لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۱

تیم ملی فوتبال ایران طلسم ۲۲ ساله ترکمنستان را شکست


بازی ایران-ترکمنستان
بازی ایران-ترکمنستان

از مرحله گروهی رقابت‌های مقدماتی جام جهانی در منطقه آسیا، تیم ملی فوتبال ایران که با ترکیبی متحول شده و جوان‌تر از دیدارهای قبلی به میدان رفته بود، در ورزشگاه آزادی با نتیجه ۳-۱ از سد ترکمنستان گذشت.

ایران با این نتیجه ۱۱ امتیازی شد و با تفاضل گل بهتر، جای عمان را در صدر جدول گرفت. بازیکنان ایران پس از بازی از ورزشگاه، روانه فرودگاه شدند تا با سفری ۳۹ ساعته از طریق دوبی و سئول راهی گوام شوند.

تیم ملی ایران در مصاف با ترکمنستان، جز در دو دیدار ابتدایی که سال ۱۹۹۳ برگزار شد در بقیه دیدار‌ها از دستیابی به پیروزی بازمانده بود. آن دو برتری نیز در جام اکو رقم خورد که ترکمنستان تازه به استقلال رسیده و هنوز عضو فیفا نشده بود.

این دو تیم، سپس در بازی‌های آسیایی هیروشیما به تساوی رسیدند که صعود ترکمنستان و حذف شاگردان استانکو پوکله‌پوویچ را در پی داشت.

سال ۱۹۹۶ هم شاگردان محمد مایلی کهن در عشق آباد و تهران مغلوب ترکمنستان شدند. در آن تیم علی دایی، خداداد عزیزی، حمید استیلی، احمدرضا عابدزاده، کریم باقری و دیگر ستارگان دهه نود فوتبال ایران عضویت داشتند.

آخرین جدال دو تیم در دور رفت همین بازی‌ها به انجام رسید و با وجود گلزنی زود هنگام سردار آزمون، ترکمنستان توانست گل مساوی را بزند و حملات بعدی ایران، تغییری در نتیجه ایجاد نکرد.

ماجرای دور رفت در بازی برگشت نیز در آستانه وقوع بود و ترکمنستان در دقیقه ۶۲ به گل رسید اما این بار همبازیان دژآگه که برای نخستین بار کاپیتان تیم ملی شده بود، خیلی زود به بازی برگشتند و دو گل دیگر زدند تا طلسم ۲۲ ساله را بشکنند.

در نیمه اول و ششمین دقیقه از بازی، کرنر ارسالی دژآگه را مرتضی پورعلی گنجی با پرشی بلند و ضربه سر به تور رساند. در ادامه، موقعیت‌های متعدد ایران با استقرار هشت بازیکن سبزپوش و سختکوش در خط دفاعی، وارد دروازه حریف نشد.

مهدی ترابی ۲۱ ساله در طول بازی به سان یک فوق ستاره خوش درخشید. دژآگه نیز پرتلاش و جنگنده ظاهر شد.

در نیمه نخست، حاج صفی و رضاییان در دو سمت چپ و راست زمین، چندان در برنامه‌های هجومی مشارکت نداشتند. نقشه‌ای که در نیمه دوم تغییر کرد.

وقتی وحید امیری نتوانست نمایش موفق دیدارهای پیشین خود را تکرار کند، جایش را به علیرضا جهانبخش داد. وینگر باشگاه آلکمار هلند پس از مدت‌ها دوری از تیم ملی به خاطر مصدومیت، این بار در سمت چپ به بازی گرفته شد و چند شوت موفق هم به سمت دروازه ترکمنستان نواخت.

با این حال، ترکمنستان روی ضربه کرنر توانست به گل مساوی برسد تا نگرانی از تکرار نتیجه دور رفت، بر تیم ایران و ۳۰ هزار هواداری که طبقه اول را پر کرده بودند، سایه بیاندازد. اما دو دقیقه هم نگذشت که سعید عزت‌اللهی ۱۹ ساله با کنترل خوب و ضربه‌ای دقیق، برتری را به اردوی تیمش برگرداند.

با ورود رضا قوچان‌نژاد به زمین، بار تهاجمی ایران سنگین‌تر شد. ترکمنستان هم که برخلاف نیمه نخست تمایل بیشتری به هجوم داشت، دفاعش آسیب‌پذیر‌تر از قبل شد.

روی ضدحمله وقتی قوچان‌نژاد در موقعیت گلزنی قرار گرفت، مدافع ترکمنستان با خطای پنالتی سرنگونش کرد. دژآگه پشت توپ ایستاد تا ششمین گل ملی‌اش را به ثمر برساند.

در ترکیب ایران علیرضا حقیقی، عزت‌الله پورقاز، کاوه رضایی (۷۵- رضا قوچان‌نژاد)، وحید امیری (۴۶- علیرضا جهانبخش)، مرتضی پورعلی گنجی، رامین رضاییان، احسان حاج صفی، امید ابراهیمی، سعید عزت‌اللهی (۸۱- کمال کامیابی‌نیا)، اشکان دژاگه و مهدی ترابی بازی کردند.


اظهارات پس از بازی

سرمربی ترکمنستان در نشست خبری گفت: وقتی گل مساوی را زدیم حتی فکر پیروزی را هم کردیم اما ایران تیم قدرتمندی است و این درس عبرتی برای آینده فوتبال ترکمنستان خواهد بود. نفرات خیلی خوبی در ایران بازی می‌کنند و در هر بازی با یک ترکیب متفاوت وارد زمین می‌شود.

محمد پنجعلی کاپیتان پیشین ایران به خبرگزاری فارس گفت: بازیکنان خیلی خوب بازی کردند و تماشاگران شاهد بازی قشنگی بودند. این مسابقه کمک می‌کند تا بازیکنان جدید با هم هماهنگ شوند. بازیکنان جوان ما را امیدوار کردند.

سهراب بختیاری‌زاده زننده گل ایران به آنگولا در جام جهانی ۲۰۰۶ که در ورزشگاه حضور داشت، گفت: بازیکنان جوان برای هماهنگی نیاز به زمان دارند. معدل سنی تیم ملی پایین آمده اما باز شاهد بازی روانی از آنها بودیم. تیم ملی پوست‌ انداخته و آینده روشنی دارد.

علیرضا اسدی دبیر فدراسیون فوتبال هم در ورزشگاه حضور داشت. او که هفته‌هایی پرتنش را با سرمربی تیم ملی سپری کرده، به خبرنگاران گفت: از بازی لذت بردم و به بچه‌ها تبریک می‌گویم چون خیلی خوب بازی کردند و مردم را خوشحال کردند. من هم تیم ملی را دوست دارم. با هیچ کس مشکلی ندارم و دوست دارم تیم کشورم همیشه برنده باشد.

کارلوس کی‌روش در نشست خبری گفت از دروازه‌بان تا مهاجمان و بازیکنان روی نیمکت، پیروزی را به همه تبریک می‌گوید زیرا «با تفکر بین‌المللی بازی کردیم و ۹۰ دقیقه فوتبالی را دیدیم. در کل زمین به ترکمنستان فشار آوردیم. می‌توانستیم شش بر یک برنده شویم اما ترکمنستان فوتبال با نظمی ارائه داد.»

در سایر دیدارهای برگزار شده، استرالیا با سه گل از سد قرقیزستان گذشت. چین با ۱۲ گل بر بوتان غلبه کرد. تاجیکستان ۵-۰ مقابل بنگلادش به برتری رسید.

ژاپن که در بازی خانگی مقابل سنگاپور به تساوی بدون گل رسیده بود، در خانه حریف جبران کرد و ۳-۰ برنده شد. افغانستان هم در اکباتان توانست با همین نتیجه بر کامبوج غلبه کند. تایلند نیز تایوان را از پیش رو برداشت.

کره جنوبی مقابل میانمار با چهار گل پیروز شد تا همراه با قطر، تنها تیم‌های مرحله مقدماتی باشند که ۱۵ امتیاز از پنج مسابقه اندوخته‌اند.

XS
SM
MD
LG