لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۸

دو تیم همنام از یک شهر در لیگ برتر فوتبال ایران


در فاصله دو هفته تا آغاز فصل جدید لیگ برتر فوتبال ایران، برخی تصمیمات و مسائل مربوط به این رقابت‌ها با قوانین و عرف رایج فوتبال حرفه‌ای جهان در تضاد است.

ملوان بندرانزلی که فصل قبل تا هفته پایانی برای بقا در لیگ برتر جنگید، هنوز سرمربی خود را نمی‌شناسد. اگر همین امروز هم سرمربی این تیم انتخاب شود، فرصتی حتی برای آماده‌سازی نسبی تیمش نخواهد داشت.

قرعه‌کشی مسابقات برگزار شده اما هنوز رسماً اعلام نشده از بین دو تیم پیکان و راه آهن کدام یک لیگ برتری خواهد شد. نمایندگان هر دو تیم در مراسم قرعه‌کشی حاضر بودند و طبق اعلام سازمان لیگ، حریف فولاد خوزستان در هفته نخست، پبکان/راه‌آهن خواهد بود!

اگر راه آهن لیگ برتری شود، رای کمیته استیناف چه توجیهی خواهد داشت و اگر پیکان را انتخاب کنند، چه پاسخی به اعتراض مس کرمان خواهند داد که مطابق قانون، باید در بازی رفت و برگشت گزینشی، مقابل پیکان قرار می‌گرفت.

باشگاه صبا قم فقط یک روز پیش از بلاتکلیفی مدیریتی‌اش خارج شده و در اختیار استانداری قم خواهد بود. سایپا هم با وجود مخالفت وزارت ورزش، پیگیر بحث انتقال تیمش از کرج به تهران است.

پرسپولیس با وجودیکه اردوی ترکیه‌اش را سپری می‌کند، هنوز در پی بازیکن خارجی برای دو پست کلیدی‌اش است.

با وجود اعلام منع قانونی برای جذب بازیکن و مربی در تیم‌هایی که تسویه حساب فصل‌های قبل را انجام نداده‌اند، روزنامه ورزشی دولت تاکید کرده است که ۱۹ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان، جمع بدهی تیم‌هاست. حدود ۱۵ میلیارد تومان بدهی‌ مالیاتی، به انضمام جرایم سنگین ارزی بازیکنان و مربیان خارجی که به فیفا شکایت کرده‌اند نیز به این مبلغ افزوده می‌شود.

این مبالغ هنگفت، تعهدات لیگی است که گرچه حرفه‌ای است اما درآمدی ندارد و صداوسیما نیز حاضر به پرداخت تعهدات قانونی‌اش نشده.

صرف نظر از مشکلات و ابهامات یادشده، بحث انتقال امتیاز فولاد نوین اهواز به استقلال اهواز، از مهم‌ترین تخلفات رخ داده برای فصل جدید لیگ برتر است. تصمیمی که فدراسیون فوتبال با همراهی و حمایت مقامات سیاسی استان خوزستان، به ابهاماتش لعاب قانونی زده.

فولاد نوين قهرمان ليگ دسته اول شد اما به خاطر حضور تیم همنام در ليگ برتر، باید در همان لیگ باقی می‌ماند. فرایندی مرسوم در تیم‌های برتر فوتبال جهان، مانند بارسلونا ب و رئال مادريد کاستيا، بنفيکا ب و پورتو ب، تيم آماتورهای بايرن مونيخ و تيم‌های دوم و سوم آتلتيکو مادريد.

این‌ تیم‌ها اگر قهرمان دسته اول بشوند هم نمی‌توانند در لیگ برترحضور یابند. چنین خواسته‌ای هم ندارند و فلسفه وجودی‌شان استفاده از بازيکنان جوان و مسئولیت سازندگی برای تيم اصلی است که ضمن خودکفایی باشگاه، درآمدزا هم باشد.

طبق اساسنامه فيفا که در اساسنامه فدراسيون ايران نيز قید شده، هيچ شرکت، شخص حقيقی يا حقوقی نمی‌تواند همزمان دو تيم را در يک ليگ به ميدان بفرستد. اما چنین قانونی، توجیه مناسبی واگذاری امتیاز به یک باشگاه دیگر نیست.

سه تیم با نام استقلال در فصل جدید لیگ برتر حضور خواهند داشت که دو تیم از یک شهر هستند و گویا در یک ورزشگاه هم بازی خواهند کرد! استقلال خوزستان و استقلال اهواز، این دومی، از امتیاز فولاد نوین استفاده خواهد کرد.

در حالی که طبق قانون اگر رفتار می‌شد، فولاد نوین در لیگ دسته اول می‌ماند و فرصت حضور در پلی آف و بازی در لیگ برتر به تیم‌هایی چون مس کرمان یا نساجی قائمشهر می‌رسید.

XS
SM
MD
LG