لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۸

بقای پیکان و سقوط راه‌آهن؛ سیاسی یا ورزشی؟


کمیته استیناف فدراسیون فوتبال ایران به دلیل استفاده «غیر مجاز» از مارتین موتومبا، رأی به سقوط باشگاه لیگ برتری راه‌آهن داده است.

پیش از این کمیته انضباطی، رأی به ابطال شکایت از راه‌آهن داده بود، باشگاهی که جزء اموال بابک زنجانی است و زیر نظر دادستانی تهران قرار دارد. طرف مقابل، تیم پیکان است که وقتی سقوط کرد با موافقت وزیر صنعت، معدن و تجارت خواستار خریداری باشگاه استقلال شده بود.

یک طرف دیگر ماجرا، باشگاه مس کرمان است که با توجه به رأی کمیته استیناف، خواستار برگزاری بازی حذفی با پیکان شده اما نه پیکان و نه فدراسیون فوتبال، تمایلی به انجام این مسابقه ندارند.

موتومبا متولد سوئد است و برای تیم ملی نوجوانان این کشور بازی کرده اما بعداً برای تیم ملی بزرگسالان اوگاندا هم به میدان رفته. او یازدهم اسفند، برای نیم‌فصل به راه‌آهن پیوست. سه روز بعد فدراسیون ترکیه صدور ITC را مردود دانست و اعلام کرد این بازیکن با باشگاه اردو اسپور قرارداد دارد.

یک روز بعد، مجدداً راه‌آهن خواستار ITC شد که این بار در تاریخ بیستم اسفند، فدراسیون ترکیه ضمن موافقت، اعلام کرد موتومبا قراردادش را هفتم دی در ترکیه فسخ کرده است. یعنی آخرین روز مهلت نقل و انتقالات نیم‌فصل در ایران.

کمیته استیناف هنوز با شفافیت اعلام نکرده که تخلف مزبور در ترکیه صورت گرفته یا ایران و یا هر دو طرف ماجرا. اما آنچه مشخص است، موتومبا بعد از فسخ قراردادش در ترکیه هم برای این تیم بازی کرده است.

او به شش جلسه محرومیت و پرداخت جریمه نقدی محکوم شده. نتیجه بازی‌های راه‌آهن مقابل پرسپولیس، نفت مسجد سلیمان، پیکان، استقلال خوزستان و سایپا که با حضور این بازیکن برگزار شده، ۳-۰ به نفع حریفان تغییر کرده است.

بر این اساس تیم راه‌آهن که در هفته‌های پایانی لیگ برتر با تغییر سرمربی و انجام بازی‌های خوب در لیگ برتر ماندگار شده بود، باید در لیگ دسته اول به میدان برود.

بازیکنان تیم راه‌آهن در اعتراض به این تصمیم، مقابل سازمان لیگ تجمع کردند. آنها اعتقاد دارند که کمیته استیناف رأی عادلانه‌ای صادر نکرده است.

بهادر عبدی از بازیکنان راه‌آهن به خبرگزاری ایسنا گفت: «برای نگه داشتن راه‌آهن در لیگ از جان و دل مایه گذاشتیم. ما نتیجه بازی را در درون زمین رقم زدیم ولی متاسفانه بیرون از زمین کاری کردند که سقوط کنیم. درست است که تیم ما هیات مدیره، تشکیلات و مالک مشخصی ندارد ولی برای این تیم زحمت کشیده‌ایم و حقمان را می‌خواهیم.»

حاشیه‌های ماجرا محدود به سقوط راه‌آهن نیست. تیم دولتی پیکان در شرایطی جای این تیم را گرفته است که حتی با تغییر امتیازات و دگرگونی جدول، نمی‌تواند به‌طور مستقیم صعود کند و باید در بازی حذفی، مقابل مس کرمان نماینده دسته اول قرار بگیرد.

مشخص نیست چرا در شرایطی که هنوز پرونده راه‌آهن مختومه نشده بود، کمیته برگزاری مسابقات با انجام دیدار حذفی بین استقلال خوزستان و مس کرمان موافقت کرد.

غلامرضا بهروان در پاسخ می‌گوید: «همان موقع که پرونده راه‌آهن در جریان بود با ارکان قضایی تماس گرفتیم که آنها نیز گفتند که شما برنامه‌تان را اجرا کنید. حالا در مورد این که بازی پلی‌آف مجدداً برگزار شود یا خیر، تصمیم‌گیری خواهیم کرد.»

دادستانی تهران به‌عنوان متولی تعیین تکلیف اموال بابک زنجانی که شامل باشگاه راه‌آهن هم می‌شود، نسبت به رأی کمیته استیناف معترض است. زیرا سقوط این تیم، به میزان چشمگیری از ارزش مادی این باشگاه می‌کاهد.

باشگاه راه‌آهن مدعی است در جریان تخلف موتومبا نبوده و استناد کمیته استیناف در این باره «کذب محض» است.

ایسنا نوشته «نشستی با حضور بازپرس پرونده بابک زنجانی و مسئولان فدراسیون فوتبال برگزار خواهد شد.»

با تجدیدنظرخواهی باشگاه راه‌آهن و دادستانی تهران، این رأی بر اساس آیین‌نامه انضباطی فدراسیون فوتبال، با دستور رئیس فدراسیون قابل پیگیری مجدد است.

اگر رأی به قوت خود باقی بماند هم دبیر کمیته استیناف می‌گوید قرار نیست دیدار پلی‌آف مجددی برای تعیین آخرین نماینده در لیگ برتر برگزار شود.

فرشاد سپهر گفت: «دیداری برگزار نمی‌شود و راه‌آهن به‌جای پیکان به لیگ دسته یک سقوط می‌کند. چندین جلسه با حضور وکلای دو باشگاه برگزار شد و اجماع اعضای دو تیم این بود که راه‌آهن از جعلی بودن مدارک موتومبا مطلع است.»

صالحی رئیس کمیته استیناف، نظر دیگری دارد و می‌گوید: «اینکه چه تصمیمی در مورد بازی پلی‌آف گرفته می‌شود به عهده سازمان لیگ و کمیته برگزاری مسابقات است.»

باشگاه پیکان پس از شکست مقابل راه‌آهن در دیداری جنجالی و پر زد و خورد، به کمیته انضباطی شکایت کرد اما این کمیته پس از بررسی‌های انجام شده راه‌آهنی‌ها را مبرا از تخلف دانست و شکایت پیکانی‌ها را مردود اعلام کرد تا پرونده به کمیته استیناف برود.

بر اساس ماده ۸۶ کمیته انضباطی در صورت اثبات سهل‌انگاری برگزارکنندگان مسابقات در احراز صلاحیت بازیکن، فقط بازیکن از ادامه حضور در رقابت‌ها منع شود و نتیجه تغییر نمی‌کند.

حالا محمود شیعی مدیرعامل پیکان می‌گوید: کمیته استیناف شجاعت خود را نشان داد. خوشحالم از اینکه حق به پیکان داده شد و به‌طور حتم دیگر نیاز به حضور در بازی پلی‌آف نیست

باشگاه مس کرمان در دیدار حذفی به استقلال خوزستان باخت و از راهیابی به لیگ برتر بازماند، با این رأی کمیته استیناف، این تیم باید با پیکان بازی می‌کرد. این باشگاه با صدور بیانیه‌ای، خواهان برقراری عدالت شده است.

در بیانیه مس کرمان آمده است: به همان شکل که این حکم موجب تغییر در جدول رده‌بندی شد، باید در رابطه با بازی حذفی نیز اعمال شود. تیم جدیدی در رده چهاردهم قرار گرفته و باید مقابل تیم سوم لیگ دسته اول قرار بگیرد.

مس کرمان در بیانیه‌اش تاکید کرد: «اگر با حکم فدراسیون تیم جدیدی هم در رده سوم لیگ دسته اول قرار می‌گرفت، قطعاً فدراسیون حکم به تکرار بازی پلی‌آف می‌داد. مس کرمان منتظر رفتار عادلانه و حکم قانونی برای انجام دوباره بازی پلی‌آف است.»

باشگاه پیکان پیش از این خواستار توقف بازی حذفی شده بود تا در صورت صدور رأی، یک طرف این مسابقه باشد اما حالا که رأی صادر شده، انجام این بازی را ضروری نمی‌داند.

پیش از صدور رأی، محمد جمشیدی رئیس هیات مدیره پیکان به خبرگزاری فارس گفته بود: «درخواست کرده‌ایم بازی پلی‌آف را عقب بیاندازند اما معلوم است که پیش از بررسی، تصمیم گرفته شده و نمی‌خواهند به صورت جدی به این مسئله رسیدگی کنند.»

XS
SM
MD
LG