لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۵

وزیر کشور: رقابت‌های انتخاباتی به‌صورت پنهان آغاز شده


عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران،‌ روز دوشنبه اعلام کرد که رقابت‌های انتخاباتی به صورت علنی آغاز شده است و خواستار آن شد که این وزارتخانه بی‌طرفی خود را در جریان برگزاری انتخابات حفظ کند.

اشاره او به انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان در ۱۷ اسفند سال جاری است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:05:07 0:00
لینک مستقیم

وزیر کشور تاکید کرد که این وزارتخانه به عنوان مجری انتخابات باید تلاش
کند در چارچوب مقررات، قوانین و مصالح و منافع کشور اقدام کند و اضافه
کرد: حق نداریم در مسائل و قوانین، تفسیر شخصی کنیم.​

به گزارش خبرگزاری فارس وزیر کشور که در نشست مشترک استانداران سراسر ایران در تهران سخن می‌گفت افزود: رقابت‌ها از الان یا قبل از سال به صورت پنهان شروع شده است.

عبدالرضا رحمانی فضلی با پیش‌بینی اینکه رقابتی بسیار فشرده و با نشاط و قوی در عرصه رقابت‌های سیاسی وجود خواهد داشت، گفت یکی از چالش‌هایی که در همه انتخابات وجود داشته این بوده که به گفته او، دشمنان همواره به دنبال این بودند که در رقابت‌های سیاسی با استفاده از تهییج افکار عمومی بهره‌برداری‌های خاص خود را از این مسئله داشته باشند. وی اشاره کرد که هرگاه اداره انتخابات و مدیریت انتخابات دچار اشکالات و کاستی‌هایی بود، دشمنان توانستند از این فضا بهره‌برداری کنند.

وزیر کشور توضیح بیشتری در این مورد نداد. اما در سالیان اخیر رهبر جمهوری اسلامی و هواداران او،‌ میرحسین موسوی و مهدی کروبی دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ که معترضان به نتایج این انتخابات را رهبری می‌کردند به عنوان سران فتنه و عامل دشمن نامیدند.

پیش از سخنان وزیر کشور درباره تلاش دشمنان برای بهره‌برداری از انتخابات محمود علوی، وزیر اطلاعات، گفته بود که ممکن است برگزاری انتخابات پایان سال به اعتقاد او با برخی هیاهوها و التهاب همراه باشد و باید آن را مدیریت کرد.

وزیر اطلاعات اشاره کرده بود که به مدیران کل این وزارتخانه در استان‌ها تصریح شده است که هر موردی از سوی هر جریان سیاسی به امنیت و آرامش آسیب بزند باید مدیریت شود.

مرتضی کاظمیان،‌ روزنامه‌نگار و تحلیلگر سیاسی مقیم پاریس، با اشاره به تجربه انتخابات سال ۸۸ و به گفته او بی‌‌اعتمادی جامعه به مدیران و مجریان برگزارکننده انتخابات می‌افزاید: «وزیر کشور و وزیر اطلاعات به نوعی دارند تلاش می‌کنند چنانکه گفتند مانع سوء ‌استفاده دشمنان یا بروز برخی هیاهوها و التهاب‌ها در فضای انتخابات بشوند، با مدیریت آن. اینکه این مدیریت چه مقدار نسبت دارد با استانداردهای انتخابات آزاد، سالم و منصفانه بحثی است و اینکه چقدر ناظر به کنترل جریان‌های سیاسی است بحث دیگری است. به ویژه آن بخش که مربوط است به سوء‌‌استفاده مانده‌های جریان‌ احمدی‌نژاد مشایی در بدنه اجرایی دولت به ویژه وزارت کشور و همینطور مقاومت جریان‌های اقتدارگرا در برابر فعالیت‌های انتخاباتی اصلاح‌طلبان یا گروه‌های حامی دولت. این به نظر خیلی مهم است. اگر البته وزیر اطلاعات و زیرمجموعه وزارت اطلاعات و وزارت کشور بتوانند آن را کنترل و مهار کنند که با توجه به ترکیب هر دو وزارتخانه پاسخ این پرسش یک مقدار با ابهام جدی مواجه خواهد بود.»

در همین حال به گزارش خبرگزاری فارس وزیر کشور در سخنان خود به جهت‌گیری‌های برخی رسانه‌ها،‌ نشریات و‌ محافل سیاسی و نیز قضاوت‌ها و داوری‌ها در ماه‌های پیش از انتخابات اشاره کرد و گفت هدف آن است که وزارت کشور را به عنوان دستگاه اجرایی به فضای انتخاباتی زودرس و به نوعی له و علیه کسی یا نامزد خاصی بکشاند. او افزود که وزارت کشور باید در برابر همه فعالیت‌های رسانه‌ای، تحقیقاتی و سیاسی بی‌طرفی خود را حفظ کند.

این سخنان در شرایطی ابراز شد که عبدالله ناصری عضو شورای مشورتی اصلاح‌طلبان به روزنامه اعتماد گفت که ۷۶ درصد نیروهای محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری سابق ایران، هنوز در دستگاه اجرایی وزارت کشور حضور دارند.

آقای ناصری ادامه فعالیت نیروها که به گفته او کوچکترین تعلق خاطری به دولت حسن روحانی ندارند را نشانه بدی دانست.

علی کشتگر، تحلیلگر سیاسی در پاریس، با اشاره بر تاکید وزیر کشور بر بی‌طرفی این وزارتخانه در انتخابات سال جاری می‌‌گوید این بی‌طرفی ابزار خاص خود را می‌طلبد که این ابزار وجود ندارد: «به قول آقای ناصری ۷۶ درصد کسانی که در سطوح مختلف وزارت کشور در جریان فرایند رقابت بین جناح‌ها بایستی بی‌طرف باشند به نهادهای خاصی وابسته هستند که در دوران آقای احمدی‌نژاد وابستگان به بسیج و سپاه و جریان‌های تندرو در بدنه وزارت کشور جای گرفتند و از آن زمان تا به حال اینها همچنان هستند. بنابراین قبل از هر چیز بایستی این بی‌طرفی از طریق بیرون رفتن نیروهای وابسته به نهادهای خاص و کنارگذاشتن اینها و جلوگیری از دخالت اینها در فرآیند انتخاباتی باید تامین و تضمین شود.»

در این میان روزنامه اعتماد روز دوشنبه از تلاش‌های انتخاباتی محمود احمدی‌نژاد خبر داد و نوشت او پنجشنبه گذشته پذیرای استانداران دوره ریاست جمهوری‌اش بوده است.

بر اساس این گزارش قرار است رئیس جمهوری سابق ایران با صدها تن از فرمانداران و بخشداران دولتش نیز دیدار کند. روزنامه اعتماد تیم انتخاباتی محمود احمدی‌نژاد را حدود ۳ هزار تن برآورد کرده است.

  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG