگزاری چنین تجمعاتی دولت حسن روحانی قصد نشان دادن واکنشی خواهد داشت؟

رضا حقیقت‌نژاد می‌گوید: « «عدم واکنش دولت اقای روحانی یک فرصت مناسب برای آنها بوجود آورده است. در زمان آقای احمدی‌نژاد، اگرچه باور نداشتیم که او به آن آزادی‌هایی که می‌‌گوید معتقد است، ولی همین غیر قابل پیش‌بینی‌بودن یا اظهار نظرهای صریحش در برابر برخی واکنش‌ها به نوعی منع ایجاد کرده بود. الان با توجه سابقه و هویت سیاسی وزیر کشور آقای روحانی انتظار نمی‌رود که او در مقابل اینها بایستد. آن طرف هم موضوع را درک کرده و به صحنه‌سازی خود ادامه می‌دهد. اگر مبنا را برخی از سیگنال‌های سیاسی بدانیم و مثلا آقای حسینیان در مجلس گفتند که مهلتی که به روحانی داده بودیم تمام شده است... در آینده این اقدامات افزایش پیدا خواهد کرد... و با توجه به پیام‌های بالادستی .... خیلی با خیال راحت و در خیابان به دولت آقای روحانی فشار می‌آوردند. اینها گامی هم برای پیشگیری برمی‌دارند تا به گفته خودشان به آن سیاست‌های فرهنگی دولت اصلاحات هم فضا برنگردد.»

استاندار تهران در اظهارنظر دیگری پیرامون تجمع روز چهارشنبه در تهران گفته که هفته آینده در شورای تامین استان در رابطه با چنین تجمعاتی بحث خواهد شد و نحوه برخورد با آن نیز به گفته آقای هاشمی مورد توجه قرار می‌گی
  • 16x9 Image

    بابک غفوری آذر

    بابک غفوری‌‌آذر تهیه‌کننده پادکست «صحنه» در رادیوفرداست و در این پادکست تحولات حوزه سینما و تئاتر  را دنبال می‌کند. او که از سال ۱۳۸۹ به رادیوفردا پیوست، گزارش‌های تحقیقی مختلفی را نیز درباره اتفاقات دهۀ اول استقرار حکومت جمهوری اسلامی منتشر کرده است. بابک غفوری آذر روزنامه‌نگاری را از سال ۱۳۸۰ در ایران آغاز کرده است.

XS
SM
MD
LG