لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۹

محرومیت محسن قهرمانی و دستیار دایی در پرونده رسوایی داوری


 محسن قهرمانی
محسن قهرمانی
محسن قهرمانی داور دیدار جنجالی تیم‌های فوتبال پرسپولیس و سپاهان در هفته دهم لیگ بر‌تر و چند نفر دیگر از افراد مرتبط با فساد داوری هفته‌های اخیر فوتبال ایران با محرومیت مواجه شدند.

محمدرضا مولایی دستیار علی دایی در پرسپولیس «تا اطلاع ثانوی» از فعالیت در فوتبال منع شده است. مولایی دوشنبه شب در برنامه ۹۰ گفت محسن قهرمانی قبل از بازی پرسپولیس و سپاهان با او تماس گرفته و از علی دایی گله کرده است. زیرا او قبلاً برای راه آهن، یک بازی را درآورده اما تیم راه آهن بد حساب بوده و پنج میلیون تومان از بدهی خود را هنوز پرداخت نکرده!

با این حال آقای مولایی توضیح نداد چرا علی دایی این ماجرا را قبل از بازی به فدراسیون فوتبال منتقل نکرده است. زیرا در ماده ۱۸مقررات اخلاقی فیفا آمده باید هرگونه تخلف فوراً گزارش شده و افراد، مکلف به مشارکت در روشن شدن حقایق هستند. اما دایی فقط از طریق مولایی پیغام داده که «این حساب و کتاب‌ها ربطی به او ندارد». حال این پرسش مطرح است که اگر محسن قهرمانی در دقایق ابتدایی، میثم حسینی را از زمین اخراج نمی‌کرد و برای سپاهان پنالتی نمی‌گرفت، آیا دایی افشاگری‌های اخیر را درباره قهرمانی انجام می‌داد؟

مولایی در همین برنامه تاکید کرد که علیپور به او گفته است قصد دارد پرونده اخیر را «در یک دایره محدود» ببندد. عادل فردوسی‌پور هم با ابراز تاسف از این دیدگاه گفت مشکل اصلی فوتبال ما همین است که همیشه پرونده معضلات بزرگی از این دست را می‌خواهیم با محروم کردن افراد گمنامی مثل علیرضا ایلدروم، مربی بدنساز و غیره ببندیم.

حجت‌الاسلام علیپور دبیر ستاد مبارزه با تخلفات حرفه‌ای فوتبال گفته است محسن قهرمانی همراه با کرمانشاهی و ایلدروم دو کمک داور بازی پرسپولیس و سپاهان از کلیه فعالیت‌های داوری محروم هستند. منوچهر بادیه از باشگاه نفتون «به این دلیل که مسائل را صادقانه بیان نکرده‌اند» هم مثل علی حاتم تا اطلاع ثانوی از فعالیت‌های فوتبالی محروم شده‌. است.

حاتم مدیر اجرایی سابق تیم راه آهن و کسی که امروز بدون عنوان مشخص، همراه علی دایی در کارهایی اجرایی پرسپولیس فعالیت می‌کند، درباره محرومیتش گفته است: «برای آقای علیپور متاسفم که با من این رفتار را می‌کند. البته ایشان یا زورش نمی‌رسد یا اینکه خودش هم آلوده است.»

این در حالی است که دو روز قبل از محرومیت حاتم، محمد مایلی‌کهن در درگیری لفظی با علی دایی، او را متهم کرده بود که کنار خودش «کارچاق‌ کن» هم دارد. بخش فارسی سایت گل هم نوشته است که علیپور بخشی از مستندات خود درباره حاتم را از مایلی‌کهن گرفته است.

علیپور در پاسخ به اتهامات دقیق افراد محروم گفته است: «دلیل عمده محرومیت آنها کتمان حقایق بوده است. ما فرصت‌های زیادی در نظر گرفتیم تا صادقانه مسائل را بیان کنند و جو تلطیف شود. اما به دلیل اینکه اعلام نکردند، محروم شدند.»

کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی هم از ابتدا درگیر این ماجرا بود و افراد مرتبط با قضیه فساد داوری را به مجلس فرا می‌خواند. این کمیته در آخرین نشست خود امیر قلعه‌نویی، حمید درخشان، محمدرضا کربکندی سرمربی سابق ذوب‌آهن، امیر عابدینی مدیرعامل داماش و کاظم اولیایی مدیرعامل سابق پاس همدان به اتفاق مهدی رحمتی و سیاوش اکبرپور را دعوت کرد.

علی کفاشیان رییس فدراسیون فوتبال درباره ورود مجلس به بحث رشوه و تبانی در فوتبال می‌گوید: مجلس حق دارد در مسائل و مشکلاتی که در جامعه رخ می‌دهد سوال کند. هر زمانی هم که بخواهند ما برای پاسخگویی آماده هستیم.

محمد رویانیان مدیرعامل پرسپولیس به محرومیت مولایی و حاتم اعتراض کرده و می‌گوید: من باید بدانم تخلف مولایی و حاتم چه بوده، چرا این موضوع را به پرونده قهرمانی ربط داده‌اید. ما از قهرمانی شکایت کرده‌ایم و شاهدان نیز نظر خود را گفته‌اند اما به اشتباه کسانی را محروم کرده‌اید که فقط راست گفته‌اند. من دلیلش را نمی‌دانم و قطعاً به این رأی اعتراض داریم.

مسئولین باشگاه راه آهن هم اظهارات مولایی بدنساز پرسپولیس را تکذیب کرده‌اند و می‌گویند هرگز هیچ پیشنهادی از طرف عوامل این باشگاه به محسن قهرمانی برای اعمال تخلف به سود این تیم ارائه نشده است. مهدی تارتار سرمربی سابق راه آهن هم روی خط برنامه ۹۰ گفت هنگام سرمربیگری او حتی پولی برای پرداخت دستمزد بازیکنان نیز موجود نبوده است.

محسن قهرمانی هم حاضر نشد روی خط برنامه ۹۰ بیاید و درباره حکم فدراسیون فوتبال از خودش دفاع کند.
XS
SM
MD
LG