لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۹

گزارش گمرک: کاهش واردات گندم، افزایش واردات برنج


 گمرگ آستارا در مرز جمهوری آذربایجان
گمرگ آستارا در مرز جمهوری آذربایجان
تازه‌ترین گزارش ماهانه اداره گمرک ایران حاکی است که واردات گندم ایران در چهار ماه اول سال جاری نسبت به دور مشابه سال گذشته تا ۵۱ درصد کاهش یافته است. ایران از ابتدای سال جاری تا پایان تیرماه کلا ۹۳۶ هزار تن گندم به ارزش ۴۰۰ میلیون دلار وارد کشور کرده است.

واردات گندم در ماه تیر در مقایسه با سه ماه قبل آن به شدت کاهش یافته است. گمرک ایران در گزارش ماه گذشته خود واردات گندم در سه ماهه اول سال جاری را ۹۱۵ هزار تن به ارزش ۳۸۲ میلیون دلار اعلام کرده بود؛ به عبارتی واردات گندم در خود تیر ماه بسیار ناچیز است.

افت چشمگیر واردات گندم در چهارماهه اول سال و سقوط آن به ۲۱ هزار تن در تیرماه در حالی است که حسن روحانی ۱۳ تیرماه گفت که در حال بررسی وضعیت تامین کالاهای اساسی مردم است و اعلام کرد که «دولت او به فکر وارد کردن هفت ميليون تن گندم است».

برخلاف افت واردات گندم، گزارش گمرک حاکی است که ایران در چهارماه اول سال جاری واردات برنج را تا ۸۳ درصد و واردات کنجاله را تا ۶۲ درصد نسبت به دور مشابه سال گذشته افزایش داده است.

ایران از ابتدای سال جاری تا پایان تیرماه در کل ۶۹۲ هزار تن برنج به ارزش ۸۰۲ میلیون دلار و ۹۲۴ هزار تن کنجاله به ارزش ۶۴۱ میلیون دلار وارد کرده است.

واردات گوشی همراه، سیگار و پوشاک در این دوره زمانی نسبت به سال گذشته به ترتیب ۳۴ درصد، ۴۰ درصد و ۸۶ درصد افت داشته است.

در مجموع آمارهای گمرکی برای چهارماهه اول سال ۱۳۹۲ حاکی از واردات ۱۲ میلیارد و ۹۰۹ میلیون دلار کالا است که نسبت به دور مشابه سال قبل تا ۲۶٫۲۷ درصد کاهش نشان می‌دهد.

۷۵ درصد از کل واردات ایران در چهارماه اول سال جاری از کشورهای آسیایی بوده است؛ در این میان واردات ایران از هند در این چهار ماه نسبت به دور مشابه سال ۹۱ تقریبا تا دو برابر افزایش یافته و از ۱٫۱ میلیارد دلار عبور کرده است.

تقریبا ۵۰ درصد از کل واردات ایران از سه کشور چین (۱۷٫۹۸ درصد)، هند (۱۰٫۳۲ درصد) و امارات (۱۸٫۹۶ درصد) انجام شده است.

صادرات ایران

صادرات غیر نفتی ایران در چهارماه اول سال ۹۲ به روایت آمار گمرکی نسبت به دور مشابه آن در سال گذشته بیش از ۵ درصد کاهش یافته و به ۱۲ میلیارد و ۵۳۶ میلیون دلار رسیده است. با این حال تراز تجارت خارجی ایران در این چهار ماه منفی بوده است.

بیش از ۹۲ درصد از کل صادرات غیرنفتی ایران راهی بازارهای آسیایی شده است.
ایران از ابتدای سال جاری تا پایان تیرماه ۲ میلیارد و ۶۴۶ میلیون دلار صادرات میعانات گازی داشته که نسبت به سال گذشته بیش از ۱۵ درصد کاهش نشان می‌دهد.

همچنین صادرات محصولات پتروشیمی ایران در دوره یاد شده ۳ میلیارد و ۱۵۷ میلیون دلار بوده که آن هم نسبت به دور مشابه در سال گذشته بیش از ۱۲٫۵ درصد کاهش یافته است.

صادرات خودرو ایران در این دوره نسبت به دور مشابه در سال گذشته بیش از ۹۲ درصد کاهش یافته است و به ۱۰ میلیون دلار افت کرده است؛ این در حالی است که ۲۶۶ میلیون دلار واردات خودرو داشته است که تقریبا برابر با حجم واردات خودرو در چهار ماهه اول سال گذشته است.

محصولات پتروشیمی و میعانات گازی ۴۷ درصد از ارزش کل صادرات غیر نفتی ایران را تشکیل داده است. مقصد بیش از ۵۰ درصد از صادرات غیرنفتی ایران سه کشور چین (۲۱٫۴۳درصد)، عراق (۱۹٫۶ درصد) و امارات متحده عربی )۱۱٫۵۹ درصد) بوده است.
XS
SM
MD
LG