لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۷

پیش‌بینی نرخ رشد: از زیر یک درصد تا پنج درصد


رادیو فردا - به گزارش خبرگزاری تسنیم، علی ربیعی، وزیر کارو تعاون و امور اجتماعی، نرخ رشد اقتصادی ایران را در سال جاری خورشیدی پنج در صد پیش‌بینی کرده است. میرعلی حسینی از فریدون خاوند می‌پرسد که آیا این پیش‌بینی قابل تحقق است؟

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:42 0:00
لینک مستقیم


فریدون خاوند: نرخ رشد، که مهم‌ترین شاخص اقتصادی کشور‌ها است، بر پایه نوسان‌های تولید ناخالص داخلی اندازه‌گیری می‌شود.

تولید ناخالص داخلی ارزش تمامی کالا‌ها و خدماتی است که طی یک دوره معین، مثلا یک سال، در یک کشور تولید می‌شود. اگر ارزش تولید ناخالص داخلی در کشوری نسبت به سال ماقبل رشد پایینی داشته باشد، یا بد‌تر از آن، منفی باشد، آن کشور دچار تنگنا است، دستگاه‌های تولیدی‌اش از نفس افتاده و سطح اشتغال در آن پایین می‌آید.

رشد منفی بلایی بود که در سال‌های ۹۱ و ۹۲ بر سر اقتصاد ایران آمد. در سال ۹۳ گویا نرخ رشد ایران رسیده است به سه در صد.

برای سال جاری آقای ربیعی وزیر کار نرخ رشد پنج درصدی را پیش‌بینی می‌کند. این پیش‌بینی خیلی خوشبینانه‌تر از پیش‌بینی دیگر مسئولان اقتصادی ارشد اقتصادی ایران است، از جمله ولی‌الله سیف که در گفت‌وگو با تایمز مالی، نرخ رشد سه درصدی را برای اقتصادی ایران در سال جاری پیش‌بینی می‌کند.

سازمان‌های بین المللی در زمینه نرخ رشد ایران در سال جاری چه پیش بینی‌هایی دارند؟

برای سال ۲۰۱۵، صندوق بین المللی پول نرخ رشد اقتصادی ایران را ۰.۶ درصد و بانک جهانی ۰.۹درصد پیش ‌ینی می‌کند که می‌بینیم فاصله زیادی دارد با پیش‌بینی مسئولان ایرانی به ویژه آقای ربیعی.

برای سال ۲۰۱۶ هم نرخ رشدی که این دو سازمان برای ایران پیش‌بینی می‌کنند، از محدود یک درصد یا کمی بیشتر بالا‌تر نیست.

احتمالا آقای ربیعی با تکیه بر حل و فصل مساله هسته‌ای و رفع تحریم‌ها، فرض را بر این گذاشته که نرخ رشد ایران در سال جاری به پنج درصد خواهد رسید. آیا با نرخ رشد پنج درصدی بیکاری عقب می‌رود؟

تردیدی نیست که رفع تحریم و عادی شدن روابط ایران با جامعه اقتصادی بین‌المللی، تاثیر بسیار مثبتی خواهد داشت بر فضای کسب و کار ایران، البته به شرط آنکه همزمان دولت روحانی با انجام یک سلسله برنامه‌های اصلاحی شرایط مناسبی را برای دوره پساتحریم بوجود بیآورد، از اصلاح قانون هدفمندی یارانه‌ها گرفته تا اصلاح نظام بانکی و بازنویسی قانون کار و مبارزه با فساد.

اگر این اصلاحات بنیادی در فضای کسب و کار ایران انجام نگیرد، شور و شوق ناشی از رفع تحریم خیلی زود فرو می‌نشیند.

در مورد رابطه نرخ رشد و بازار کار، محافل کار‌شناسی و مسئولان ارشد جمهوری اسلامی از جمله وزیر کار می‌گویند کشور برای عقب نشاندن بیکاری باید هر سال هشتصد هزار شغل به وجود بیآورد و چون هر یک درصد رشد به گفته آن‌ها ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار شغل به وجود می‌آورد، نرخ رشد اقتصادی کشور باید به هشت درصد برسد تا بیکاری مهار شود.

XS
SM
MD
LG