لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۹

الگوریتم چهره‌خوانی برای فروش بیشتر کالا


©Shutterstock
©Shutterstock

شرکت‌های بازرگانی همیشه علاقه‌مند به دانستن نظرات مشتریان راجع به آخرین تبلیغات آنها در تلویزیون و رادیو هستند؛ این شرکت‌ها معمولا برای سنجش میزان موفقیت یک آگهی از گروهی از مشتریان بالقوه (در گرو‌های متمرکز) دعوت می‌کنند تا نظرشان را بدانند. اما این روش سنتی ممکن است برای همیشه کنار گذاشته شود.

به گزارش نیوساینتیست،‌ شرکت نوپایی به نام افکتیوا، واقع در ایالت ماساچوست آمریکا، ادعا می‌کند که قادر به ساخت نرم‌افزاری شده است که با خواندن حرکت‌های صورت‌های مخاطبان این آگهی‌های بازرگانی در هنگام پخش و بالافاصله بعد از پخش، رفتار آنها را درباره آن آگهی حدس بزند. دانیل مک‌داف، دانشمند و یکی از پژوهشگران اصلی این پروژه می‌گوید که (شرکت‌ها)‌ قادر خواهند بود که بفهمند مخاطبان در هر لحظه از پخش آگهی بازرگانی چه فکر می‌کنند و این با روش‌های سنتی که نظر مخاطبان را پس از پخش آگهی‌ها می‌پرسند بسیار متفاوت است؛ «این روش تعامل‌های واقعی و در لحظه را از مخاطبان به دست می‌دهد. در واقع هر چه دلشان می‌خواهد را می‌شود فهمید بدون اینکه این خواسته اول به بخش خودآگاه ذهن برود و آنها را معنی و تفسیر کنند.»

نرم‌افزارهای شرکت افکتیوا ابتدا نقاط اصلی صورت مثل دهان، ابرو، نوک بینی و ..را شناسایی می‌کنند. بعد از آن الگوریتم‌های خاص یادگیری ماشینی (یادگیری ماشینی یکی از کاربردی‌ترین بخش‌های دانش هوش‌ مصنوعی است) نحوه نوع حرکت این نقاط را در صورت یا حتی تغییر درجه حرارت و رنگ صورت را در هنگام پخش آگهی بازرگانی مطالعه می‌کنند. این رفتارها و تغییرات پوست و اجزای صورت در حین دیدن آگهی، به بخش‌های کوچکتری شکسته و از آن طریق، احساسات مخاطب در آن لحظات تفسیر می‌شوند.

در تحقیقی که در توسط مک‌داف و تیمش انجام شد، بیش از هزار و دویست مخاطب تلویزیونی توسط دوربین‌هایی که در خانه‌هایشان تعبیه شده بود، در هنگام پخش آگهی‌های در خصوص شیرینی‌جات، لوازم خوراکی منزل و همینطور لوازم حیوانات خانگی مورد بررسی قرار گرفتند. قبل و بعد از پخش هر آگهی، شرکت‌کنندگان در این تحقیق پرسشنامه‌هایی را مبنی بر احتمال خرید لوازم تبلیغ شده پر کردند. نرم‌افزار این گروه احساساتی مانند شادی، غافلگیر‌شدن، و گیج شدن ببینندگان را در هنگام پخش آگهی‌ها اندازه می‌گرفت. بعد از تمام شدن آگهی‌ها، تیم تحقیق متوجه شدند که آنها با استفاده از نتایج الگورتیم نرم افزارشان می‌توانند نتیجه پرسشنامه‌ها را حدس بزنند و متوجه شوند که کدام ببینده قصد خرید کدام جنس را دارد.

تیم افکتیوا، نتایج داده‌های بیش از سه میلیون ویدئو از افراد در سنین و جنسیت‌ مختلف و با سابقه نژادی گوناگون را بررسی کرد. مک‌داف می‌گوید که «به نظر می‌رسد که تغییرات دقیق و ظریف در پاسخ های عاطفی وجود دارد: به عنوان مثال زنان حالات صورت مثبت‌تری از مردان دارند. با فهمیدن اینکه گروه‌های مختلف چطور (به هر آگهی) پاسخ می‌دهند، شرکت‌ها می‌توانند برای هر گروه، آگهی مخصوصی درست کنند.

XS
SM
MD
LG